Nei til nedleggelse av Åpen Barnehage i Sagene bydel!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til nedleggelse av Åpen Barnehage i Sagene bydel!-oppropet.

Gjest

2014-03-13 12:39

Dette er jo helt forferdelig. Åpen Barnehage på Sagene er et fantastisk tilbud, og for mange eneste mulighet til å få aktivisert og sosialisert barna før de begynner i barnehage. På Sagene har de færreste plass til å møtes hjemme hos andre småbarnsforeldre, og Åpen Barnehage har vært et populært treffpunkt i trygge omgivelser med gode omsorgspersoner. Det er alltid fullt, og et spesielt godt alternativ for de som må vente et halvt år før de får barnehageplass.

Gjest

2014-03-13 14:51

Dette er et flott tilbud som vi har brukt fire dager i uken. (Det er bare tilgjengelig fire dager i uken) Det burde utvides, ikke legges ned! Det er flittig benyttet og det er ofte kø eller venteliste. Det har vært et flott sted for både stor og liten, ikke minst for å knytte nye bekjentskaper i nærmiljøet. Hvilke andre arenaer eksisterer for dette? Skam på bydelsutvalget!!

Gjest

2014-03-13 16:54

Neineinei, dere kan ikke legge ned dette tilbudet. Dere kan bare ikke fatte hva det har betydd for så mange barn og voksne. Samtalegruppene gav barnet mitt og meg en uvurderlig hjelp under fødselsdepresjonen min og åpen barnehage var et kjærkomment sosialt tilbud da hun ble større!

2014-03-13 17:37

Dette er feil prioritering!! Dette tilbudet er SÅ viktig for oss som nettopp har blitt foreldre. En arena for både foreldre og barn er et kjempetilbud som vi alle benytter oss av så ofte vi kan. Dette er med på å videreutvikle våre barn - ikke ta dette ifra oss! Spar heller inn på andre ting og ta en ny vurdering på om dette heller kan utvides!!!! Stopp denne galskapen, vær så snill!

Gjest

2014-03-13 18:43

Allt stöd jag fick av personal och andra föräldrar som gick där är ovärderligt!!Kämpa för Vannvokterboligen!!

Gjest

2014-03-13 19:19

Den hjälp min familj fått i Åsenhagen är ovärderlig!! Hade aldrig kommit så långt påväg ur min födseldepression om inte detta tillbud fanns. Här knyter vi kontakter för framtiden, får hjälp, ger hjälp och samtalar.
Detta är förebyggande å har hjälpt många familjer. Så detta är helt FEL prioriterat å får bara INTE ske!

Gjest

2014-03-13 19:24

Åpen barnehage betyr mye for meg med mine to barn. Min eldste og jeg gikk dit hver uke og gjerne flere ganger per uke. Det var en myk overgang til barnehage hvor både jeg og han fikk sosialisere oss med andre barn og voksne! Det var gode voksne som jobbet der som gjorde det mulig å snakke om tanker og bekymringer man hadde som småbarnsmor! Nå er jeg hjemme med datteren min på 12 mnd og ønsker det samme gode tilbudet til henne!

Gjest

2014-03-13 19:49

Jeg og min datter har brukt åpen barnehage i Åsengate hver uke i mange måneder. Det er et fantastisk tilbud til oss i bydelen og vi kan ikke miste det! Ansatte i åpen barnehagen hjalp meg og hjelper meg fortsatt med utfordringer som jeg har som førstegangspappa. Samtidig ble de også lettere med andre og slik bli lettere integrert i det norske samfunnet.
Jeg håper virkelig at dette tilbudet vil vare i mange år fremover, da dette er et veldig godt tilbudt, som hjelper så mange i en sårbar situasjon.

Mvh,
Nico Vadøy

Gjest

2014-03-13 20:39

Åpen bhg er et bra tilbud for barn og de som er i permisjon.

Gjest

2014-03-13 20:54

Dette er en dårlig avveining av bydelsadministrasjonen. Har de sovet i timene om tidlig intervensjon/forebygging, mors og fars psykiske helse, og viktigheten av godt samspill og god omsorg det første/de første leveårene? Åpen bhg i Sagene har hatt eksperter som har truffet befolkningen på en helt fantastisk måte. Dette er forebygging for både foreldre og barn, av høy kvalitet. De ansatte har veldig høy kompetanse, og jeg så hvordan de klarte å både møte og hjelpe foreldre og barn. Jeg og barnet mitt hadde svært godt utbytte av å bruke Åpen barnehage i bydelen og tilbudet gjorde en stor forskjell i hvordan vi begge hadde det i permisjonstiden. Vi fikk en betydelig bedre start! For mange pappaer i permisjon og for minoritetskvinner som har lite nettverk tror jeg dette tilbudet også har vært alfa omega.

Gjest

2014-03-13 21:42

Åpen barnehage har vært en viktig del av permisjonstiden for meg og min datter. Som alenemor er det svært viktig å møte andre barn og foreldre. Noen ganger har vi måtte snu i døra fordi det er fullt, og jeg hører om naboer som ikke går dit fordi de har erfaring med å måtte snu i døra. Tilbudet burde utvides, ikke legges ned! Det er mange små leiligheter i bydelen, noe som gjør det vanskelig å invitere andre barnefamilier hjem. Det er mange 1-åringer som ikke har fått bhg-plass, og for dem er åpen barnehage en viktig mulighet for lek og sosialisering med andre barn.

