Folket krever å bli hørt; Stopp bompengeringen fra 31.12.2016

Gjest

2014-12-10 00:26

Det er dyrt nok allerede, men folk som ikkje er heilt nødt å ha bil til jobb bør ta kollektiv trafikk. Småbarns familie må selvfølgelig bruke bil for å hente barna. Men dei som jobber på fast plass og har ingen som er avhengig å bli hentet kan ta buss.

Gjest

2014-12-10 00:51

Urettferdig

Gjest

2014-12-10 05:33

blir vinkelsliper tid

Mats-Henning Reppen
Forfatteren bak dette oppropet

#104 Re: Dumt

2014-12-10 06:09

#90: - Dumt 

Det er nettopp det som er problemet. Vi skriker høyt til å begynne med, så til slutt godtar vi det.

Men slik kan det ikke fortsette, for de er nettopp dette politikerene vet, at vi gir opp.

Det skjer ikke denne gangen, ikke så lenge jeg puster!

Er tross alt vi som skal ha "makten", ikke våre folkevalgte.

Gjest

2014-12-10 06:11

En selvsagthet å slutte med denne ekstraskatten. Veiskatten dekker det som brukes !!!
Altså er bompengebehovet for å lage veier ren løgn !!!!!!!!!!!

Gjest

2014-12-10 06:14

Her betale vi dyre dommer for lappen.Å betale ennå mer får bilen, vi betale forsikring, vei avgift, EU kontroll osv. å så vil de at vi skal betale enda mer i bompenger... Dette kommer til å ende me at ingen har rå til å jobbe eller bo i stavanger. Fantastisk jobb av regjeringen la folk flytte fra stavanger å venner å familie det blir får dyrt å besøke dem... Det er ikke sånn at fordi vi bor i stavanger at alle er styrt rike...

Gjest

2014-12-10 07:08

Bompenger øker veiavgift øker kor ti ska me få någe tebake!!! Nei nok e nok nix mer økte avgifter!!!

Gjest

2014-12-10 08:18

Ka tid blir det nokk? Vi har Europas verste veier med minste fartsgrenser og fortsatt så betaler vi mest for veiene!!! Vi betaler nokk skatt i dette landet!

Gjest

2014-12-10 08:21

Elin Schanche (H): Vi har fått veldig mange mailer, det viser at dette smerter. Det tar vi på alvor, men vi må tørre å ta disse grepene. Det må drastiske virkemidler til for å endre folks vaner.  Sier politikeren, er det uvanen med å gå på jobb hun mener ? Skal vi heller komme og gå som det passer oss for å bryte uvanen vi har lagt oss til med å komme tidsnok - og når vi skal - på jobb ?

Gjest

2014-12-10 08:25

Skal regionen bli som nede i østen nå. 1000vis av scootere og mopeder, for automobil er noe for di rike.

Gjest

2014-12-10 09:00

Er bosatt i Thailand, men tilbringer ca 5 mnd i Norge pr. år ... jobbrelatert. Bompengesystem i Norge blir satt i perspektiv når man farter rundt på motorveier av høystandard her i Thailand Disse er også finansiert delvis av bompengesystem. prisen derimot og standar kontra norge gjør den Norske bompengeringen/ne meget merkelig for meg ..... det er noe som ikke stemmer .... gjør samtidig oppmerksom at jeg har totalt vært i 38 forskjellige land og brukte nå bare Thailand som ett sammenligningsgrunnlag..... men det finnes bompenger i andre land å ja, men systemet i Norge er det noe rav ruskene galt med.

Gjest

2014-12-10 09:27

Skaff oss et kollektivtilbud som fungerer, som er rimelig og aller viktigst, tilgjengelig, så kan heller pisken komme senere.
Veldig frustrert og forbannet samfunnsborger

#113 ET LITE EKSEMPEL PÅ AT KOLEKTIVT IKKE ER ET ALTERNATIV SLIK DET ER I DAG

2014-12-10 09:41

Jeg er en av de heldige, som ikke har for lang avstandt til tog, men kan ikke bruke dette alternativet.

Om ikke parkeringen på togstasjonen blir avgiftbelagt eller fjernet, kan jeg kjøre 5 min til togstasjonen på kvernaland og ta toget til Jåttåvågen hvor jeg jobber. Men desverre så er ikke livet så enkelt. jeg har barn i barnehage. 

Barnehagen åpner kl. 07:30. første tog går da 08:13. Så er jeg i jåttåvågen 08:38, så tar det meg 10-12 min å gå til jobb. Det vil da si at jeg er på jobb ca. 08:50 (50min for sent)

Så er det hjem igjen... Da må gå fra jobb ca.15:10 for å nå toget som går 15:29. det vil da si at jeg må gå ca. 50 min før dagen er slutt.

Sammlet utgjør dette 1 time og 40min tapt arb. tid hver dag!

Det vil være en hel arbeidsdag tapt i uken!! Finn den arb. giveren som er villig til å aksetere et sligt tap...

Er vi feks. 5 av 10 som har det slikt på jobb, så enten så må vi gå kraftig ned i lønn, eller så må arb.giver øke prisene på varer vi selger! Noe som igjen minsker vår konkuransedyktighet i samfunnet over tid, som igjen vil resultere i mindre oppdrag og til slutt nedlegging av bedrift

Gjest

2014-12-10 09:58

Nok e nok.

Gjest

2014-12-10 10:04

-Vei og trafikk skal være tilgjengelig for alle, ikke kun for de som har råd.
-Kollektivtilbudet i regionen er av laveste kvalitet.
-Stavanger har transport som næringsaktivitet og det bør være et attraktivt og ikke destruktivt tilbud.
Mats-Henning Reppen

#116 Re: ET LITE EKSEMPEL PÅ AT KOLEKTIVT IKKE ER ET ALTERNATIV SLIK DET ER I DAG

2014-12-10 10:06

#113: Veldig frustrert og forbannet samfunnsborger - ET LITE EKSEMPEL PÅ AT KOLEKTIVT IKKE ER ET ALTERNATIV SLIK DET ER I DAG 

Godt eksempel. Slik er det nok for mange. Og denne løsning sier seg selv at ikke er hverken attraktiv eller aktuell. Jeg for min del har ikke mulighet for å kjøre kollektivt. Jeg bor på Ålgård, og der går det buss elvsagt, og jeg jobber i Jåttåvågen. Problemet med dette er at jeg ofte setter meg i bilen kl 05.15 for å kjøre på trening først, å så være på jobb mellom kl 06.30 og 06.45 engang. I tillegg er det henting av barn på SFO etter arbeidstid for så å kjøre hjem. Med offentlig transport blir ikke dette aktuelt i det hele tatt.

Monica

#117 Re: Re: alternativer takk!!

2014-12-10 10:12

#24: Mats-Henning Reppen - Re: alternativer takk!! 

Dersom bompengene var merket direkte til kollektivtransport tiltak, ville bompenger kanskje kunne forsvares. Men kun da...

Mats-Henning Reppen

#118 Re: Re: Re: alternativer takk!!

2014-12-10 10:37

#117: Monica - Re: Re: alternativer takk!! 

70% prosent av de er tenkt å skulle gå til det. Men det kan vanskelig forsvares, for implikasjonene og konsekvensene dette kan få for handelen og næringen er katastrofal, og i verste fall fører det til høyere ledighet, færre butikker og tjenesteleverandører, dyrere busser, tog.

Transport og Taxi blir skadeskutt, og som resultat får vi skyhøye priser på levering av varer, som igjen må presse prisen på endel varer i butikk opp. Og for private så blir dette også ett slag i trynet økonomisk sett.

Ikke alle har heller mulighet til å benytte seg av kollektiv transport.

Gjest

2014-12-10 11:54

Det er helt idiotisk at vi skal betale for bompenger, kanskje de rike ikke legger merke til det men hva med alle andre som kanskje ikke har penger som vokser på trær? Håper alle signerer mot dette!

Gjest

2014-12-10 11:57

Ikke mer bom

Gjest

#121 Ser ikkje problemet i den store samanheng.

2014-12-10 12:40

Las alle kommentarane til dette oppropet (då første 118). Fann INGEN kommentarar eg vil kalle saklig i politisk samanheng mot denne ordninga. Skal sei det at det er ingenting som samlar folk meir enn ved negativ tenking. Jeez! Vi har større problem her i verda.

Lei av å måtte betale seg ut av politikers rot

#122 Re: Ser ikkje problemet i den store samanheng.

2014-12-10 12:58

#121: - Ser ikkje problemet i den store samanheng. 

Hva er det politiske og/eller pratiske behovet for å ha en rushtidsavgift for lastebiler og annen næring f.eks?

Skal ikke håndverkere begynne kl.07 lengre f.eks? skal man vente med støping til etter 09 for å bidra til mindre køer?

Hvorfor dumpes bare ansvaret for alt over på innbyggerne, minste motstands vei? Hvordan overlever land so Sverige egentlig, tilnærmet om ikke bedre velferdstilbud, bedre veier og tilnærmet ingen bompenger (gratis ferge) og ingen olje.

Karl

2014-12-10 13:50

Det eneste som kan stoppe denne galskapen, er at folk leverer tilbake brikkene.  Dette må skje om vinteren med lite lys og dårlig sikt for kameraene.

Det bør settes i gang en organisert aksjon der folk leverer tilbake brikkene og med klistermerker på bilen:  Jeg har levert tilbake bombrikken.

Gjest

2014-12-10 13:51

Ja nå må de folkevalgte snart skjønne nettopp det at de er folkevalgt og bør styre i tråd med folkets vilje..!! få slutt på bompengeringen som planlagt 31.12.2016..!!

Gjest

2014-12-10 14:03

Dette kommer til å ramme vår famile med 3 små barn såpass hard, at vi sterkt vurderer å forlate byen...