Stopp rustningsvanviddet - nedrustning nå! For fred, klima og velferd

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Demonstrasjon mot opprustning foran Stortinget 30.10.2024

2024-10-10 09:14:56

Kjære fredsvenner og motstandere av militær opprustning!

I disse dager legges statsbudsjettet fram i Stortinget. Militærvesenet er som forventet den store budsjettvinneren, på bekostning av klima, miljø og velferd. Regjeringa foreslår å øke forsvarsbudsjettet med 19,2 milliarder kroner 2025:

Norge bruker nå 2,05 % av BNP på militæret og oppfyller dermed NATOs 2%-krav. Med langtidaplanen for Forsvaret 2025-2036 er vi på god vei mot 3% andel av BNP til militæret. Ifølge NATO er det nå 23 land i alliansen som oppfyller dette 2%-kravet. Den norske opprustningen må sees i sammenheng med den globale opprustningsspiralen, som NATO-alliansen står i spissen for.

Utviklingen er illevarslende i et freds- og miljøperspektiv. Vi vet at økningene i årets statsbudsjett bare er begynnelsen. Før sommeren vedtok et samlet Storting å bruke 611 milliarder kroner ekstra på militæret de neste tolv årene. Vi kan med andre ord forvente at militærbevilgningene vil fortsette å øke kraftig i åra som kommer, uansett hvem som sitter med regjeringsmakten.

Den 30.10.2024 er det demonstrasjon mot opprustningsvanviddet foran Stortinget. Arrangører er Stopp NATO, Internasjonal Kvinneliga for Fred og Frihet, Fredsinitiativet 2022, og Bestemødre for fred. Demonstrasjonen er støttet økonomisk av Norges Fredsråd: https://www.norgesfredsrad.no/stopp-nato-ikff-bff-demonstrasjon-mot-statsbudsjettet-stopp-opprustningsvanviddet/

Facebook-eventet finner du her: https://www.facebook.com/events/1185041152793394

Listen over appellanter og tilsluttede organisasjoner oppdateres fortsløpende.
Vi oppfordrer alle som har skrevet under på oppropet til å dele informasjon om demonstrasjonen og selvfølgelig også møte opp foran Stortinget dersom man har mulighet til det. Det er avgjørende viktig at fredsbevegelsen fortsetter å presse partiene på Stortinget til å bryte opprustningsspiralen.

Underskriftene i denne kampanjen vil overleveres Stortinget i forbindelse med demonstrasjonen. Målet er å få samlet inn så mange underskrifter som mulig før det. Alle som har skrevet under oppfordres til å dele lenken til oppropet med venner, familie, kolleger og i eventuelle politiske nettverk. Med din hjelp kan vi klare å runde 1000 underskrifter før den 30.10!

På vegne av initiativtakerne,
Olav Gjøystdal

Oppdatering!

2024-06-13 22:14:36

Kjære alle motstandere av rustningsvanviddet!

Tirsdag 11.juni ble det inngått forlik i Stortinget om langtidsplanen for forsvaret (LTP), der man går inn for å øke bevilgningene til militæret med totalt 611 milliarder kroner de neste tolv årene. Dette er 11 millarder mer enn det regjeringen opprinnelig foreslo. Samtlige partier på Stortinget har nå sluttet seg til å bruke totalt 1635 milliarder kroner på militæret den neste tolvårsperioden. Forsvarsforliket er helt i tråd med sentrale NATO-krav og vil innebære en dobling av forsvarsbudsjettet sammenliknet med dagens nivå. Økningene skjer på bakgrunn av brutale kriger i Midtøsten og i Ukraina og økt spenning mellom stormaktene. Vi mener man bærer ved til bålet ved å ruste opp med slike enorme summer Stortinget nå har bestemt. Norge gir herved sitt bidrag til en livsfarlig global opprustningsspiral.

Situasjonen er nå at ingen av partiene på Stortinget markerer opposisjon til rustningsvanviddet. Vi ser derfor behovet for å fortsette å skape en folkelig motstand mot at så enorme ressurser bindes opp i destruktiv militær aktivitet og produksjon - ressurser som isteden kunne vært brukt på velferd eller å løse klima- og miljøkrisen. Militæret er og blir en klimaversting, og enhver krig er ikke bare en humanitære katastrofe, men også en miljøkatastrofe.

Selv samtlige partier har tilsluttet seg langtidsplanen, er det likevel ved behandlingen av de årlige statsbudsjettene at bevilgningene til militæret blir vedtatt. Vi vil derfor fortsette denne kampanjen fram mot behandlingen av statsbudsjettet til høsten. Vi oppfordrer alle som har skrevet under til å dele oppropet med familie, venner og kolleger og i sosiale medier. Det gjelder vår felles framtid!

Førstkommende lørdag (15.juni) rykker vi inn en halvsides annonse i Klassekampen. Annonsen vil inneholde teksten til oppropet og lenke til underskriftskampanjen. Annonsen er utformet av grafiker Liv Santos Holm. Vi retter en stor takk til Liv og alle som har bidratt til kronerullingen som har gjort annonseringen mulig.

Hilsen initiativtakerne

Olav Gjøystdal

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.