La Cirka Teater leve!

Driv.png

Cirka Teater risikerer nedleggelse fra januar 2025!

I 40 år har kompaniet skapt scenekunst av ypperste kvalitet for et enormt antall publikummere, både i Trondheim, internasjonalt og i hele Norge. Bare i selve jubileumsåret 2024 gjør de hele seks omfattende og kritikerroste produksjoner, hvorav to helt nye, samtidig med ambisiøse planer for videreutvikling av en ny scenekunstarena for barn og unge for framtida.

Det Cirka Teater skaper er stort, spektakulært, nyskapende, mekanisk, fargerikt, og ambisiøst. Det er nært, humoristisk, varmt, interaktivt og lekent – med barnet i sentrum.

Men nå står altså Cirka Teater i fare for å brått bli nedlagt på grunn av manglende driftsstøtte. Vi retter derfor dette oppropet mot politikere, nasjonalt og lokalt: Når tilskuddsordningene ikke har truffet med å sikre driften til en hjørnestein i norsk kulturliv som Cirka Teater – hva vil dere gjøre for å forhindre nedleggelse?

Bakgrunnsfakta:

-        Cirka Teater hadde i 8 år driftstilskudd som etablert scenekunst-ensemble gjennom Kulturrådets/Kulturdirektoratets ordning „Fri scenekunst - kunstnerskap“. Da det skulle søkes fornyelse i 2023 var ordningen ikke lenger søkbar, da midlene til tilskuddsordningen var brukt opp året før.

-        Cirka Teater ble av Kulturdirektoratet og Kulturdepartementet i stedet oppfordret til å søke en ny ordning som ble lansert i 2024: „Fri Scenekunst – etablerte virksomheter“. Kriteriene for tilskudd er blant annet «geografisk spredning, mangfold i uttrykk, høy kvalitet og produktivitet over minimum 15 år».

-        I påvente av ordningen har Cirka Teater hatt tidenes høyeste produksjon, til tross for knappe ressurser. De jobber med oppbygging av en ny scenekunstarena for barn og unge, hvor flere kunstneriske krefter skal slippes til i lokalene deres, og som gradvis vil ta over for Cirka Teater i å fremme kunst av høy kvalitet for barn og barnefamilier. De vil bygge en arv for byen sin.

-        30. august fikk Cirka Teater likevel avslag på sin søknad innenfor den nye tilskuddsordningen for etablerte ensembler. Tilslag på søknaden var helt avgjørende for teaterets videre drift. Cirka Teater står nå i fare for å legges ned fra 2025, etter 40 år som sentrale bidragsytere til scenekunstfeltet i landet, regionen og byen vår.

-        Kulturdirektoratet har allerede bevilget 1,1 millioner kroner til ombygging av lokalene for framtidens kunstarena hos Cirka Teater. Det foreligger altså grunnleggende finansiering til å bygge om et lokale som det samtidig er gitt avslag på midler til å beholde.

• Ønsker du at Cirka Teaters fremtid skal sikres?
  • Er Cirka Teater en vesentlig del av den frie teaterscenen i Norge?
  • Er Cirka Teater en vesentlig del av Trondheims og Norges tilbud til barn og unge?

I så fall håper vi du signerer på denne støtteerklæringen, gjerne med en valgfri kommentar til hvilken betydning Cirka Teater har for deg og/eller kultur-Norge. Spør også gjerne politikere lokalt og nasjonalt om å se seriøst på hva som kan gjøres for å sikre Cirkas framtid!

Med bekymret hilsen fra kunstnere, kulturaktører og samarbeidspartnere i Trondheim:

Sissel Vera Pettersen, Martin Smidt, Trondheim Kammermusikkfestival v/Sigmund Tvete Vik, Arrangørnettverk Trøndelag v/Kristin Reigstad, Rotvoll Kunstnerkollektiv, Trondheim Voices, Rosendal Teater v/Alexander Roberts, Turnéteatret i Trøndelag v/Arne Fagerholt, Den Kulturelle Skole- og barnehagesekken i Trondheim, Luftforsvarets Musikkorps, SiTron (Trondheim Sinfonietta) og Alpaca Ensemble v/Marianne Baudouin Lie, DansiT v/Arnhild Staal Pettersen, Teateratelier design og produksjon v/Berit Haltvik With og Jenny Hilmo Teig, Opera Trøndelag, nyMusikk Trondheim v/Gyrid Nordal Kaldestad, Lademoen Kunstnerverksteder v/Rebeka Helena Blikstad, Olavsfest v/Steinar Larsen, JazzFest v/Ernst Wiggo Sandbakk, Midtnorsk Jazzsenter v/Bjørn Willadsen, Juba-Juba-festivalen v/Petter Vågan, Svartlamon Næringsstiftelse v/Olav Sjelmo, RAA Produksjoner v/Ane Aass, Gro Rødne ved Institutt for arkitektur og teknologi NTNU, Trondheim Kammeropera, Lydhør v/Lise Hovik, Konstellasjonen, Klipp og Lim AS v/Kjersti Greger, Trøndelag Musikkråd, Kjersti Haugen, Marianne Meløy, Øyvind Brandtzæg, Madeleine Brandtzæg Nilsen, Torodd Wigum, Eirik Hegdal, Lars Eggen, Trygve Brøske, Kristoffer Spender, Erlend Smalås, Ragnhild Faanes.

Foto: Kristian Wanvik

Sissel Vera Pettersen og Martin Smidt    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Sissel Vera Pettersen og Martin Smidt vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: