Bevar lokalsykehusene med akutt- og døgnfunksjon!

Gjest

/ #145

2015-01-24 17:32

Rett før jul 2010 fikk jeg virkelig se viktigheten av et velfungerende lokalsykehus. Satt og så på tv da jeg plutselig kjente et lite stikk i brystet. Plutselig var det som om alt ble tåkete og det lille stikket utviklet seg til å bli en forferdelig smerte som jeg aldri før har kjent maken til. Armene sto rett ut og muskulaturen i brystet dro rett og slett munnen min åpen så jeg såvidt fikk gurglet frem "ring 113" og min samboer gjorde dette. Det gikk veldig fort før ambulansen var her så jeg tror jeg mistet bevistheten en stund. Så i en tåke to rødkledde som jobbet med nåler og kabler og greier før en av dem sa "se på ekg'n, vi kjører'n inn". Det var 3 blodpropper i hjertet som var årsaken og da jeg kom til Tromsø fikk jeg vite at en ung turnuskandidat på lokalsykehuset på Gravdal hadde reddet livet mitt med å sette blodproppløser i siste liten. Jeg var blitt fløyet til Tromsø med ambulansefly et halvt døgn etter at han gjorde det. De hadde forsøkt å få meg transportert dit med en gang med redningshelikopteret men det var også umulig på det tidspunktet på grunn av snøstormen. Lokalsykehuset har hittil gitt meg og min familie 4 julefeiringer sammen :)