Nei til nedleggele av Stenseth barneskole

Bevar-Stenseth-skole.jpgDrammen kommune vurderer å stenge ned flere skoler i kommunen, deriblandt Stenseth skole. Bakgrunnen for vurderingen er at det er færre innbyggere i alderen 6-15 år i Drammen, og at nedgangen i elevtall vil fortsette i flere år. Dette er en kortsiktig plan med folkevalgte som ikke har det riktige grunnlaget for å fatte denne beslutningen.

Vi forelde må stå sammen og formidle våre argumentasjoner mot nedleggelse, men vi trenger så mange underskrifter som mulig for å vise vårt engasjement mot nedleggelse av et viktig knutepunkt for våre barn på Stenseth.

Vi krever at Stenseth barneskole ikke legges ned. En nedleggelse vil få store negative konsekvenser for både barn og lokalsamfunnet.

1. Idrettstilbudet kan bli borte – Hvis skolen stenger, kan IBK miste tilgangen til gymsalen. Da risikerer barna å stå uten tilbud, for det er ingen alternative lokaler.

2. Tvilsom etterbruk – Bygget risikerer å stå tomt og koste kommunen penger. Det er usikkert hvem som vil kjøpe eller leie en gammel skolebygning i dette området.

3. Elevgrunnlaget kan reddes – Ved å justere skolegrensene, slik at Hovjordet og Langløkka tilhører Stenseth, vil skolen ha et stabilt elevgrunnlag.

4. Økonomisk ineffektiv løsning – Besparelsen på 4,55 millioner er marginal, og med tvilsom etterbruk er det et risikofylt prosjekt.

5. Transportkostnader og trafikkøkning – Å sende elever til Krokstad skole vil utløse skoleskyss, spesielt for 1. klasse, som vil koste kommunen over 200.000 kr i året. Dessuten vil den tunge skoleveien føre til økt biltrafikk og farligere skoleveier.

6. Plassmangel på Krokstad skole – Krokstad har bare plass til 146 elever, mens Stenseth har 200. Det vil ikke være nok kapasitet til alle barna, og elevtallet er allerede økende. Midlertidig brakker er ingen god løsning, og vil ikke komme til å bli noen midlertidig, men varig løsning.

7. En uakseptabel omstilling for barna – Mange små barn har allerede opplevd nedleggelse av Stensethalleen barnehage. De må nå omstille seg igjen til en ny skole, noe som er urettferdig for barn i en sårbar alder.

Folk har flyttet hit fordi det er skole og barnehage her. Hvis skolen legges ned, vil det bli vanskeligere å selge boliger i området, spesielt med et dårlig busstilbud. La oss beholde skolen vår – for barna og fremtidens lokalsamfunn!

Ved å signere godtar jeg at Karoline Høyem vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål:
Jeg samtykker til at Karoline Høyem kan overlevere opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet til følgende parter: