Stopp avskiltingen

Kommentarer

#7601

Signerer fordi eg vil stoppe avskilting av lærarane og for å få bort minimumskarakter 4 i matematikk for å få byrje på lærerstudiet

(Stryn, 2018-01-16)

#7610

Det er ikke riktig at en plutselig ikke skal være kvalifisert for jobben man er utdannet i og har utøvd i flere år.

(Tynset , 2018-01-16)

#7613

Stopp avskilting av lærere!

(2480 Koppang, 2018-01-16)

#7615

Jeg er uenig i tankene rundt dette og ser ikke hvordan dette skal kunne gjennomføres. Jeg mener distriktene taper i en slik ordning, de sliter med å få utdannede lærere i dag. I tillegg ser vi en flukt fra er læreryrket, kanskje grunnet at læreren i større og større grad fungerer som sosialarbeider og oppdrager, fremfor formidleren som tok lærerutdannelse fordi de brenner for kunnskapsdeling i sine fag. Når unge med «godkjent utdannelse» etter kort tid lurer på hvorfor de ble lærere og tenker på alternative karrierer, er det tankevekkende og foruroligende. La lærere få tid til å planlegge faget sitt og gi de mulighet til å fordype seg i de fagene vi føler er relevante for vår skolehverdag. Prøv dere ute i skolens hverdag, før dere skriver enda mere pålegg fra skrivepulten deres. Gi lærerne status og tillit, de fortjener det!

(Rjukan, 2018-01-16)

#7617

Det er ikke rettferdig at lærere med lang erfaring blir avskiltet. Hvilke andre yrker kan man behandle sine ansatte slik???

(Holmestrand, 2018-01-16)

#7631

Vi trenger disse lærerne som har lang og god erfaring fra skolen

(Treungen, 2018-01-16)

#7634

Jeg mener det er respektløst at gamle, erfarne dyktige lærere skal bli avskiltet om et visst antall år. Inntil da er utdannelsen godkjent og så når tidsfristen som er gitt er utgått er du ufaglært. Hvor er respekten for livserfaring og kursing underveis blitt av. Jeg fatter og begriper ikke at det går ann.

(Stavanger, 2018-01-16)

#7635

Håpløst påfunn!

(Grimstad, 2018-01-16)

#7639

Jeg er adjunkt og faglærer i KRLE og samfunnsfag. Med disse reglene må jeg finne annen jobb og de med norsk, matte og engelsk tar over disse fagene "på si" uten tilsvarende kompetanse. Gi rom for mangfold blant lærerne også! Det er elevene mest tjent med.

(Blommenholm , 2018-01-16)

#7643

Den som ikke tror at erfaring gir kompetanse, vet lite om kunnskap og læring.

(Oslo, 2018-01-16)

#7649

Er imot at en utdanning man har tatt plutselig ikke er gyldig lenger. Kan etterutdanne lærere uten at man avskilter dem.

(Arendal, 2018-01-16)

#7651

Jeg signerer dette oppropet da avskiltingen av lærere vil gå ut over dyktige kollegaer med mye erfaring om hva som er best læring for vår neste generasjon.

(Bærum, 2018-01-16)

#7654

Fordi dette er å nedgradere lærere som har jobbet i skolen i mange år. Videreutdanning er viktig men dette er ikke riktige måten å gjøre det på.

(Lindås, 2018-01-16)

#7656

Mange lærere føler at de ikke holder mål ,- selv om de holder seg oppdatert og er superdyktige og høyt utdannet. Var lei av dette maset om at mange av oss ikke holdt mål og valgte å slutte i lærerjobben etter 40 år! ( Kunne fint ha jobbet et par år til!) Er ikke imot kompetanseheving, men fikk det ikke.

(5420 Rubbestaneset, 2018-01-16)

#7659

Stå opp for dei lærarane som står i fare for å mista jobben.

(Voss, 2018-01-16)

#7661

Jeg har tenkt å fortsette som lærer resten av min yrkeskarriere. Finner noe annet å gjøre, hvis ikke dette skjer. Jar gått mange år på høyskole, og knapt jobbet i 10 år i skolen...

(Åsnes, 2018-01-16)

#7665

Jeg ønsker å støtte lærerne.

(Lørenskog, 2018-01-16)

#7672

Kompetansekravene bør/skal ikke ha tilbakevirkende kraft. Nei til avskilting av lærere

(Ås, 2018-01-16)

#7678

Arbeidserfaring er også viktig kompetanse!

