Mattilbud i barnehagene i Kvinesdal

Tusen, tusen takk!!

2024-09-14 04:05:32

Kjære alle sammen!

Tusen, tusen takk for alle signaturer så langt! Helt rått å nærme seg 150 signaturer på under et døgn!! Alle stemmer er gull! Vi vil likevel informere og be om hjelp til å oppfordre spesielt kvindøler til å signere med fullt navn og publiser det! Om en av dere som allerede har signert får med én-flere til som støtter saken - lover dette godt!!

Litt bakgrunn om hvorfor vi har opprettet dette oppropet:

Budsjett for 2025 står for tur, og nå er derfor en gyllen tid for å løfte debatten, og evaluere, mattilbudet i Kvinesdalbarnehagene.

Høsten 2021 ble det vedtatt at barnehagene i Kvinesdal skal ha matpakker til frokost og lunsj. Dette på grunnlag av de ansattes gode erfaringer i «covid-perioden» og foreldrenes flertall FOR matpakker via spørreundersøkelse gjennomført i regi av barnehageenheten. Spørreundersøkelsen høsten 2021 ble besvart av de som har/hadde barn i bhg på den tiden, og har aldri hatt en etter-evaluering. En evaluering har vel og merke vært ønska av foreldre (ref: SU-referat mai 2023). I tillegg gjaldt spørreundersøkelsen på den tiden, enten eller. Enten stemmer man for bordmåltid, men på den andre siden også for at barna får mindre voksentetthet, eller så stemmer man for matpakke og samtidig for mer voksentetthet. Akkord med spørreundersøkelsen jobbet også Utdanningsforbundet for å innføre matpakker slik at pedagogene skulle få mer voksentetthet til barna. Resultatet ble, forståelig nok mtp alternativene som ble forespeila da, at Kvinesdal kommune skulle innføre matpakker i barnehagen.

Det er ønskelig å sette saken ut i lyset igjen, men med en annen vri enn sist. Det er ikke ønskelig at pedagoger skal bort fra barna for å lage og rydde etter mat, poenget er at det bør jobbes for ekstra ressurser for å innføre et best mulig mattilbud i Kvinesdalbarnehagene.

Nylig har Valle kommune lyst ut stilling hvor de ønsker en matansvarlig i de kommunale barnehagene med god kompetanse og engasjement for ernæring og matlaging. Den matansvarlige skal blant annet være ansvarlig for planlegging av meny i tråd med retningslinjene for mat og måltid i bhg, innkjøp, tilberedning og det å kunne gi barna gode matopplevelser. En slik matansvarlig er allerede praktisert i Vennesla kommune, i alle de kommunale barnehagene. Ønsket om en matansvarlig i Kvinesdalbarnehagene har også vært løftet flere ganger i de ulike SU, foreldremøter eller med ledere, men ender med et stopp eller oppfordring til foreldre om å løfte det politisk. I tillegg har vi ikke lykkes i å finne andre barnehager i Agder som har matpakke til lunsj, da de aller fleste har ansatt/prioritert kokk, eller tilbyr et bedre mattilbud enn Kvinesdal med minst to måltider servert hver dag av barnehagen, og varmmat hyppigere enn én gang i måneden (vi har utarbeidet en tabell).

I år ble Kvinesdal kommune kåret til å være en av Norges beste styrte kommuner, blant annet på grunn av kommunens høye overskudd og godt styrte økonomi. Overskuddet kan man lese seg opp på selv, men det er summer som viser at saken om økt bemanning til et bedre matmåltid i barnehagene fullt mulig burde kunne løftes, drøftes og revurderes i høstens budsjettarbeid. Spesielt siden forskning er veldig tydelig på at ernæring og sunne mat- og måltidsvaner fra tidlig alder har stor påvirkning på hvordan helsen utvikler seg, og vil være et helseløft for folkehelsa i Kvinesdal kommune på lang sikt.

I tillegg til å være blant de best styrte er også Kvinesdal kommune nylig blitt resertifisert som en likestillingskommune. I definisjonen av begrepet «likestilling» inngår «alle personer skal ha like muligheter i samfunnet». Det er allment kjent at årene etter høsten 2021 (da vedtak om matpakker kom) har vært økonomisk vanskelig for mange familier i verden. Tidlig satsing på økt ressurser til et bedre matmåltid i barnehagene vil ikke «bare» gi barna nok voksentetthet og helsefrembringende (mat)vaner, det vil også bidra til å utjevne sosiale forskjeller i samfunnet, og gi alle barn like muligheter rundt bordet. Dette vet vi jo at også har stor betydning i et livsløpsperspektiv.

I lys av alt overnevnte var det ønskelig å utføre en rask undersøkelse i barnehagene hvor alle foreldre kunne krysse av om de var fornøyd med dagens ordning med matpakker, eller om de ønsket at saken om økt bemanning til en matansvarlig i barnehagen skulle løftes politisk. Vi fikk nei fra virksomhetsleder til å gjennomføre dette i barnehagene, så dette er grunnen til at vi nå har valgt opprop.

Vi mener denne saken er utrolig viktig, og at den fortjener et nytt løft - med en ny vri! Det settes STOR pris på alle signaturer og delinger!

Til slutt; HJELP oss å spre oppropet, og oppfordre spesielt kvindøler til å signere med fullt navn og publiser! Tusen, tusen takk😊

Kristina Moland Haugland

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.