Bevar de kreative linjene på Hønefoss Vgs!

Kunst, design og arkitekturlinja på Hønefoss videregående skole foreslås å konvertere til en ren studiespesialiserende linje, altså ta bort de kreative fagene. Videre foreslås det å legge ned det yrkesfaglige VG2-løpet Interiør og eksponeringsdesign eller frisør.

I dag tilbyr vi studieforberedende og yrkesrettede linjer med fokus på løsningsorientering og kreativ tenkning, et meget velfungerende tilbud med bredde og valgmuligheter for våre unge.

Interiør/eksponeringsdesign og frisør jobber yrkesrettet med kreative samarbeid mot lokale arbeidsplasser og næring hvor de har mange reelle kunder i nærmiljøet, en type interaksjon som fremmer mestring og arbeidslyst hos elever, skaper kontakter på tvers og genererer fremtidige arbeidsplasser og arbeidstakere. Vi snakker linjer bygd opp stein for stein med betydelige investeringer i utstyr, verksteder og spesialisert lærerkompetanse. Nå skal ungdommen tvinges inn i et studiespesialiserende løp de ikke ønsker, og som ikke passer for alle. Potensielt fatalt for enkeltindivider, og for et samfunn som trenger kreative hoder, tverrfaglighet og bredde.

Kultursjefen i Ringerike skriver: ”Er målet virkelig at flere ungdommer skal fullføre videregående utdanning? Da er et mangfold av videregående skoleløp noe alle skoleeiere burde satse mer på – ikke mindre. En nedleggelse av de praktisk-estetiske linjene ved våre videregående skoler vil være et fatalt baugskudd mot hele regionens utviklingskraft”.

Linjene må bestå! Signér på oppropet og del.

Ved å signere godtar jeg at Cathrine Dahl vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: