Demokratiet i spill - iverksett strukturvedtak i Helgelandssykehuset nå!

25. april 1997 kom det første vedtaket om at Sandnessjøen sykehus skulle være hovedsykehus for Helgeland. 27. januar 2020, tjuetre år etter, kom det igjen vedtak om hovedsykehus i Sandnessjøen m/omegn, etter at daværende Helseminister Bent Høie fulgte Helse Nords vedtatte løsning med to akuttsykehus på Helgeland. Et vedtak som altså har vært utredet i flere omganger og som sees på som et klokt geografisk vedtak.

Vi vil ha iverksettelse av vedtaket nå! For befolkningen er stadig utsettelse og manglende finanisering av vedtaket et klart brudd på demokratiets spilleregler.

Det er helseminister Vestre sin jobb å få fortgang i realiseringen av vedtaket. Vi minner om at statsminister Jonas Gahr Støre har gitt sin støtte til vedtaket, så hva er det dere venter på? Man må skape forutsigbarhet for studenter og familier som ønsker seg en jobb hjemme på Helgeland, men som enda ikke vet hvor eller hva de kommer til. Ikke minst må man ta vare på ansatte i Helgelandssykehuset som har stått i sterkt press og usikkerhet over altfor lang tid.

Det som trenges nå er å få gjennomført vedtak – ikke stadig nye vurderinger og utredninger. Vi minner om at det er stortingsvalg i 2025 - vi finner oss ikke i å bli tilsidesatt nok en gang! Kysten kan og vil reise seg igjen!

IVERKSETT NÅ!

Line Rønning Føsker, Leif Tore Skagen Tanke, John Andre Selnes, Kenneth Monsen, Hanne Benedikte Wiig    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Line Rønning Føsker, Leif Tore Skagen Tanke, John Andre Selnes, Kenneth Monsen, Hanne Benedikte Wiig vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål:
Jeg samtykker til at Line Rønning Føsker, Leif Tore Skagen Tanke, John Andre Selnes, Kenneth Monsen, Hanne Benedikte Wiig kan overlevere opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet til følgende parter: