Nei til nedleggelse av Skjeberg Folkehøyskole

Skjeberg folkehøyskole kan bli solgt eller lagt ned som følge av innsparingene i Østfold fylkeskommune. – Bakteppet er dramatisk, men vi er en liten virksomhet som ikke koster spesielt mye, så jeg er ikke veldig bekymret, sier rektor Lene Dyrkorn.

Elevkullet fra 1969/1970 har skrevet dette oppropet, og vi ber om at alle som har et forhold til skolen støtter opp om kravet om å beholde skolen.

Vi har med skrekk og undring registrert at Østfold fylkeskommune vurderer å legge ned skolen. En skole som i stor grad er selvfinanisert gjennom statstilskudd og elevbetaling.
Skolen har er historie fra 1876 og har bidratt i utdanningen til en rekke profilerte navn. Men det er ikke navn og fag som er viktig her. Det er skolens rolle som en åpen, fri og utviklende plass for unge mennesker som viktig.
Vi lever i en tid med press og krav fra alle kanter. Ikke minst opplever unge mennesker dette. Vi, som startet på Skjeberg folkehøgskole i 1969, var akkurat der. Vi ville UTVIKLE oss. Og vi gjorde det. Ble skapende mennesker med perspektiv og egenart. Og sannelig har vi ikke også bidratt i samfunnslivet på forskjellige måter.
Også andre steder i landet ser vi at folkehøgskolene er under press. Vi spør: Skal unge mennesker bare møte krav og eksamener? Skal vi ikke ha arenaer hvor tanker skal flyte fritt og kreativiteten blomstre? Er det enda mer press som ungdom skal ta med seg ut i voksenlivet?
Vi, som nå bor spredt i Norge og utlandet, mener det tilbudet som Skjeberg folkehøgskole representerer, er viktigere enn noen gang. Vi ser at totalbudsjettet er ti millioner kroner, mens en videregående skole har et budsjett på 254 millioner. Ærlig talt, såpass er vel den frie tanke verd?
1969/70-kullet roper varsko. Kjære Østfold fylkeskommune: La Skjeberg folkehøgskolen lever! Ungdommen vil takke dere.

Hanna B. Gansmoe og Jens Olav Simensen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Hanna B. Gansmoe og Jens Olav Simensen vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: