Vi som krever endring i hundeloven
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Vi som krever endring i hundeloven-oppropet.
Gjest |
#522016-05-15 12:51Fordi det begås så mye urettferdighet mot hunder og deres eiere. De trenger ett sterkere rettsvern. |
Gjest |
#532016-05-15 15:00Jeg er veldig enig, det er altfor lettvint å bare avlive et dyr. Så ee det dessverre mange som ikke skulle hatt hund eller andre dyr. Det skulle vært en test som du måtte igjennom for å overta hund. Noe som viser at du er glad i hunden din å vil det beste for den. Det er altfor enkelt å skaffe seg et dyr. Vår hund ble funnet bundet fast i en lyktestolpe. Takket være at vi har fått god hjelp til opptrening av den og oss, så er den en glad hund i dag. |
Gjest |
#542016-05-15 15:17gordi jeg har hund selv og er veldig klar over at ting kan skje uten at en hund er sint, aggresiv eller farlig. |
Gjest |
#552016-05-15 15:28Dette støtter jeg, fordi hundene det gjelder betaler prisen for menneskelig svikt. Om det er eier/handler som har gjort hunden utrygg, den "fornærmede" som blåser opp saken og/eller systemet i etterkant som svikter med sin mangel på respekt - betaler hunden en urimelig pris. |
Gjest |
#562016-05-15 17:48Jeg signerte fordi jeg synes hundenes rettigheter bør endres. Helt enig i det som står her |
Gjest |
#592016-05-16 08:36Dyr skal IKKE stå innesperret over lang tid! Det kalles dyreplageri. |
Gjest |
#602016-05-16 18:52Dagens situasjon representerer maktmisbruk fra Statens side. Det er en forferdelig håpløs situasjon for hundeeiere med unødvendig stress og trusler. Dette må stanses |
Gjest |
#612016-05-16 19:16Fordi jeg syns det er helt feil å behandle hunder ut i fra gammel tro. De har også rettigheter og kan bli misforstått. |
Gjest |
#632016-05-18 16:59Fordi Norge må ta seg sammen når det gjelder dyrs rettigheter. Det er hunder som er farlige med farlige eiere men om en mann kaster seg over en hund er det klart han vil bli bitt..politiet må begynne å gjøre jobben sin,ikke bare ta hunder fra folk å ta livet av dem for saker som kan gjøres helt annerledes!Politiet må undersøke mye nærmere før de tar det valget.. JA TIL DYREPOLITI!!! |
Gjest |
#64 Re:2016-05-18 17:02Hei. Helt enig om at det ikke skulle vært så lett å få seg hund. Et type hundesertifikat er jeg for! Altfor mange som ikke skulle hatt hund eller dyr i det heletatt. |
Gjest |
#682016-06-07 19:03Fordi jeg kjenner til problematikken. Fulgte med hvordan det gikk med Fido,Tønes, Balder og Odin, Bamse, Loke og Bob! Fido ble tatt av politiet og omplassert uten særlig grunnlag. Tønes ble skutt av en bonde som også vant rettssaken. Balder og Odin ble skutt av politiet med mp5, selv om de visste at eieren var på vei. Bamse ble heldigvis omplassert selv om det også var en tapt sak. Loke og Bob er fremdeles på kennel og har vært der siden i fjor. Idiotisk at det skal være slik i Norge! |
Gjest |
#692016-08-29 21:22Nåværende hundelov gir politiet rett til å avlive eller omplassere hunder på SVÆRT tynt grunnlag. Politiets praksis er svært tilfeldig, og ikke nødvendigvis basert på sakenes fakta eller kunnskap om hunder. |
Gjest |
#702016-08-30 05:22Fordi hundene varetektsfengsles for eiers regning uten at denne har mulighet til å ha kontakt med hunden. Eier burde være tilstede under mentaltestingen, og eventuelt få opplæring av dem som ivaretar hundene i den perioden hunden må være til oppbevaring. |
Gjest |
#712016-08-31 09:27Dagens hundelov kom for oss hundeeiere som et slag i magen med angst om hvordan dette skulle utvikle seg. Dette var i 2003, og jeg husker godt når loven kom ut på høring og vi var mange enkelt personer, hundeklubber samt organisasjoner som protesterte høylytt og klart på enkelte punkter. Spesielt dette med at det var/er nærmest "fritt vilt" og avlive en løs hund på stedet. Kapittel. 5 i hundeloven er klar på at den enkelte grunneier, tamreineier... etc. kan avlive hunden på stedet "dersom den utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt og selvsagt mennesker. Det er klart vi må ha en lov som beskytter andre når det er en reell trussel og fare, problemet er at denne retten missbrukes på det groveste. Det har vært mange saker oppe når det gjelder dette, og at grunneier sier han handlet i "nødverge" noe dom er direkte løgn. Dette er bevitnet av eieren selv samt publikum på områder jeg sikter til.. Dette er så skremmende som det kan få blitt og vi hundeeiere er jo selvsagt livredde for å møte en "skyteglad hundehater" av et menneske når vi ferdes i inn og utmark med våre kjære 4-bente. Det kan være nok med at hunden vår står nysgjerrig beskuer f.eks sauer i utmarka og det på avstand! Oppfatter eller VIL eier av sauene statuere et eksempel kan han skyte hunden, for han oppfattet det som en trussel. En trussel er individuelt oppfattet og om du i tillegg ikke kan lese hundens språk... ja da har man inget grunnlag og forholde seg til!! Og brått mister man all rettferdighet som finnes, man får ingen forvarsel, hunden er død. Og man anmelder selvsagt et slikt forholdet, men det blir ord mot ord i retten. Og det viser seg gang på gang at hundeieren ikke blir hørt og trodd, og grunneier får ingen reaksjon/straff, saken blir ofte henlagt grunnet bevisets stilling. Hundeloven MÅ endres så denne galskapen tar slutt! Min hund utgjør ingen trussel, han er engstelig ovenfor fremmed arter, men langlina er på når vi ferdes i "FARLIGE OMRÅDER"!! |
Renate |
#72 Vedr. hundesertifikat!!!2016-08-31 10:25Å begynne å sertifisere hundeiere, tanken er bra!!! MEN.... hvor skal de midlene komme i fra, og hvem skulle godkjenne en eventuell valpekjøper, og på omplasseringssenter, samt hunder som omlasseres privat?? Staten?? Neppe det, skattepengene våre bruker de ikke på slikt!!.. Jeg mener oppdrettere, omplasserings senter/organisasjoner og de som må omplassere hunden sin privat har en plikt til å være veldig kritisk til valp/hundekjøpere, samt gi de grundig informasjon om hund og hundehold, sette krav til den enkelte om å kontakte en lokal hundeklubb, gå flere dressurkurs og veldig gjerne brukskurs, motiver dem til å fortsette trening i klubbene etter endt kurs,ha valpetreff (jeg foretrekker min. 2 ganger i året) da får man se utvikling samt eventuelle problem som kan utvikle seg, så tett oppfølging av valpekjøpere, det samme gjelder ved omplassering etter overtakelse er med på og forbygge eventuelle problemer og man kan veilede og følge ennå tettere. Jeg er selv oppdretter og jeg slipper ikke ansvaret av "barnebarna" mine så lett fordi om de er kjøpt og betalt og fått nye hjem. Og det er heller ikke så lett og komme igjennom nåløyet for i det hele tatt og få kjøpt valp av meg. Jeg selger valper av rasen rottweiler. De er verdens herligste hunder, men de krever sitt av trening både mentalt og fysisk noe jeg mener absolutt alle raser og blandingshunder trenger mye av. Noen kanskje mer enn andre, men uansett. Og som oppdrettere har vi alle et viktig ansvar og kun avle på fysisk og ikke minst mentalt friske, stabile, trygge og omgjengelige hunder. Personlig mener jeg alle hunder (både tisper og hanner) som skal brukes i avl må mentaltestes og selvsagt ha bestått før de avles på! Jeg personlig foretrekker funksjonsanalysen, tilnærmet det samme som KORAD i Sverige. Det er den testen som sier mest om hundene, synes ikke K-test og MH er fullverdig nok.Men ta gjerne den testen når den er unghunden rundt 10-11 mnd da får man en liten pekepin på hvordan hunden din kommer til å bli, men husk de er umodne og jeg ville ikke lagt sååå stor vekt på akkurat den testen. Men ta F-analysen når hunden har fylt 2 år(som er minimums alder).. ikke vent til den er 3-4 (som er max alder) jo eldre de er jo mer tillært kan de være. OG det er jo selvsagt viktig at resultatet av testen brukes aktivt i avls arbeidet i forholdt styrker og svakheter til begge foreldredyra, det er jo det som er grunnlaget for den mentale helsen og hovedgrunnen til at vi i det hele tatt mentaltestester hundene. Er jo ikke å komme bort i fra at ustabile hunder avler ustabile hunder... Og det trenger ikke vårt samfunn når det er ganske så mange uegnede eiere også, er og blir en dårlig kombo!! Derfor MÅ vi som selger/fomidler hunder, og samt hundeklubber gi all hjelp og veiledning som vi bare kan til uerfarne/førtegangs hundeiere! Og til de som planlegger sin første hund... vær kritisk til hvem du kjøper hunden av, sørg for at de er seriøse hundekyndige oppdrettere, klubber og organisasjoner!For de seriøse har tilegne seg kunnskap med mange års erfaring! KUNNSKAP ER VERKTØYET FOR Å FOREBYGGE AT ENNÅ FLER HUNDER FÅR AVLIVINGS VEDTAK, OG ER I UKJENTES FORVARING I MÅNEDER OG ÅR, OG SOM OFTEST EN URETTFERDIG RETTSGANG, OG OFTE ET NEGATIVT DOMS RESULTAT!!
|
Gjest |
#742016-10-07 20:02synes synd på d stakkers hundene og eigerne som ikke får treffes,TENK ,urettferdig gjort ,når hunden ikkje blir akseptert |
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Grundig revisjon av rasering av norsk natur
Save NTA - the Norwegian Theatre Academy!
Utesteng Israel fra Eurovision!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
Stopp store velferdskutt i Bærum!
Ekskluder Russland, Belarus, og Iran fra fredsprisseremonien i Oslo
Stopp endringene i smittevernloven!
NEI til flere høyspentmaster Madla/Krossberg/Friheim
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
Bevar Gaustadskogen
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Nei til monstermaster, Nordhordland og Osterøy
2319 Laget: 2024-12-04
Hjelp oss med å beholde kontaktlæreren vår
1241 Laget: 2024-12-28
Nei til vindturbiner i Bodøfjellene!
711 Laget: 2024-12-11
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
1079 Laget: 2024-11-14
Nei til BASE i Hol kommune
72 Laget: 2025-01-03
REDD POPSENTERET!!
1523 Laget: 2024-10-25
Stans utbygging i Gjerdrum!
29 Laget: 2024-12-30
Nei til høringsforslag til å oppheve utlendingsloven (utl.) § 46 om familiegjenforening for enslige mor eller far med barn over 18 år i Norge.
22 Laget: 2025-01-01
Døgnåpent PCI- senter i Bodø
677 Laget: 2024-07-22
Stopp nedleggelse av Sleiverud barnehage!
244 Laget: 2024-11-18
Nei til Bomring i Sørlandsparken!
4528 Laget: 2024-02-09
Bevar Postkassen
18 Laget: 2025-01-04
Innbyggerinitiativ for bevaring av skogene i Moss kommune
256 Laget: 2024-11-19
NEI til Privat og kommunalt fyrverkeri Nyttårsaften
15 Laget: 2024-12-31
Nei til tvangsfraflytting i Austre Vågan.
667 Laget: 2024-12-13
Nei til Nødboliger i Voiebyen
398 Laget: 2024-08-14
Parasto Ahmadi på Nrk
10 Laget: 2024-12-28
Redd Tveten Gård
1239 Laget: 2024-11-27
Krav om folkeavstemning om vindmøller
6 Laget: 2025-01-05
NEI til stenging av strøm! Hvor mange skal fryse ihjel før reglene endres?
31 Laget: 2024-12-16