(Lommedalen, 2018-01-16)

#7682

Jeg signerer fordi jeg vet at de fleste lærere med års erfaring bak seg har økt sin realkompetanse gjennom praktisk erfaring, erfaringsutveksling med kolleger og jevnlig uformell kompetanseheving som f.eks. selvstudium av faglitteratur og deltakelse i ikke-poenggivende fagkurs. Denne realkompetansen må verdsettes og ses på som tilstrekkelig for å kunne gi god undervisning!

(Os, 2018-01-16)

#7687

Selv om faglig tyngde er viktig, så er mange andre ting like viktig for elevene. Dette vil føre til lærerkrise.

(Porsanger, 2018-01-16)

#7688

Erfaring er kompetanse

(Oslo, 2018-01-16)

#7694

Eg signerer fordi eg meiner at ei utdanning ikkje skal ha tilbakevirkande kraft.

(Voss, 2018-01-16)

#7696

Jeg signerer fordi det er nedverdigende å oppleve at stortinget underkjenner en godkjent norsk utdanning uten forvarsel. At Stortinget mener at 30 000 av våre mest erfarne lærere plutselig ikke er kvalifisert til å gjøre det de kan best, er helt utrolig. De får lov til å undervise på nåde, dersom rektor er grei. Man får følelsen av at de har gjort noe tvilsomt og suspekt, som å forfalske sine vitnemål eller liknende. Men det eneste de har gjort, er å ta en godkjent utdanning for så å utøve sitt yrke på beste måte. Hvilke andre yrkesgrupper opplever noe liknende? En lege vet at hun må ta visse kurs innen 5 år for å opprettholde spesialiseringen sin. Lærerne ble uten forvarsel gjort ukvalifiserte. Som om de ikke kan det de driver med. Disse lærerne har tatt kurs etter kurs i etterutdanning som ikke gir studiepoeng. De har holdt seg oppdatert faglig og tatt videreutdanning i andre fag på egen bekostning. Mange har søkt om å få videreutdanning men fått avslag. De har mange kvalifikasjoner som er viktige for å drive undervisning i tillegg til faglige, for de er allmennlærere. De vet å se hele mennesket. De har vært praksislærere for studenter, veiledere for sine kolleger osv, og så opplever de plutselig å bli nedverdiget og stemplet som ukvalifisert. Hele yrkeskarrieren er underkjent med et pennestrøk! Med en slik mistillit fra arbeidsgiver, vil nok mange avslutte sin lærergjerning mye tidligere enn planlagt. I beste fall er de fly forbanna. I verste fall føler de seg ydmyket, nedverdiget og tråkka på ..av Stortinget!

(Voss, 2018-01-16)

#7703

jeg støtter kampanjen

(4373 Egersund, 2018-01-16)

#7748

Uhørt å gi kompetansekravet tilbakevirkende kraft. Villig til å stå på barrikadene mot dette, ved vårens forhandlinger.

(Lyngdal, 2018-01-16)

#7749

Jeg er enig i oppropet

(Egersund, 2018-01-16)

#7754

Har vært lærer i mange år tidligere

(Gjøvik, 2018-01-16)

#7755

Eg singerer fordi me treng lærarar med erfaring i skulen. Det er ingen umogeleg å lære seg erfaring gjennom studiepoeng. Og erfaring er noko som bør verdsetjast, ikkje gjerast narr av.

(Austrheim , 2018-01-16)

#7760

En urimelig ordning.

(Trondheim, 2018-01-16)

#7766

Skolen og elevene trenger alle de kvalifiserte lærerne de kan få.

(Os, 2018-01-16)

#7782

Nei til avskilting av erfarne lærere!

(Sunndalsøra, 2018-01-16)

#7789

Fordi jeg er lærer selv, og som nyutdannet lærer uteksaminert sommeren 2014 så står jeg selv i fare for å bli avskiltet og jeg har KUN jobbet i 3 år. Førstemann i det nye grunnskolelærerutdanningen som kom i 2010.

(Egersund, 2018-01-16)

#7791

Jeg har ikke hørt om at en sykepleier, lege eller jurist mister lisensen selv om forskningen eller lovverket endrer seg. Usikker om kvaliteten på undervisningen blir bedre med noen studiepoeng til er jeg også.

(Lørenskog, 2018-01-16)