Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

Quoted post

ok

#11 Tøv

2014-01-21 19:33

Tøv! lekser og prøver blir rettet på skolen av lærerne når elevene "undervises" (blir bedt om å lese et kapittel av en bok, løse et sett med oppgaver etc.)
Hadde lærerne (og deres organisasjoner) vært villige til å bøye seg litt mer på sin (såkalte) fleksible arbeidstid hadde ikke dette vært et tema.
Det er ihvertfall ikke fleksibelt for foreldre. Vi skal ta oss fri fra jobb fordi lærere trenger en dag for å planlegge? Og disse dagene trenger dere faktisk annenhver måned? Hva med å bruke kontortiden på det? Tenk hvor mye penger det er snakk om for hele Norge med planleggingsdager.
Og noen planleggingsdager (på enkelte skoler) er jo bare en fridag hvor lærerne drikker litt kaffe og klokker ut kl. 10.
Enkelte skoler opererer med foreldremøter i arbeidstiden også, så den fleksibiliteten dere skryter av har vært enveis kjøring de siste 10 år.

Replies

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2014-01-21 19:41:34

lektor

#15 Re: Tøv

2014-01-21 19:42:12

#11: ok - Tøv

Jeg kan ikke gå god for kvaliteten i rettinga om jeg hadde måttet rettet mens elevene jobbet. Stadige avbrytelser gjør at men ikke får fordypet seg i stiltone, argumentasjonsrekker, logikk etc. En umulig oppgave! Bruker 25-30 min pr. stil i stillerom.

X- lærer

#17 Re: Tøv

2014-01-21 19:48:32

Hei. Jeg regner med at du skriver dette i et dustete forsøk på å provosere. Lærere har gitt mer enn noen annen yrkesgruppe. De har f. eks. en uke mindre ferie enn andre yrkesgrupper. Tror du at du må ta mindre fri fra jobb med det nye forslaget fra KS? Da må du komme på foreldremøter og utviklingssamtaler før klokken 16.00. Ha ha...tipper du hadde tilta! Jeg har jobbet som lærer tidligere og jobber nå i det private. Skriver timer og avspaserer. Jeg har større frihet og mer fri enn noen gang.

oppgitt...

#29 Re: Tøv

2014-01-21 22:28:50

For all del, enkelte lærere retter noen av prøvene sine i undervisningssituasjoner. De aller fleste prøver blir dog rettet i "fritimer" og på ettermiddagen. At læreren velger å rette prøver mens elevene jobber med oppgaver ser jeg for så vidt ikke problemet med så lenge læreren er oppmerksom og hjelper til ved behov. For at elevene skal lære er det faktisk viktig at de får øvd seg på å løse oppgaver også i skolen. Og dersom det da blir rom for å rette mener jeg det er rett og rimelig at læreren får mulighet til dette. 

Når det gjelder de såkalte planleggingsdagene er nok navnet misvisende. De aller fleste "planleggingsdagene" er obligatoriske kursdager for lærerne. Angående det å bruke kontortiden til å planlegge så hadde nok mange lærere vært takknemlige dersom de faktisk hadde nok kontortid til å planlegge. Veldig mange lærere, sannsynligvis flertallet, bruker langt mer enn oppsatt tid til å planlegge både skoleår og timer. En planleggingsdag i ny å ne hadde nok derfor vært å foretrekke for mange lærere, men som nevnt, da sitter de fleste lærerne på kurs som har varierende grad av relevans i forhold til livet som lærer. 

Det siste punktet vet jeg ikke om er verdt å svare på en gang, men jeg gir et forsøk allikevel. Du begynner jo selv argumentet med at det er snakk om enkelte skoler... Fortsatt er det slik at de aller fleste skolene gjennomfører foreldremøtene når det passer foreldrene og ikke når det passer for lærerne. Dersom de nye reglene går igjennom vil dette måtte gjelde alle skoler.  Slik jeg forstår deg så sier du at siden noen gir dårlig service så skal vi tvinge alle andre til å gjøre det samme. I mitt hode gir ikke det mye mening. 

For all del, det er sikkert mange ting som kan diskuteres rundt læreres arbeidstid, men forslaget fra KS virker særdeles lite gjennomtenk, og argumentene dine like så.

ers

#30 Re: Tøv

2014-01-21 22:38:15

Alle jeg kjenner som er lærere sitter og retter prøver langt utover nettene i helger og på kvelder i ukene, så ikke vet jeg hva slags skole du har erfaring med.

gjest

#37 Re: Tøv

2014-01-21 23:57:22

Du kjenner ikke til en lærers hverdag, og det er forsåvidt greit. Men de punktene du her lister opp er ganske enkelt feil.

Gjest

#46 Re: Tøv

2014-01-22 08:15:26

Tror nok det er lenge siden du har gått på skolen... I den tiden elevene "undervises" som du kaller det, skal det gjennomføres fagsamtaler og gis fremovermeldinger. Jeg har tre fag og 19 elever pr fag. Hvert halvår skal jeg gjennomføre en elevsamtale à 20 min pr elev pluss to fagsamtaler med fremovermeldinger... De tar kanskje 15 min hver. Relativt heftig hvor mye tid som brukes til pålagte samtaler! Dette må nødvendigvis gjøres når eleven er på skolen. Retting må derfor gjøres hjemme, etter arbeidstid. Jeg har vært lærer i over 20 år og har aldri hatt så dårlig tid til for og etterarbeid som nå...

