Nei til 10 % fraværsgrense i videregående skole
Quoted post
Snøhvit |
#52 Kun 10 dager gyldig fraver2016-03-17 22:58På ET16 røpte Isaksen seg om at han ikke hadde tenkt over regelen som tilsier elevene kun har rett på 10 dager gyldig fraver, en kunnskapsminister som ikke vurderer grundig burde vel neppe ha tittel med kunnskap i seg, beklager om det treffer en nerve. Deriblant ble det sagt at han var klar over at det ville gå ut over noen, blant annet de svakeste, men at han måtte tenke på flertallet. Er dette riktig? En nerve traff det hos meg når jeg fant ut jeg ville blitt nektet vurdering i alle fag både 1., 2. og 3. klasse, selv med over fire i snitt. Jeg trives ikke i klasserommet, lærere som er utbrent og sinte. For og slippe en situasjon der jeg ble sitte natt etter natt, blir jeg hjemme og lærer meg selv pensum, kom på prøver, leverte inn obligatoriske prosjekter og dersom det var viktig, stilte jeg til timer. En annen gruppe med generelt høyt fraver vil være elever som ikke får nok utfordringer i skolen, de som vet at det speler liten til ingen rolle om de er i timen klokken åtte eller ni fordi de kommer seg gjennom med greie karakterer uansett. Vi må se de og annerkjenne at vi er ulike, elever skal bli møtt med krevende utfordringer, de skal bli sett og ikke bare gli gjennom. Vi trenger lærere som ser elevene, noe som betyr vi trenger mindre klasser. Ildsjeler og en tilpasset skole. Er planen med fraversgrensen at vi skal gi opp på desse menneskene? De som kanskje fungerer litt annerledes enn gjennomsnittet, men som fortsatt har enormt potensial. Skal vi hemme rehabiliteringen til psykisk syke, la de falle ut av hverdag og samfunn? Hvordan kan en kunnskapsminister innføre noe som ikke kommer en eneste elev til gode? I hvertfall ikke de med fraver. Det finnest mange andre grunner til at elever ikke møter på skolen, men og sette et uforsvarlig press over ungdom blant en generasjon kalt generasjon prestasjon av en mann som ikke har vært på en skolebenk de siste tyve år blir galt. Roten til problemene i Norsk skole ligger andre steder. Logikken med fraversgrensen blir litt som en problemløsning der man gir svaret for så og finne ut hva som egentlig var galt, hvordan skal man finne problemet om alle utfordringer er fjernet? I en vestligkultur der valgfriheten er tatt inn i varmen, vil et tiltak som dette i praksis fungere særs dårlig, om ikke mot intensjonene bak, nemlig flere dropouts. Fraversgrensen er et eksempel på maktovergrep der elevenes velferd ikke kan sees som en reel prioritering pr. dags dato.
Takk for meg! |
Replies
:) |
#63 Re: Kun 10 dager gyldig fraver2016-03-31 16:27:30 |
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
Save NTA - the Norwegian Theatre Academy!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Utesteng Israel fra Eurovision!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
Stopp store velferdskutt i Bærum!
Ekskluder Russland, Belarus, og Iran fra fredsprisseremonien i Oslo
Stopp endringene i smittevernloven!
NEI til flere høyspentmaster Madla/Krossberg/Friheim
Grundig revisjon av rasering av norsk natur
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
Bevar Gaustadskogen
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Stopp underfinansieringa av Trondheimsskolen!
2971 Laget: 2024-11-14
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
1602 Laget: 2024-11-25
Nei til monstermaster, Nordhordland og Osterøy
1481 Laget: 2024-12-04
Redd Tveten Gård
1227 Laget: 2024-11-27
Utsettelse av nedleggelse av Laupstad oppvekstsenter til 2026
903 Laget: 2024-12-12
Nei til kutt til AKKS Bergen! - Vær med til å snu dette!
758 Laget: 2024-12-12
Underskriftskampanje for å bevare skoletilbudet ved Tvedestrand vgs
672 Laget: 2024-12-04
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
670 Laget: 2024-11-27
BEVAR Energi og Miljøfag linja ved Stabekk VGS!
650 Laget: 2024-11-22
Nei til tvangsfraflytting i Austre Vågan.
639 Laget: 2024-12-13
Stopp kutt i kommunal finansiering til Dans i Trøndelag
488 Laget: 2024-12-09
Nei til vindturbiner i Bodøfjellene!
486 Laget: 2024-12-11
Ja til full utbygging av Saften
473 Laget: 2024-12-08
NEI til reduksjon av åpningstidene i de kommunale barnehagene i Søndre Nordstrand!
384 Laget: 2024-11-26
Åpent brev til FHI med forespørsel om data
3141 Laget: 2024-11-10
Stopp nedleggelse av Helset barnehage!
366 Laget: 2024-12-02
La bygdene i Vågan få ro til å vokse!
293 Laget: 2024-12-15
Stopp underfinansieringa av Stjørdalskolen
292 Laget: 2024-11-30
Porsche Taycans årspris på bruk av app og PAW
282 Laget: 2024-11-23
Bevar Skjomen Oppvekstsenter!