Redd musikklinja på Vågen VGS

Musikklinja er skolens flaggskip og Sandnes’ stolthet. Nå truer sparekniven, og musikktilbudet ved Vågen videregående skole risikerer å bli halvert.

Dette vil medføre at langt flere elever enn i dag ikke vil få anledning til å gå på musikk. I år var det 97 søkere på 60 elevplasser. Ved å halvere tilbudet til 30 plasser per trinn, vil et allerede høyt snitt (4,8 ved første inntak), gå helt til himmels. Dette vil medføre at vi mister vår aller største styrke, nemlig mangfoldet i både elever og fagmiljø, som vi har hatt i over 30 år.

Med én klasse, blir det elevene med best karakterer som kommer inn. Dette vet vi vil bety en overvekt av "skoleflinke jenter" i en tid hvor regjeringen har uttrykt ønske om økt søkelys på både gutter, og praktiske fag.

Regjeringen har satt som mål å nå 90% fullført og bestått i videregående opplæring innen 2030. Musikklinja på vågen ligger allerede over dette målet, og langt over gjennomsnittet for fylket. Å kutte en klasse per trinn, vil ha en direkte negativ innvirkning, på det både stat og fylke har satt seg som mål. Dette er fylket også klar over.

Det vil også svekke vårt bidrag til regjeringens satsing på musikk i grunnskolen, da musikklinjen er broen mellom kulturskole og universitet for de aller fleste.

I dag er Vågen førstevalg for mange av fylkets musikkinteresserte ungdommer. Fra Sauda i nord, til Moi i sør.

Musikklinjen i Sandnes er landets eldste, og det ville vært en tragedie å feire over 50 år som musikklinje med å halvere tilbudet. Støtt kampen for å bevare musikklinjen slik den er, ved å signere, kommentere, dele, og eventuelt kontakte en fylkespolitiker.

Ved å signere godtar jeg at Vågen VGS vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: