Nei til stengning av FM nettet i 2017
Kommentarer
#603
Trenger ikke dab. Men noen tjener penger på at FM nettet dkal stenges og pålegge dab. Me like not.(Kristiansand, 2016-11-27)
#604
Synes det er galskap å la det gå prestisje i en sånn sak.(Beitstad, 2016-11-26)
#605
Jeg signerer fordi jeg mener at det ikke er bra nok med Da. Kjørte t/reflectif Oslo - Bergen for 1 uke siden og nettet falt ut hele tiden. Det skjedde så ofte at jeg ga opp å holde tellingen.(Oslo, 2016-11-27)
#608
Teknologisk utvikling skjer ikke politisk(Drammen, 2016-11-27)
#613
Jeg er imot stenging av FM-nettet og er enig i de begrunnelsene som står i dette oppropet(Os i Østerdalen, 2016-11-27)
#618
Jeg ønsker ikke en så dårlig teknologi,og har ingen planer om å oppgradere til dab,så her blir det å høre på nærradio i framtiden(Mandal, 2016-11-27)
#619
Vi ikke får inn dab i det hele tatt der æ bor!(Dalsbygda, 2016-11-27)
#621
Fordi DAB faktisk ikke fungerer(Høyanger, 2016-11-27)
#625
DAB har og vil få for dårlig dekning utenfor tettsteder og trafikkerte veier. FM virker og tilleggstjenestene DAB gir vil IP gi.(Lomen, 2016-11-27)
#627
Jeg vil beholde FM-nettet.(Oslo, 2016-11-27)
#629
Slukkingen påfører innbyggerne store utgifter uten å få noe bedre enn det som blir erstattet. I tillegg er det sløsing å bytte ut mange millioner fungerende FM radioer.(Hagavik, 2016-11-26)
#630
Dab funker dårlig i tillegg til at musikkopplevelsene er bedre analogt(Tønsberg, 2016-11-27)
#631
Dabbet er ikke lyttbart i fjellet(Lunnan, 2016-11-25)
#634
Jeg gjerne vil beholde fm, da dab ikke er ettalternativ pga strømmforbruk og dekning hverken i kajakken, på fjellet eller i seilbåten.(Stavanger, 2016-11-26)
#635
Jeg synes forbrukerene skal gå til sak mot de som har bestemt dette. Fordi det kommer til å koste hver og en av oss veldig mye. I tillegg blir alt som må kastes av elektrisk utstyr et miljøproblem(Trondheim, 2016-11-27)
#637
Jeg vil ha fm(Gardvik, 2016-11-27)
#638
Norge er det eneste landet i verden som har vedtatt å stenge FM-nettet. Det kan ikke være klokt.(TRONDHEIM, 2016-11-27)
#639
alle må til enhver tid har god radiodekkning!(Rakkestad, 2016-11-27)
#641
Det er et prestisjeprosjekt som har overlevd seg selv og Norge bør bruke pengene på noe av det vi trenger for fremtiden.(Oslo, 2016-11-27)
#643
Det er et helt utilgivelig overtramp mot oss borgere, og ligner et korrupt sidespill vi skjeldent har sett maken til. Her trumfes det igjennom en bestemmelse som er en gal diktator verdig. Blir dette gjenomført, håper jeg di ansvarlige blir dyppet i tjære og hønse fjær den dagen fadesen er et faktum.(Tromøy, 2016-11-27)
#644
Jeg er enig i oppropet.(Haugesund, 2016-11-27)
#645
Det er for dårlig dekning på DAB i mitt område.(Bygland, 2016-11-25)
#648
Helt enig!(Surnadal, 2016-11-23)
#649
Jeg signerer fordi jeg mener at FM nettet er mer enn bra nok.(Holmestrand, 2016-11-27)
#652
Da digital-tv ble innført, sluttet jeg å se på tv. Når FM-nettet fjernes, vil jeg slutte å høre på radio. Sånn er det bare.(Sandnes, 2016-11-27)
#653
Radioen faller ut og dårlig dekning i nærområdet og få tuneller med dekning(Sauda, 2016-11-26)
#654
FM-båndet trengs fortsatt her i vårt distrikt !!!!(Lofthus, 2016-11-27)
#656
Jeg synes det er tull å stenge. FM nettet fungerer til noe annet og bedre en dab kommer(Bergen, 2016-11-27)
#659
Det er FM-nettet som fungerer i vårt land, dab vil aldrig komme i nærheten av dekningskartet som fm nettet har.(Bjerkvik, 2016-11-26)
#660
Jeg har FM-radio og vil ikke bytte til DAB; et dårligere valg for fremtiden. Lenge leve FM.(Trondheim, 2016-11-25)
#666
Jeg signerer fordi jeg ikke får inn noe på de nye DAB radioene jeg har kjøpt på to gamle støler som jeg har restaurert. Dette er områder uten telefon og nettdekning så det blir helt svart her hvis FM blir kuttet ut.Jeg har også prøvd å kjøpe adapter til bilen min (Subaru), men leverandøren sier at foreløpig har de bare en løsning som de ikke vil anbefale fordi den er for dyr og for dårlig.
(Bergen, 2016-11-26)
#668
Idiotisk, Miljjøkriminalitet, skrote millioner av radioer, for å måtte kjøpe nye, kvar er miljøbevegelsen, her slost politikarane om 10 ører i drivstoffavgifter for å spare miljøet, dette er vel den største miljøbomba på mange år, men ingen reagerer.(6080 Gurskøy, 2016-11-27)
#671
Stengingen virker ikke tilstrekkelig utredet av uavhengig utreder. Folk vil slutte å høre på radio i bil som vil være en fare for beredskapen i Norge.(Son, 2016-11-27)
#672
DAB nettet har for dårlig dekning, bygda Langlim i Telemark med 50 fastboende blir uten radio(Rykkinn, 2016-11-27)
#674
Jeg er fornøyd med fm nettet å vil ikke bytte ut alle radioene mine(Oppegård, 2016-11-25)
#675
Jeg er ikke enig i å legge ned FM(Haugesund, 2016-11-24)
#676
Det er en beslutning fattet på feil grunnlag og en feil beslutning!Jeg er utdannet innen elektronikk.
(Oslo, 2016-11-27)
#678
Bortkastet!(3727 Skien, 2016-11-27)
#680
Jeg er uenig i slukking av FM-nettet!(8250, 2016-11-28)
#682
Forde jeg er imot og bytte ut et nett som fungerer ........og om de absolutt skal bytte ....burde det vært opp til hver enkel...om de vil bytte eller ikke...dette nettet er jo allerede her tross alt......dette er tvang....det er sløsing med penger...som burde blitt brukt til mer fornuftige ting(Stavanger, 2016-11-28)
#684
Har ikke råd til å kjøpe ny radio + bilradio. Skaper MASSE trøbbel for folk med svak økonomi.(Kolsåa, 2016-11-26)
#685
Jeg vil fortsette å han FM radio og er fornøyd med det(Søgne, 2016-11-28)
#688
Jeg ser ingen grunn til å ikke fortsette med de radioene vi har. De fungerer bedre en DAB og det er fullstendig galskap å kaste så mange flotte radioapparater.(Skien, 2016-11-27)
#689
Jeg skriver under dette oppropet fordi slukking av FM-nettet og tvangsinnføringen av DAB blir presset gjennom i Norge (som eneste land) mot folkets vilje, basert på spinkelt faglig grunnlag og slett saksbehandling. Og for å spare de sentrale aktørene bak prosessen den ydmykelsen de må i gjennom når Riksrevisjonen tar fatt på saken.(Trondheim, 2016-11-28)
#692
FM nettet er mye mer stabilt og har bedre dekning.(Haugesund, 2016-11-28)
#693
Det er de som er i grisgrente strøk som trenger radio. Fiskeren på sjøen som må høre værmeldingen og de som er på fjellet som må vite om det er trygt å gå ut. Det er ikke mobildekning og det ikke dab dekning men FM kommer inn. Man trenger ikke 100vis av kanaler og valgfrihet til de som kjører gjennom sinsenkrysset. Man trenger at radioen kommer ut til alle og da spesielt de som faktisk satser sitt liv på å høre værmeldingen!Et annet poeng er - skal man ikke tenke bærekraft og miljø - Det henger ikke på greip!!! Her vil det være sikkert 10 milloner fullt brukbare radioer som bare må kastes hva slags miljøpoiltikk er det!!!!!!!
(Trondheim, 2016-11-28)
#694
Håpløst tiltak.(Asker, 2016-11-26)
#695
Det mangler rot i virkeligheten å gjennomføre noe som vårt naboland har lagt på is fordi det ikke gagner nasjonen. Samtidig svekkes beredskapen i vårt lange land fordi dab ikke når ut til alle, i motsetning til fm-båndet som gjør det. I tillegg er det økonomisk uforsvarlig å kaste fullt brukbare radioer på dynga, for ikke å snakke om det miljømessige perspektivet.. I tillegg stenges fm-nettet i de ulike fylker ulikt, slik at man kan oppleve å kjøre fra et fylke med dekning til et uten når man kjører bil. Avhold en folkeavstemning i stedet, lytt til folket, det er ingen skam å snu!(Larvik, 2016-11-27)
#696
Sikkerhet må gå foran alt!(Trondheim, 2016-11-28)
#697
dette er galskap, et overgrep mot befolkningen(Trondheim, 2016-11-28)
#703
Det er fullstendig tullete og unødvendig. Bare "fordel Elektrobutikker" som skal tjene enda mer penger. Har rikspolitikere virkelig ikke mer fornuftige saker å drive med???(Ski, 2016-11-28)
#704
FM-nettet bør bestå. DAB er bortkastede pe ger på allerede utdatert teknologi.(Fredrikstad, 2016-11-28)
#708
I forhold til punktene som er beskrevet er det i grunn det eneste logiske!(Oslo, 2016-11-25)
#709
Det er idioti å avskaffe FM nettet. Ogme tanke på sikkerheten på lang og til havs er det rein skjær galskap.(Bergen, 2016-11-25)
#711
Stenging av FM-båndet er ikke samfunnsansvarlig(Nøtterøy, 2016-11-28)
#713
Kort sagt.Vi trenger FM radio for mange grunner som DUB og andre løsninger ikke kan erstatte på noen god måte!
(Heggedal, 2016-11-28)
#715
DAB eller tidligere benevnt BAD inklusive DAB+ er kostbart og ekstremt dårlig på flere vis rent teknologisk slik at det er ingen unnskyldning for å slå av FM som er langt bedre både i lydkvalitet og god enkel teknologi samt flere sikkerhets-forhold.Det er ikke minst vesentlig at Stortinget ble lurt ved at det ble lovet bedre lydkvalitet enn CD og normen DIN45500, hvilket ikke er teknologisk mulig nå eller senere med et DAB-system.
(Oslo, 2016-11-28)
#721
Vi bruker D(Røldal, 2016-11-28)
#724
Det er for dårlig dekning, og for lite gjennomtenkt!(Kråkerøy, 2016-11-28)
#725
Vi som hører på radio har ikke blitt hørt. Viktig et det er god dekning til alle, også i tuneller. Dessuten, vi må ut med mye penger for påtvunget ny teknologi som vi ikke ønsker.(Slåstad, 2016-11-26)
#729
Jeg er 100 0/0 enig(Sortland, 2016-11-25)
#732
Trenger f mm båndet.(Sand, 2016-11-28)
#733
Jeg synes DAB ikke er fremtid mhp. bla. lydkvalitet, dårlig driftstid på batteriradioer (20timer på DAB, knapt en helg mot flere sessonger på min gamle reiseradio), mange radioapparater som skrotes (det funker ikke med adapter på flyttbare radioer), dersom en velger adapter på det gamle stereoanlegget blir det en dings til med ledninger og fjernkotroll.(Trondheim, 2016-11-28)
#734
- Dab har dårligere lydkvalitet enn FM, høres komprimert ut. Den viktigste årsaken for meg!- dårlige løsninger for bil, en adapter som er løs i bil med ledninger osv. er en dårlig løsning. Løsninger som er innebygde/integrerte i bil er veldig dyre, om de i det hele tatt eksisterer
- Dårlig batteritid på reiseradioer, kun 1-2 dager ved normal lytting
- Mange radioer og andre enheter med FM som blir ubrukelige, blir mye avfall. Snakkes ellers mye om miljø osv. i Norge, men dette blir det ikke tenkt på.
- Radioer fra forskjellige produsenter dekoder lyden til forskjellig tid. Om man har flere radioer fra forskjellige produsenter på samtidig i huset, blir det "ekko"
- Påfører forbrukerne store kostnader, flere tusener per innbygger. Har kunnet drifte FM-nettet i mange år for denne summen.
- Vi blir tvunget til å bruke et system vi ikke har etterspurt
(Trondheim, 2016-11-28)
#735
Dab er ikke fremtia.Dab er kun for kommersialisering
(Rolvsøy, 2016-11-28)
#737
Jeg synes dette er fullstendig galskap.(Rakkestad, 2016-11-26)
#739
Dekningen av DAB langs veinettet er for dårlig. Manglende dekning i utkantstrøk svekker beredskapen i befolkningen. Radio skal være for alle, ikke bare de som bor i ro sentralt(Trondheim, 2016-11-28)
#740
Kommer ikke til å kjøpe dab(Hørte, 2016-11-28)
#741
Jev liker FM(Oslo, 2016-11-28)
#742
Det er for dårlig dekning og gode løsninger for bil mangler.(Frogner i Sørum, 2016-11-28)
#743
Det ikke er dab dekkning her jeg bor(2836 Biri, 2016-11-28)
#744
Liker ikke måten ting har blitt gjort på ved og tvinge folk til og kjøpe kinesisk søppel for at vi skal få hørt på radio(Vestby, 2016-11-28)
#745
Sikkerheten og beredskapen er bedere med FM .(Hakadal, 2016-11-28)
#749
Kill FM - Kill radio(Nesodden, 2016-11-28)
#750
Dette er lite gjennomtenkt og at pr dd er det bare vi som slukker!!!!(2073 Bøn, 2016-11-28)
#751
Meningsløst å slukke fm nettet pka manglende dekning av bad og ikke minst et vanvittig sløseri med a skulle kjøpe nye radioer .(Trysil, 2016-11-28)
#753
Det er helt urimelig at det norske folk skal kaste millioner av radioer som er gode og fullt brukbare, for å ta i bruk en langt dårligere teknologi!(Kristiansand S, 2016-11-28)
#754
FM nettet er mer enn bra nok!!(Oslo, 2016-11-28)
#756
Miljø, sikkerhet og beredskap(Fredrikstad, 2016-11-28)
#758
Har ikke full dekning her jeg bor. og elending lyd på Dab radioer(Ålen, 2016-11-28)
#760
Jeg farter mye rundt i Møre og Romsdal med bil og ser hvor mange hull det er i DAB nettet i forhold til FM nettet.(Ålesund, 2016-11-28)
#762
dette er rett og slett ikke nødvendig.(Ålesund, 2016-11-28)
#764
Overkjøring, lite miljøvennlig, unødvendig økonomiske konsekvenser(Ålesund, 2016-11-28)
#765
DAB+ er etter det jeg vet og har lest, helt unødvendig på nåværende tidspunkt å tvinge det Norske folk til å bytte ut FM. Sendernettet for FM er 100% fullverdig slik det er idag, lydkvalitet,,,dekningsgrad og trafikk meldinger(rds og dual-transmission) som Danmark i større grad enn Norge benytter idag. Jeg mener også at å kaste millioner på millioner av radio apparater er helt meningsløst og at alle biler produsert før 2013 altså de fleste biler i Norge (pga Avgiftpolitikken på biler) må kjøpe nytt DAB+ radio til kroner 7500 og 18000 per bil. Min bil en TOYOTA AURIS fra 2011 vil koste meg 12000 kroner. Det er en helt uakseptabel utgift. Jeg vil også verne om mangfoldet i Radio-Norge og slå et slag for lokal radio som vi kommer til å miste pga DAB + overgang. Digital Radio Norge sitt forslag om å kjøpe adaptere med glass antenner man må klistre opp i vindu og ledning i sigarett tenner eller usb inngang er etter min oppfatning det mest useriøse forslag jeg har hørt i mitt liv.(FEVIK, 2016-11-28)
#768
mot stegning av FM(Hagan, 2016-11-28)
#771
DAB dekker KUN 80% av norges befolkning, mens FM dekker 80% av norges areal.....!!!(Hommelvik, 2016-11-28)
#772
Jeg vil bevare fm nettet(6697 Vihals, 2016-11-28)
#773
FM nettet er supert med god dekning.(Lesja, 2016-11-28)
#774
Jeg får en langt dårligere radiodag - store områder her jeg bor har lite og ingen dabdekning.(Hessdalen, 2016-11-28)
#775
Dette virker påtvunget. Det virkes som noen er for stolte til å trekke i bremsesnora på dette opplegget. Det er altfor mange biler, båter, hytter og hus. For ikke å snakke om baderom, soverom og kjøkkenkroker som ennå ikke har denne nye teknologien eller som aldri kommer til å få det. Stopp slukking av FM-nettet.(Ålesund, 2016-11-28)
#777
DAB er en dårlig løsning og sløsing med resurser.(p.t. Roskilde, 2016-11-27)
#779
Vil beholdecfm nettet(Oslo, 2016-11-28)
#785
Jeg mener at det digitale sambandet er for sårbart til å stå alene.(VALSØYFJORD, 2016-11-28)
#787
DAB funker simpelthen ikke bra nok(Hønefoss, 2016-11-29)
#790
Vi trenger begge nett!(Kongsberg, 2016-11-29)
#791
Hadde DAB-dekningen i Rogaland vært en støvsuger, så hadde jeg kjøpt den på flekken!!(Sandnes, 2016-11-29)
#792
Jeg ikke vil stenge FM-nettet(Skedsmokorset, 2016-11-28)
#793
DAB-nettet er langt fra ferdig utviklet. Norge er stort sett alene om det. Det er ødsling å gjøre så mange radioer ubrukelige.(Tamokdal, 2016-11-29)
#794
For dårlig lyd og dekning.(Kristiansund, 2016-11-28)
#795
Jeg signerer fordi dette er komplett idioti!(Hyggen, 2016-11-28)
#796
DAB er allereie utdatert.(Ålesund, 2016-11-29)
#797
ingen grunn til å fjerne FM båndet. Nye kostnader for befolkningen hvis man ønsker å lytte på radio...!(Oslo, 2016-11-29)
#798
Jrg er i mot en slik dustete tvangs-innføring som ikke holder mål og ekstra utgifter til landets befolkning FM-nettet har fungert utmerket i alle disse årene(Spikkestad, 2016-11-29)