Vi vil verne Schiefloegården

Schiefloegården må bevares

Schiefloegårdens er en av svært få trehus igjen i Årnes sentrum. Bygningen har stor historisk verdi fra krigens dager og gjenspeiler 30-årenes arkitektur. Sammen med de øvrige trehusene i området danner den en vakker ramme rundt Trekanten park. Bevaring av trehusene som fortsatt finnes i sentrum, handler om stedskvalitet, historisk verdi, identitet og tilhørighet til vårt bygdesenter.2._13F_._Schiefloegården_2.jpg

Schiefloegården har ligget inne som en del av verneplanen for Årnes. 28. mars 2023 vedtok formannskapet i Nes etter et benkeforslag at Schiefloegården kan rives. Det skjedde på bakgrunn av en HMS-rapport som ordføreren henviste til. Før møtet var rapporten ikke gjort kjent for alle medlemmene i formannskapet og er dermed saken uvedkommende. En rapport om gårdens bygningsmessige stand er ikke utarbeidet.

Schiefloegården ble bygget i 1934 av advokat Paal Schiefloe, som ble motstandsmann. Han hadde sitt kontor og hjem i gården, og her hadde den lokale motstandsgruppen sine lokaler. Under en opprulling om morgenen 5. mai 1942 ble Schiefloe arrestert og fengslet i Oslo. Han ble senere ført til Tyskland der han døde i en leir ved Hamburg i 1944. Også sjefen for motstandsgruppen, Karl Fridtjof Schei, ble arrestert og senere skutt på Trandum høsten 1942.

Vår målsetting er å stoppe raseringen av Schiefloegården. Vi ønsker sterkt å bevare den fine rammen av gamle trehus rundt Trekanten park.

Det er revet nok gamle trehus på Årnes! De husene som er igjen, må vernes!

Aksjonsgruppa for bevaring av Schiefloegården
Frits Wahlstrøm, Elisabeth Lunder, Ingrid Fyhri, Øystein Smidt, Martin Bjerke

Aksjonsgruppa for bevaring av Schiefloegården ved: Frits Wahlstrøm, Elisabeth Lunder, Ingrid Fyhri, Øystein Smidt, Martin Bjerke    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Aksjonsgruppa for bevaring av Schiefloegården ved: Frits Wahlstrøm, Elisabeth Lunder, Ingrid Fyhri, Øystein Smidt, Martin Bjerke vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi kommer ikke til å vise postnummeret ditt offentlig på nett.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: