Nei til kjemisk industri i Grini Næringspark!

Kappa Bioscience AS har søkt om tillatelse til oppstart av ny, kjemisk industri i Grini Næringspark. De har fått godkjenning av Bærum kommune og Miljødirektoratet. Vi som bor, lever og jobber her i området ønsker absolutt ikke dette velkommen! Vi er sjokkert og opprørt over at helsen til barn og voksne, miljø og lokalsamfunn ikke blir tatt på større alvor.

Produksjonen på fabrikken vil ha helsemessige konsekvenser og det er knyttet stor usikkerhet rundt langtidsvirkninger.

• Forurensningstillatelsen lar Kappa blant annet slippe ut en rekke løsemidler, nitrogenoksider (NOx) og Tetrahydrofuran. Tetrahydrofuran mistenkes å være kreftfremkallende.
  • Det finnes ikke forskriftsfastsatte grenser for en rekke av utslippskomponentene, og 1/30 av Arbeidstilsynets eksponeringsgrenser brukes derfor som referansepunkt. Dette tar ikke hensyn til den kontinuerlige eksponeringen beboere vil være utsatt for, og at tålegrensene for barn er mindre enn for voksne. Særlig alvorlig er dette for barn som vil eksponeres både i Lønnås barnehage og hjemme. Dette tar heller ikke hensyn til effektene av langtidseksponering.

Det er knyttet stor usikkerhet til mengden forurensende utslipp, helsefare og grenseverdier i utslippstillatelsen som er gitt.

• Kappa skriver selv i sin søknad at de angitte utslippstallene til luft er teoretiske beregninger og at det før oppstart er usikkerhet om hva som blir de reelle utslippstallene. Først etter oppstart vil det være mulig å måle eksakte utslippsnivåer.

Det er en reel eksplosjonsfare knyttet til drift ved fabrikken og fare for andre uforutsette hendelser

• Eksplosjonsfaren er betydelig. Dette så vi i juni 2024 da en brann på laboratoriet til Kappa på Ullern førte til en stor eksplosjon og påførte en person alvorlig brannskade.
  • Virksomheten vil innebære omfattende tungtrafikk med opptil 16 lastebiler og 6 tankbiler per uke, med råvareleveranser og farlig produksjonsavfall.

En person er frakta til sykehus etter eksplosjon på et laboratorium i Oslo – Stor-Oslo

Du finner gruppen for «Nei til kjemisk industri i Grini Næringspark» på sosiale medier:

Siv Evenmo på vegne av arbeidsgruppe mot kjemisk industri i Grini Næringspark    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Siv Evenmo på vegne av arbeidsgruppe mot kjemisk industri i Grini Næringspark vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål:
Jeg samtykker til at Siv Evenmo på vegne av arbeidsgruppe mot kjemisk industri i Grini Næringspark kan overlevere opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet til følgende parter: