DE TI BUD- Flere enn ti foreldre?


Gjest

/ #25

2014-09-08 22:55

Flott leder i Kristiansand Avis: http://www.kristiansandavis.no/index.php?id=599 

Skrevet av: Birgitte Klækken, birgitte@kristiansandavis.no

Vi trenger flere meningsytringer i skolen, ikke færre. Istedenfor å tømme klasserommene for alt som smaker av verdier, religion og ulikhet, bør vi etter vår mening heller fylle på med enda mere av dette og sørge for å gi den enkelte elev verktøy og kunnskap til å gjøre seg opp egne meninger.

Bakgrunnen for den siste diskusjonen om hva som hører hjemme i den norske skole og hva som bør forbys, er saken der en rektor på Øyslebø Oppvekstsenter i Marnardal kommune valgte å fjerne en plakat med De ti bud, som hadde hengt der i 30 år. Plakaten ble tatt ned etter at en tilfeldig besøkende klagde saken inn for fylkesmannen som ��" heldigvis- slo fast at plakaten bare kunne henge. Dette fordi den var å anse som dekorasjon og ikke var forkynnende. Rektor valgte likevel å ta den ned, sannsynligvis for å skape ro, men ro ble det ikke. Tvert i mot. Hendelsen har nåde provosert og engasjert langt utenfor skolemiljøet.

Etter vår mening bør dette ikke bli løsningen på alle de fremtidige diskusjoner av denne typen. Istedenfor å ta ned plakaten med De ti bud, burde det fylles på med enda flere bilder, enda flere symboler. Deretter burde rektoren i Øyslebø og andre skolefolk brukt diskusjonen i media som en fantastisk mulighet til å sette begreper som toleranse og forståelse på agendaen, både i kollegiet, i undervisningen og i møter med elevenes foreldre.

Verden og virkeligheten er heldigvis ikke verdinøytral. Hvorfor skal det da være slik i klasserommet? Bør ikke elevene heller lære å forholde seg til ulikhet og lære seg å leve med det? Istedenfor å forsøke å gjøre alle like må det være mye bedre å stimulere til nysgjerrighet og aksept for ulikhet?

På noen skoler er det nå flere med utenlandsk enn med norsk bakgrunn. Dagens barn og unge vokser opp i en helt annen virkelighet enn vi som er i voksengenerasjonen gjorde. I de aller fleste klasser finnes det en eller flere elever med røtter andre steder enn i Norge.

Bakgrunn og kultur hos de vi og våre barn omgås på skolen, i fritiden og i arbeidslivet, varierer like mye som holdningene til den omstridte plakaten i klasserommet i Marnardal. Det må vi ta inn over oss. Minst like viktig som gode kunnskaper i norsk og matte, er det å lære seg å forholde seg til ulikhet på en sunn og konstruktiv måte. Skolens oppgave bør være å i størst mulig grad forberede barn og unge på det samfunnet de skal ut i, ikke å skjerme dem mot det.