Si JA til #stillenatur

Gjest

/ #923 Re: Re: Re:

2013-12-03 21:29

#903: - Re: Re:

I Sverige er det ikke problemer fordi områdene langs grensen mot Norge og opp til treriksgrensa er så og si folketomme. Jeg bor 15 mil fra grensa til Sverige og holder meg langt unna Sverige når jeg skal på tur. fordi det er et evig bråk i og rundt skuterløypene. Jeg går på ski norsk side av grensa i fred og stillhet.

Jeg har full forståelse for mye skuterkjøring i områder av Norge med god plass og lite folk som Nord-Troms og Finnmark,  kommuner som grenser mot svenskegrensen og nyttekjøring som vedtransport og hytter. En skuter i 50 km/t kjører 5 mil på en time. Den beveger seg over store områder og støyforurenser enda større områder. Hvor mye areal skal skuterfolket beslaglegge i områder med store befolkningskonsentrasjoner som i fjellområdene på østlandet ? I tillegg er det slik med lover og regler at disse påvirker adferd. Påbud, forbud og avgifter etc.. En liberalisering av reglene om skuterbruk vil øke bruken, ref Finnmark, er dette en ønsket utvikling, og i tilfelle, hvorfor ? Jeg ser ingen fordeler, verken for naturen, dyre- og fuglelivet eller folkehelsen. En av vår tids største epidemier er overvekt og fedme. Man skal da lære barn og den oppvoksende generasjon å bruke naturen med motorkraft i stedet for muskelkraft og svette? Det heter at nordmenn er født med ski på beina. Heller det enn med en skuter under "ræva".