Gjest

2014-03-13 22:13

Det er viktig å jobbe med enkle midler for å forebygge - istedet for å måtte bruke ekstremt mye mer på de følgene det får når barn og foreldre ikke har noe alternativ til å være hjemme alene med barn i starten. Spesielt i en bydel som har ekstremt mange utfordringer med barnefamilier, og få midler til å løse problemer for de som sliter.

Gjest

2014-03-13 22:17

Vi hadde enorm glede av åpen barnehage så lenge vi bodde på Sagene. Det ville vært fryktelig synd om dette flotte tilbudet ble lagt ned. Er det ikke god nok grunn til å beholde det at det bestandig var fullt der??

Gjest

2014-03-14 07:01

Det vil være et stort tap for bydelen å legge ned åpen barnehage, det er et enestående tilbud og en veldig fin møteplass for småbarnsforeldre. Enda verre er det å ta vekk familiegruppe funksjonen! Her har jeg og min familie fått støtte og hjelp i en svært krevende livssituasjon og jeg vet ikke hvordan det skulle gått uten de fanatstiske ansatte i Åsenhagen. Dette er et velfungerende forebyggende tiltak som kan fange opp foreldre som sliter og barn som trenger ekstra støtte. Norskopplæring for småbarnsmødre som tilbys på vannvokterboligen må da være et av de bedre integreringstiltak som finnes? Jeg kan ikke forstå at man ønsker å legge ned steder som fungerer så godt og som gir innbyggerne så mye.

Gjest

2014-03-14 07:49

For oss uten barnehageplass, har åpen barnehage vært et fantastisk tilbud. Både for oss som foreldre, å møte andre i samme situasjon, men også for vår sønn å få leke med andre barn, lære og å ha det morsomt. Vi merker stor utvikling i både fysikken og samspillet mellom andre barn de gangene vi har vært der. Det er en veldig god følelse for oss å se hvordan han stråler når vi er der. Vi syns det er utrolig trist at ikke flere skal få muligheten til dette, når kommunen ikke klarer å skaffe tilstrekkelig med barnehageplasser....

Gjest

2014-03-14 08:39

Kva er det de tenkjer på?

De ynskjer å leggje ned eit tilbod der mennesker uansett bakgrunn møtast og danner vennskap - vennskap som er viktige for at eit fleirkulturelt samfunn skal fungere. De ynskjer å kutte eit tilbod der ingen stiller spørsmål om kven du er, kor du kjem ifrå eller kva du har gjort før. Der terskelen for å gå inn døra er så liten at sjølv den svakaste kan klare det. De vil no fjerne ein møteplass der mennesker føler seg mindre åleine.

Åpen barnehage/Familiens hus i Åsengata på Torshov og Vannvokterboligen er ein møtestad der barnefamiliar i ein særs sårbar situasjon blir tatt vare på. Det er ein plass der ein grip inn på eit tidleg stadium og løyser problem før det vil koste samfunnet kanskje enorme summar.

At de i det heile vurderer å leggje ned eit slikt tilbod, viser teikn på lite kunnskap om kva som skal til for å få eit samfunn til å fungere.

Gjest

2014-03-14 08:43

Er et meget viktig tilbud for veldig mange som virkelig trenger det.

Gjest

2014-03-14 09:51

Dette er et fantastisk tilbud som IKKE kan forsvinne! Signer, signer, signer!

Gjest

2014-03-14 09:58

#16: -

Så veldig godt sagt!

Gjest

2014-03-14 11:33

Hva skal man la bli igjen? Først fjernes lekeplass etter lekeplass, så åpen barnehage. Skal ikke vi med barn uten barnehageplass kunne sosialisere med de i nærmiljøet uten å være en del av barselmafian?
Gjest.

2014-03-14 12:10

Hvorfor legge ned et tilbud som er så populært? Når bydel sagene er en av de bydelene med flest småbarnsforeldre. Hårreisende!!!!!!!!!

Gjest

2014-03-14 18:36

Ufattelig hva de driver med. Det er ikke en luksusartikkel, vi trenger åpne barnehager!

Gjest

2014-03-14 20:10

Et viktig forebyggende tiltak for både mor, far og barn som brukes av mange. Inkludert meg selv da jeg var i permisjon

Gjest

2014-03-15 08:36

Å legge ned en velfungerende åpen barnehage som denne vil bli et personlig stort tap for foreldrene, for barna og når alt kommer til alt også for storsamfunnet. Slike små "oaser" er ubeskrivelig positivt for brukerne; man burde tenke langsiktig (ikke bare i Oslo og på Sagene, men rundt om landet) og se på kostnader av alle slag i kjølvannet av en slik nedleggelse... Det kan vel ikke på noe måte bli lønnsomt -på noe lengre sikt. Nedleggelse fremstår for meg som en ren uklok handling. Vis vett!!!
Tonje

#25 Sosialt for både barn og voksne, integrering og kultur/erfaringsutveksling

2014-03-15 12:11

En åpen barnehage er så utrolig viktig, spesielt i dagens samfunn. Som flere har poengtert: et møtested for folk fra alle kulturer, samfunnsklasser og aldre. Og ikke glem, det er mange som står uten barnehageplass til barnet er 2 år gammelt, noen har ikke råd til barnehage og andre igjen ønsker ikke å ha barnet/a i en (fulltids)barnehage. En åpen barnehage er derfor viktig både for barna - så de kan møte, se på og lære av/sammen med andre barn (sosiale koder osv.) - og for de voksne, enten det er snakk om hjemmeværende, i permisjon eller en hvilken som helst annen årsak. Rett og slett et godt tilbud og en mulighet for integrering i et samfunn som stadig blir mer multikulturelt som absolutt bør opprettholdes!