Tilsvar til høringsutkast for Barnehage- og skulebruksplan for Øygarden kommune

Innspill til høringsutkast – Barnehage- og skulebruksplan

I høringsutkastet Barnehage- og skulebruksplan 2024-2040 for Øygarden kommune (1) har kommunestyret kommet med forslag til avvikling av Hjelteryggen skole og Marihøna barnehage på Hjelteryggen. Tidsperspektivet er 4-5 år for Marihøna barnehage og 9-10 år for Hjelteryggen skule (2). Forslaget innebærer sammenslåing av Marihøna med Liljevatnet barnehage, og at skolebarn som i dag kretser til Hjelteryggen skole skal gå på en utvidet Foldnes skole – 5,4 km kjørevei fra dagens skole.

Hjelteryggen er et stort boligfelt i nasjonal sammenheng, for ikke å nevne lokalt, med svært stor boligtetthet per kvadratmeter sammenlignet med andre deler av Øygarden kommune. Noe som gjør Hjelteryggen unikt, er relativt liten spredning i hvor lang vei barna har til skolen. Dette er positivt for barnefamilier og lokalmiljøet på Hjelteryggen.

Siden 90-tallet har det vært barneskole og barnehage på Hjelteryggen, dette er helt klart er en stor fordel for lokalmiljøet og alle innbyggerne på Hjelteryggen, i alle aldre. Hjelteryggen har et særdeles godt lokalmiljø med engasjerte innbyggere, og Hjelteryggen skole er også et viktig samlingspunkt for blant annet 17. mai-feiringer.

Mange og langvarige vennskap dannes på skoleveien. I tillegg knytter barna nettverk og gode relasjoner til klassekamerater og andre barn i lokalmiljøet sitt, som igjen har positive ringvirkninger inn i både ungdomsårene og senere i voksenlivet. Det har helsemessige fordeler at barna våre kan gå eller sykle til og fra barneskolen sin. Helsedirektoratet anbefaler sterkt at «barn bør ha gode og trygge mulighet til å være fysisk aktive på vei til og fra skolen sin» (3,4), noe Hjelteryggen i dag har.  Med store avstander i en langstrakt kommune er det naturlige utfordringer med å innfri Helsedirektoratets anbefaling over hele Øygarden kommune. Det virker likevel som et stort steg bakover å legge ned en stor barneskole, som Hjelteryggen skole er, og flytte den slik at barneskolebarna må busses til og fra skolen hver dag. Marihøna barnehage og Hjelteryggen skoles nærme plassering i forhold til hverandre har også en stor verdi for familier som skal levere flere barn om morgenen, noe som gjelder mange.

Hjelteryggen har et levende lokalmiljø og det er ingenting som tyder på at tilflytningen til Hjelteryggen er i ferd med å synke, tvert imot så er det et pågående generasjonsskifte med en jevn tilflytning av unge voksne og barnefamilier. Hjelteryggen sin nærhet til både Bergen sentrum via kort avstand til Sotrabroen samt natur- og friluftsområder er attraktivt og trekker til seg barnefamilier.

Hjelteryggen skole har i dag ca. 170 elever, mens Marihøna er en svært populær og verdsatt barnehage som har ventelister hvert år. Både skolen og barnehagen er viktig for alle barnefamiliene som er bosatt på Hjelteryggen. Etter all sannsynlighet vil Sotrasambandet og ny Sotrabro trekke enda flere barnefamilier til Hjelteryggen i årene som kommer, til tross for synkende fødselstall på nasjonalt plan. Hjelteryggen vil derfor også i fremtiden trenge Marihøna barnehage og Hjelteryggen barneskole som er der i dag, dette vil gjelde selv om det er andre barnehager og skoler i mils omkrets. En avvikling av Marihøna barnehage og Hjelteryggen barneskole vil være en stor inngripen i lokalmiljøet. Barnefamiliene vil i betraktelig større grad enn i dag være avhengig av å ha to biler pr. husstand fordi det ikke lenger vil være gangavstand til barnehage og barneskole. I en moderne og fremoverlent kommune, som Øygarden ønsker å være, er det etter vår mening ikke akseptabelt at beboere i et stort, tettbebygd boligfelt som Hjelteryggen skal være avhengig av å kjøre eller busse barna flere kilometer til barnehage og skole.

Hjelteryggen Velforening,

styret

Kilder

(1) Øygarden kommune, Høyring: Korleis skal barnehage og skuletilbodet vere i framtida?  Hentet fra: https://www.oygarden.kommune.no/tjenester/innsyn-og-naring/kunngjeringar-og-hoyringar/hoyring-korleis-skal-barnehage-og-skuletilbodet-vera-i-framtida.77841.aspx  (Besøkt 16.09.24).

(2) Øygarden kommune, vedlegg 3: Tidslinje barnehage og skulestruktur. Hentet fra: http://innsyn.onacos.no/oygarden/mote/wfdocument.ashx?journalpostid=2022330218&dokid=2348705&versjon=1&variant=A& (Besøkt 02.09.24).

(3,4) Helsedirektoratet, Helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom, nasjonal faglig retningslinje. 30.07.23, hentet fra: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/skolehelsetjenesten-520-ar/samhandling-med-skole/fysisk-aktivitet-skolehelsetjenesten-bor-bidra-til-at-barn-og-ungdom-kan-vaere-fysisk-aktive#79a28145-b447-44d8-bffc-7e481f3c748e-praktisk-informasjon  (Besøkt 02.09.24)([iv]) Berntsen K., Lofot-tidende, publisert 19.05.19, hentet fra: https://www.lofot-tidende.no/dette-er-fordelene-med-a-ga-eller-sykle-til-skolen/o/5-28-140093 (Besøkt 02.09.24).

Styret, Hjelteryggen Velforening    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Styret, Hjelteryggen Velforening vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Vi viser ikke telefonnummeret ditt offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: