Bevar Spriten kunsthall!

464194840_10162707767601189_6854840641189104334_n.jpeg

Bevar Skien som kunstnerby!

Selv om kunst og kultur ofte blir sett på som abstrakte begreper, har de en helt konkret, virkning på samfunnet. Kunst og kultur bidrar til økonomisk vekst, sosial integrasjon, lokal identitet, utdanning og innovasjon. Det er derfor viktig for Skien å beskytte og styrke sitt kunstneriske miljø. Her er noen av de viktigste grunnene til hvorfor:

Økonomisk verdiskapning: Kunst og kultur er ikke bare symbolsk viktig, det har også en målbar, økonomisk verdi. Kunstnere, kulturarbeidere og kulturinstitusjoner skaper arbeidsplasser, ikke bare direkte innenfor kulturfeltet, men også indirekte gjennom tilhørende næringer som turisme, reiseliv og servicebransjer. Festivaler, utstillinger og kulturarrangementer trekker til seg besøkende, som igjen bruker penger på overnatting, restauranter og andre tjenester. Hvis kunst- og kulturtilbudene reduseres, mister byen en viktig drivkraft for lokal økonomi, og risikerer å bli mindre attraktiv for besøkende, investorer og nyetablerere

Sosialt lim i lokalsamfunnet: Det handler ikke bare om de profesjonelle kunstnerne som mister sitt arbeidssted, men også om de mange som bruker kunsttilbudene som en kilde til inspirasjon, glede og sosial tilhørighet. Kunst og kultur samler mennesker og skaper møteplasser der innbyggere kan komme sammen og dele opplevelser på tvers av generasjoner, bakgrunner og interesser, og bidrar til å bekjempe ensomhet og utenforskap i byen. Institusjoner som Spriten Kunsthall og Telemark Kunstsenter er steder der folk kan møtes, delta i samtaler, og oppleve kunst fra både lokale, nasjonale og internasjonale kunstnere. Disse institusjonene bidrar til å skape sterke, lokale bånd mellom mennesker og gir rom for debatt og dialog om samfunnsaktuelle temaer.

Kulturell kapital og identitet: Kunst og kultur gir lokalsamfunn en felles identitet. For Skien er Ibsen-arven en viktig del av byens kulturgrunnlag, men det er like viktig å investere i dagens kunstnere, de som skal bygge videre og skape framtidens kulturarv. Et lokalsamfunn uten et levende kunst- og kulturliv blir et fattigere sted. Hvem ønsker seg en by uten felles kulturopplevelser som folk kan samles om? Unge mennesker, spesielt de som har interesse for kultur og kunst, ønsker å bo i byer som tilbyr dem kreative og kulturelle muligheter. Hvis Skien ikke lenger har et levende kunstmiljø, vil de unge flytte til steder hvor de kan få tilgang til flere kulturtilbud og utviklingsmuligheter. En by uten kultur er mindre attraktiv, både som bosted og arbeidssted. Når unge talenter forlater byen, mister Skien også fremtidens potensial for nyskaping og innovasjon innen både kultur, næringsliv og samfunnsliv.

Utdanning og dannelse: Kunst og kultur spiller en avgjørende rolle i dannelse og utdanning, ikke bare for barn og unge, men for mennesker i alle aldre. Skoler, barnehager og utdanningsinstitusjoner drar nytte av å ha lokale kulturtilbud som de kan samarbeide med. Det gir barn og ungdom mulighet til å møte kunst og kunstnere i sitt eget lokalmiljø, noe som stimulerer til kreativitet, kritisk tenkning og nye måter å forstå verden på. Telemark Kunstsenter sitt prosjekt TKS UNG, som gir ungdom erfaring innen kunstfeltet, er et konkret eksempel på hvordan kultur kan brukes som en ressurs i ungdoms oppvekst og utvikling. Vi vet at det er lite kunstundervisning i dagens skole og det er dermed ekstra viktig at barn og unge kan ha et godt, profesjonelt og bredt tilbud lokalt.

Innovasjon og kreativitet i samfunnsutviklingen: Kultur er en drivkraft for innovasjon. Gjennom kreative tilnærminger til samfunnsutfordringer kan kunst og kultur tilby nye måter å tenke på. Kunstnere tenker ofte utenfor de vanlige rammene, og slik innovativ tenkning er avgjørende for en by som ønsker å være fremoverlent og attraktiv i møte med fremtidens utfordringer. Uten et levende kunst- og kulturliv risikerer byen å stå stille, mens de mest innovative og fremtidsrettede ideene vokser frem andre steder. Kultur er ikke luksus - det er en nødvendighet for et dynamisk og fremtidsrettet samfunn.

Konklusjon og oppfordring til politikerne: Et kutt i kunst- og kulturtilbudet i Skien vil ikke bare være et tilbakeslag for kunstnerne, men også for hele byens samfunnsstruktur. Det vil føre til færre kulturelle opplevelser, svekket lokal økonomi, tap av unge talenter, og en redusert tiltrekningskraft både nasjonalt og internasjonalt.

Vi ber politikerne ta ansvar for byens fremtid ved å sikre at kunst- og kulturtilbudet bevares og styrkes i årene fremover. Det handler om mer enn kunst, det handler om å sikre Skiens fremtid som en levende og attraktiv by for både innbyggere, kunstnere og besøkende.

Ved å signere godtar jeg at Linn Obrestad vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: