Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!-oppropet.

anonym

#76 Barnløs

2014-01-22 23:26

Er det lov til å signere selv om man ikke er forelder? Eller finnes det et tilsvarende opprop vi andre kan signerere?

Gjest

2014-01-23 01:23

Hva vil KS med lærerne? Jeg er pensjonert lærer. KS burde forstå hva en lærerjobb innebærer, men de gjær det ikke! LA LÆRERENE VÆRE LÆRERE! Det er det de er utdannet til! -og det er det de skal være! De skal utdanne Norge-s framtidige.....!

Gjest

2014-01-23 01:43

Jeg har jobbet som lektor i mange år, men har den senere tiden redusert til 50%, for å ta andre jobber. Jeg tjener bedre på å jobbe med andre ting, men synes det er givende, viktig og spennende å undervise. Har en søster som jobber som barneskolelærer, og den som tor at lærerne har korte dager, og ikke tror på at avspsering i feriene er reel, burde følge henne en hvilken som helst arbeidsuke. Vi trenger flere dyktige lærere, i så måte er dette virkelig ikke veien å gå. Gjør heller læreryrket MER attraktivt.

Gjest

2014-01-23 04:58

Valget mellom det beste for våre barn eller spare kroner og ører til statskassa?

Gjest

2014-01-23 06:45

Flott at dere foreldre tar affære! Dere kan virkelig påvirke opinionen og media og det trengs!
Overyter

#81 Re:

2014-01-23 08:08

#26: Engasjert -

Det kan du lure på ja . Etter 20 år i skole ( og ja jeg har prøvd annet også - både byråkrat og leder) så vil jeg bare si følgende. Den som tror at vi jobber stor sett  hver kveld etter barna har lagt seg og ofte lørdag formiddag og hver søndag kveld for vårt eget beste tror feil. Vi gjør dette fordi det er slik det må fungere med intenst arbeid med å motivere ungdom på skolen,undervisning fra 4 t - 8 økter ,  konfliktmøter , møter med foresatte, elever , ledere, fagmøter, prosjektmøter ,planlegging av tverrfaglighet så er tiden der når jeg må dra til barnehagen for å hente barn. Jeg ser lærere levere først og hente sist - hver dag .. ) Kvelds/ helgejobbing hvor jeg får ta ut avspasering når elevene har fri er også greit men jammen har jeg mange ganger hatt lyst til å ta ferie i den mørkeste årstiden eller ei langhelg utenfor ferie/ høytider hvor jeg faktiskt kunne hatt råd til å reise.

Det du kommenterer om møter / samtaler osv er pålagt fra arbeidsgiver. De fleste skoler har bunnen tid fra 09.- 1500 pr i dag.Før var det slik at vi kunne gå etter undervisningsslutt eller møte til første egen time men det er lenge siden gitt.

Fleksibiliten i de andre jobbene jeg har hatt har vært langt større en jeg har i dag.

Det er mange ledige lærerstillinger og vil bli flere i framtiden og med gulerota all avspasering om sommeren blir det enda flere ledige jobber...

Gjest

2014-01-23 08:10

Blårussen har ødelagt den norske skolen nok nå. Gi læreryrket status i stedet for å måle skolen i hjel!

Gjest

2014-01-23 09:33

Ks vil "raserer" skolen. Alle som synes lærerjobben er krevende vil finne seg enklere og bedre betalte jobber når ferien og den eneste goden i dette yrket forsvinner.
Rekrutteringen vil stagnere.
Mvh
Anders Sundet

Gjest

2014-01-23 10:52

Hjelper lite ar utdanning er en menneske rett her i Norge, når kunskaps nivået og lærings planen blir sabotert av Staten. Staten foretrekker nok uvitene mennesker, de er lettere å "kontrolere". Men vist dette er fremtiden, hvem skal da kunne lede? Barna våre er fremtiden, å ta fra de mulighetene, er å gå tilbake i tid. Vil ikke dere i stortiget at deres barn skal få de beste forutsetninger for et godt og rikt liv?!

Gjest

2014-01-23 11:52

Kontrollhysteriet må vrakes!

Gjest

2014-01-23 11:53

Viktigviktig!

Gjest

#87 Re: Tøv

2014-01-23 14:32

#11: ok - Tøv

Hvor i alle dager har du denne svadaen fra? Har du dokumentasjon på påstandene dine???

lærer ungdomsskole

#88 lærer

2014-01-23 15:51

Jeg kjenner at jeg blir skikelig skuffet av denne diskusjonen. Jeg er ny som lærer, dette er 2 året mitt. Jeg trives utrolig godt og har ikke lyst å bytte yrke.

Leser mange kommentarer om at lærere kan bruke elevferiene til å holde seg faglig oppdatert og planlegge timer. Men jeg kan ikke planlegge en time 2 måneder frem i tid. Jeg kan ikke lærebøkene i hodet. Før hver time må jeg bruke mye tid på å sette meg inn i stoffet for så å planlegge god undervisning. I tillegg hører jeg med mer erfarne lærere om hva de legger mest vekt på ol. Bare i dag satt jeg i 2 timer for å planlegge 1 time i morgen. For vi lærere skal jo lage engasjerte timer. Ikke "les disse sidene og gjør disse oppgavene". For gjør vi dette gjør vi en dårlig jobb!

Men dersom KS for viljen sin, er jeg redd for at mine timer kommer til å bli kjedelige og elevene vil ikke få gpd npk læring  statistikken viser jo at elevene ikke lærer mye av kun oppgaveløsning. Jeg kommer heller ikke til å ha tid til å sette meg inn i fagstoffet lengre.

Så kommer rettingen, skal jeg vente helt til sommerferien før jeg er ferdig med de siste to prøvene i det ene faget? Å hva da med søknadsfrister? Karakterene skal jo være klar til elevene går ut, de får jo vite hvor de kommer inn i juli.

Å de "feriene" mange prater om, de er ikke noe ferie for meg. Den tiden bruker jeg på å rette ferdig prøvene elevene hadde rett før ferien. Når det er ferdig, sover jeg. Jeg bruker avspaseringen min til å komme meg etter mange uker med sene kvelder.

En annen ting er jo også, hvorfor skal ikke vi få velge når vi skal ta ut de 5 ukene med ferie som alle har? Vi blir tvunget til å ta dem ut i de månedene det er dyrest å reise, vi kan ikke bare ta fri i september for en sydentur, slik MANGE foreldre gjør.

Å fortell meg gjerne hvordan jeg skal klare 17 elevsamtaler (20 min hver) + 17 utviklingssamtaler (med foreldre 30 min per) som alle selvfølgelig må planlegges. I tillegg til kommentarene på de 90 andre elevene jeg har i andre fag. Å alt dette skal gjøres i oktober / november i tillegg til planlegging av timer, undervisning, samarbeid med andre lærere, konfliktløsninger, telefoner og mailer til foreldre (mobil på skolen, ikke møtt opp, utenfor skolens område, røyk, snus, osv.)

Plis hjelp meg, hvordan skal jeg gjøre dette, i tillegg til å være mer til stede for elevene.

Ps. Glem ikke de 110 minuttene jeg går friminuttsvakt i uke..

Gjest

2014-01-23 16:13

!!!!

Gjest

2014-01-23 16:26

Jeg er redd KS ikke forstår hva det er å være lærer. Jeg ønsker en part som har kompetanse og sunt bondevett. Dette finner vi oss ikke i! La oss være lærere, og la oss beholde fleksibiliteten! Vi er ikke industriarbeidere!
Tom W

#91 Re: Tøv

2014-01-23 17:33

Det var bra du skrev i overskriften hva dette var: Tøv.

Tom W

#92 Re: Re: Tøv

2014-01-23 18:20

#91: Tom W - Re: Tøv

Her kommer mer tøv: Nå har jeg lest alle innleggene til nå, og jeg kan ikke se at noen har kommet med den eneste mulige løsningen på KS sitt problem. Det er klart at vi har en drøss med elever i Norge (alle sammen, faktisk), som arbeider for mye hver dag og som derfor må avspasere store deler av arbeidsåret. De jobber faktisk så mye at de må ha en ukes ferie i oktober, 10-12 dager rundt jul, en uke i februar, 10 dager i mars-april og ca 55 dager på sommeren. Dette må det bli slutt på. La alle elevene jobbe 4-5 timer om dagen i 46 uker, så får de god tid til å forberede seg, gjøre etterarbeidet, arbeide med egenvurdering osv, uten å slite seg helt ut. Det må vel lærerne kunne klare å holde følge med innenfor en vanlig arbeidsuke. Det kan hende noen få foreldre vil ha innvendinger mot dette, men KS har en fin tradisjon med å overkjøre innvendinger, så det går sikkert bra. Reiselivsbransjen blir sikkert litt bekymret, men skitt au.

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2014-01-23 19:12

Trude Lutt

#94 Re: Tøv

2014-01-23 20:28

Og sånn er det på alle skoler? Hvis en opplever det du beskriver må en rapportere til skolesjefen. For det er planfestet hvor mange planleggingsdager de ulike skolene har.

Gjest

2014-01-23 21:10

Lærerne former barna våre og landets fremtid, vær så snill og ikke ødelegg arbeidsforholdene deres, da ødelegger dere jo også for Norges fremtid!

Gjest

2014-01-24 15:39

la lærerne være lærere. Det er de som har erfaringen med hva som fungerer best.

Gjest

2014-01-24 19:03

Hvis det virker , så ikke prøv å fikse det!!

Gjest

#98 Re: Tøv

2014-01-24 19:35

Du er velkommen når som helst til å delta på våre planleggingsdager! De varer fra 08.00 til 15.30.

I stedenfor disse plagsomme planleggingsdagene hvor elevene har fri, vil foreldre miste muligheten til foreldresamtale etter klokka 15.30. De vil ikke kunne kontakte lærerne etter klokka 15.30. ALL kontakt med skolen vil måtte skje i løpet av arbeidsdagen. Generelt vil lærerne få mindre tid til foreldrekontakt og oppfølging av elever, fordi arbeidsdagen blir kortere.

Gjest

2014-01-24 19:41

Jeg ønsker at barna mine skal ha mulighet til å møte forberedte lærere. Jeg anser det også som særdeles viktig at mine barns arbeider gis rask tilbakemelding siden det har dokumentert effekt på læringen. Det vil ikke bli mulig dersom fleksibiliteten oppheves. For vi kan bare ikke forlange at de både skal jobbe om kveldene og samtidig miste sin innarbeidede fritid. De er da også bare mennesker!!

Gjest

2014-01-24 20:08

KS vet like mye som skole som maur vet om kvantefeltteori.