FAU ved Kurland skole krever svømmeundervisning etter opplæringsloven til deres barn

FAU ved Kurland skole sender dette oppropet på grunn av manglende svømme undervisningstilbud på skolen og avvik fra opplæringsloven og læreplanen over flere år.

For flere av trinnene er det vesentlige avvik knyttet til svømmeundervisningen, og foreldregruppen ber kommunen ta grep for å sikre at elevene får gjennomført den svømmeundervisningen de har krav på og rett til. Etter kompetansemålene for svømmeundervisning skal elever være trygge i vann og kunne svømme etter sju år med grunnskole. Elevene skal ha svømmeundervisning i andre, fjerde og sjuende klasse. Slik er det dessverre ikke for alle elever i Lørenskog kommune.

Skolen har hatt en avtale med Sandbekken skole i Rælingen kommune, der bassenget ofte er ute av drift. Dette fører til at elevene får færre svømmetimer enn det læreplanen for grunnskolen krever. Manglende tilgang på basseng begrenser svømmetilbudet, og vi ønsker at kommunen nå tilrettelegger for at våre barn får den svømmeundervisningen de har krav på.

Mange steder er det store avstander som ofte forklares som en årsak til manglende svømmeundervisning. Slik er det ikke i Lørenskog kommune, hvor det finnes flere bassenger tilgjengelig på kort avstand som våre barn kan benytte.

FAU Kurland skole

Ved å signere godtar jeg at Kurland FAU vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål:
Jeg samtykker til at Kurland FAU kan overlevere opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet til følgende parter: