veronicas og barnas rett til å være sammen

Quoted post

Gjest

2014-10-10 22:20

Jeg kjenner ikke Veronica personlig, men jeg synes saken er sjokkerende og passer IKKE i vårt siviliserte samfunn. Den totale manglende evnen fra barnevernet til å se hvordan barna har det med moren iforhold til loven er helt på bærtur, og noe jeg heller forventer fra en nemd eller barnevern i USA. Hva som sjokkerer videre utfra de kildene jeg har lest, er hvordan barnevernet bare helt hoppet over hjelpetiltak, støtteapperat fra kommunen som går inn i familien og hjelper til i hverdagen, og midlertidlig plassering av barna. De hoppet rett på en §4-12 sak som er da omsorgsovertakelse og bruker pr se lovens strengeste straff ovenfor foreldre. Enda mer sjokkerende er fylkesnemdas nektelse å la vitner som ville ha talt til Veronicas fordel si sitt pga tid. Manglede tid er IKKE en godtatt juridisk årsak for ikke la vitner si sitt, til tross for hvor godt saken er dekket. Jeg kaller det inkompetent planlegging og elendig bruk av tiden tilgjengelig. Det som er trist er at viktige og preventive offentlige instanser som fylkesnemda og barnevernet virker helt følelsesmessig avstumpet ovenfor sine brukere. Det som hadde vært ønskelig i fremtiden er at begge instanser setter seg ned, og spør dem selv særdeles godt: Hva er det vi egentlig gjør med denne familien og hva skader påfører vi dem? Ville jeg ha gjort det samme om det gjaldt min familie? Du kommmer lengre med en dose empati og planlegging før du trekker avtrekkern.

sign

Kenneth Stople

Replies

Gjest

#6 Re:

2014-10-11 10:39:15

#3: -  

Godt skrevet og er så enig med deg. Dette er en forferdelig sak ig fatter ikke at det kan være mulig å behandle mennesker på denne måten. Er sjokkert at norske myndigheter tillater dette. ER SKREMMENDE !!

Gjest

#7 Re: Kenneth Stople

2014-10-11 10:44:48

#3: -  Glimrende Kenneth....kunne ikke sagt det bedre...og takk for støtten..