Lærer, stå opp! Nei til ny arbeidtidsbestemmelse fastsatt av KS.

Quoted post


Gjest

#33

2014-01-27 21:59

Hmm, for en som ikke er lærer , er det direkte vanskelig og forstå all argumentasjon som blir fremlagt. Det står i teksten til dette oppropet "lærere kan ikke gå hjem 13:30 hver dag". Visst dere da skal begynne på jobb klokken 08:00 og gå hjem klokken 13:30 vil det si at dere har 1292 timer på jobb. For vanlige dagarbeidere er det vanlig med 1950 timer.
At det å ta vekk 3 uker med ferie skal gjøre alt så mye verre, er vel heller en måte å være direkte fiendtlig til omstillinger.
Personlig bor jeg rett ved en skole, og kan si at det står sjelden eller aldri en bil igjen på parkeringsplassen etter klokken 15:00. Ja det skjer helt sikkert at lærere tar med seg jobb hjem(faktisk en fordel å kunne gjøre det også).
Hadde dere lærere vært på jobb fra 08:00 til klokken 16:45 på alle skoledager skulle jeg kanskje vært enig med dere. Men der skjer nok dessverre aldri.

Er dere villige til å være på jobb fra 0800-16:45 hver dag? Visst ikke du kan svare ja på det spørsmålet så bør du vurdere å komme med annen argumentasjon enn oppgaveretting, forberedelse og annet arbeid. De fleste skoler slutter klokken 14:00, og da burde det være god tid til både forberedelser, retting og vurdering av enkelt elever. Da vil man ha godt over 2 timer hver dag til å gjøre disse oppgavene.

Replies

Lærer

#36 Re:

2014-01-27 22:31:01

#33: -

Jeg tror grunnen til at det står "lærere kan ikke gå hjem kl 13.30 hver dag" er fordi mange tror at lærerne pakker snippsekken og går med en gang undervisningen er over. På min arbeidsplass er det møter tre ganger i uka fra kl 13.30 til kl 15.30, og de andre dagene i uka er det kontortid, dvs div rapportering, skole-hjemsamarbeid og  forberedelser av undervisning. Jeg har jobbet på en del forskjellige skoler, og jeg har en helt annen oppfatning enn deg. Sjelden/aldri forlater lærerne din arbeidspult før kl 16 hver dag, ofte senere. Da tas datamaskinen med hjem, og man forbereder undervisning, retter elevarbeider og gjør annet forefallende.

Andre arbeidstakere har en arbeidsuke på 37,5 timer, mens lærere har en arbeidsuke på 43 timer. Derfor hsr vi avspasering de ukene vi har fri utover våre 4 ferieuker.

Jeg tror ikke at selv om du bor ved siden av en skole, eier sannheten om hva alle lærere til enhver tid gjør. Det er ikke tilfeldig at lærernes arbeidsuke er beregnet slik den er blitt. Det er fordi disse timene trengs (og vel så det).

 

Steffen Stubø

#58 Re:

2014-01-28 18:04:47

#33: -

"Hmm" - Kjære abderittiske dagarbeider: "visst" finnes det eksempler på lærere som drar tidlig hjem, og HVIS samtlige av dine norsklærere var blant disse kunne det nok være med på å forklare de pinlige feilene du gjør i ditt skriftspråk. Regnestykket ditt er det neste jeg undres over. Du kjenner tydeligvis i liten grad til bestemmelsene som gjelder for lærere, ettersom 1292/5,5 utgjør 234,9 arbeidsdager. Hvor har du dette tallet fra? Regner du en ubetalt lunsj inn i de 5.5 timene? Hvordan får du forøvrig overgangen fra 39 til 45 ukers arbeidsår til å utgjøre tre uker mindre "ferie"? Og med dette regnestykket: når undervisningen ved mange skoler starter klokken 08.00, mener du da at lærerne kan starte sin arbeidsdag klokken 08? Jeg er generelt ikke villig til å være på jobb til 16.45 hver dag, der tok du meg på kornet, ditt naut. Det har seg likevel slik at undervisningen der jeg jobber slutter klokken 16.30 og en rekke av lærerne faktisk har undervisning på starten og slutten av dagen og eventuell obligatorisk møtevirksomhet som også fyller deler av dette tidsrommet. Skolen kan nå binde en lærer i videregående skole 1150 timer i året, noe som utgjør 30,26 timer per uke i skoleåret (190 DAGER). Her har vi altså et minimum. I praksis blir dette for mange vanskelig å gjennomføre grunnet timeplanlegging. Det resterende er altså om lag 13 timer per uke til før- og etterarbeid (planlegging med nivådifferensiering, tilbakemelding og fremovermelding, foreldremøter men ubetalt kveldsarbeid og overtid og en økende kvote av byråkratisk papirarbeid). Nå vil altså KS kutte denne tiden (som kommer eleven til gode) til 7 timer i uken i skoleåret. I tillegg vil de kunne øke undervisningsplikten og gi rektor full styringsrett over lærerens arbeidsdag. Resultatet blir at kvaliteten på undervisningen i større grad blir opp til byråkrater og ledere enn fagpersonene; pedagogene, oss lærere. Dette skjønner kanskje selv du?


Gjest

#64 Re:

2014-01-28 19:58:44

#33: -

Heisann.

Har skrevet litt om min egen hverdag - om du er interessert: http://blogg.gudem.com/#post0