Lærer i Oslo.

#59 Re: Tøv

2014-01-22 16:16:08

Velkommen til å bli med meg, eller en av mine kollegaer en arbeidsdag. Tror du har en misoppfatning av hva som foregår i skolen...

Tøv?

#66 Re: Tøv

2014-01-22 18:48:49

Det var da utrolig til kjennskap du har både til hvordan vi retter mens vi underviser og våre herlige planleggingsdager med to timer kaffedrikking før vi tar kveld. Det blir ikke farlig å jobbe i vinerferien hvis det er sånn det skal være. Hvor mange skoledager elevenes skoleår skal ha er fast, uavhengig avhvordan røddager på flyt plasserer seg i kalenderåret. Det er dette som bestemmer om elevene skal ha forkortede uker innimellom. Hvilke dager skolen velger å bruke til de 5 avtalte planleggings/kursdagene, bestemmes av rektor. Det er altså ikke skolen, men kommunen som lager disse ufrivillige fridagene dine. Men det er heldigvis ikke mange årene at ungene er så små at de trenger å ha en voksen hjemme sammen med seg om de har fri. Oppfordrer deg uansett til å ta deg ei uke der du jobbskygger en lærer, for hullene i din kunnskap er åpenbart for store i forhold til ditt behov for å uttale deg. Velg gjerne en norsklærer i tentamenstida, de har 60 hovedmålsoppgaver og 60 sidemålsoppgaver å vurdere i tillegg til full timeplan.

Skolegutten

#69 Re: Tøv

2014-01-22 19:13:55

Jeg støtter deg fullt ut på denne. Som musikk i mine ører. Har selv jobber på to skoler (i administrasjonen) og er forelder ved 3 andre skoler..det du skriver er slik det i hovedsak er.

Lærer i vgs

#71 Re: Tøv

2014-01-22 20:47:31

Jeg vet ikke om du har vært inne i et klasserom siden du var elev; det høres ikke sånn ut. Om man tester ut opplegget ditt for retting, vil man fort oppdage at man ikke rekker å få rettet så mye allikevel. Både Per, Kari og Astrid trenger hjelp, og Hilde blir plaget av Kaja osv. Alle skoler har forøvrig SFO, slik at du slipper å ta deg fri når lærerne skal planlegge. Synes du det er ofte å planlegge annenhver måned når man har undervisning 5 dager i uka? Ønsker du at dine barn skal oppleve noe annet enn at læreren ber dem lese side 20-22 og gjøre oppgavene på s. 23? I vår kommune har de forøvrig ikke planleggingsdager oftere enn 2 ganger i året. Jeg har aldri opplevd å få fri kl. 10 på en planleggingsdag - skal innrømme at det hadde vært deilig, men det gjenspeiler ikke virkeligheten. Sannheten er vel at du er misunnelig på at vi har fri 7 uker om sommeren? Det skjønner jeg godt! Jeg er nemlig misunnelig på de som har en frihelg (uten rettebunker/forberedelser/rapportskriving) en gang i blant. Utenom avspaseringen til høst og jul (da jeg jobbet halvparten av dagene), har jeg nemlig ikke hatt fri to dager sammenhengende siden i august.

Gjest

#74 Re: Tøv

2014-01-22 22:13:00

Auda, hvilke skole tilhører du og dine barn? Jeg har aldri hatt mulighet til å rette oppgaver/lekser i undervisningstid. Selv om elevene jobber bra med oppgaver eller lignende er det alltid noen som trenger min hjelp. Når det gjelder planleggingsdager er det alltid et program som skal følges. Noen ganger har vi avspasert den dagen fordi vi da har vært på fordrag på kveldstid ( uten overtids betaling) arrangert av kommunen.Så kjære OK, hvis dette du skriver er riktig vil jeg påstå at da er den skolen et stort unntak av normalen.

Gjest

#87 Re: Tøv

2014-01-23 14:32:29

Hvor i alle dager har du denne svadaen fra? Har du dokumentasjon på påstandene dine???

Tom W

#91 Re: Tøv

2014-01-23 17:33:17

Det var bra du skrev i overskriften hva dette var: Tøv.

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2014-01-23 19:12:31

Trude Lutt

#94 Re: Tøv

2014-01-23 20:28:54

Og sånn er det på alle skoler? Hvis en opplever det du beskriver må en rapportere til skolesjefen. For det er planfestet hvor mange planleggingsdager de ulike skolene har.

Gjest

#98 Re: Tøv

2014-01-24 19:35:50

Du er velkommen når som helst til å delta på våre planleggingsdager! De varer fra 08.00 til 15.30.

I stedenfor disse plagsomme planleggingsdagene hvor elevene har fri, vil foreldre miste muligheten til foreldresamtale etter klokka 15.30. De vil ikke kunne kontakte lærerne etter klokka 15.30. ALL kontakt med skolen vil måtte skje i løpet av arbeidsdagen. Generelt vil lærerne få mindre tid til foreldrekontakt og oppfølging av elever, fordi arbeidsdagen blir kortere.

Gjest

#116 Re: Tøv

2014-02-04 19:16:18

STJ

#118 Re: Tøv

2014-02-06 13:14:44

Stakkar uvitende deg...kjenner at jeg ikke gidder å svare deg seriøst en gang.