Spørsmål om arbeid og skatt for ureturnerbare asylsøkere
Kommentarer
#202
Jeg ønsker at Norge skal behandle alle som lever her på en verdig og rettferdig måte uansett hvor de kommer fra.Mari Ann Rånes (Fredrikstad, 2021-10-24)
#207
Vi skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer oss selv.Hilde Ely-Aastrup (Inderøy, 2021-10-24)
#220
Det er umenneskelig å holde asylsøkere som ikke kan returneres uten tilgang til utdanning og jobb.Abisolom Abi (Trondheim, 2021-10-24)
#221
Arne skal ikke stå alene!!!Rosenberg Kathrine (Dokka, 2021-10-24)
#223
Jeg signerer fordi det er brudd på menneskerettigheter at papirløse blir behandlet på denne måte. Forvaltningen må svare på disse spørsmålene slik at det kan bli en behandling i pakt med refferdig domstolsbehandling.Margit Rognerud (Dokka, 2021-10-24)
#228
Jeg signerer fordi jeg hver dag i møte med unge mennesker som på tigge og be og jobbe svart for livets opphold. Denne urett kan jeg ikke lukke øynene for.Kari klingsheim (Kristiansand, 2021-10-25)
#249
Disse menneskene fortjener en sjanse og det er patetisk, umenneskelig latskap at myndighetene ikke tar disse menneskene på alvor, og heller ikke den kostnaden det er å ikke la arbeidsdyktige mennesker på jobbe og skatte til fellesskapet.Markus Vad Flaaten (Tønsberg, 2021-10-25)
#250
Eg støtter Arne Viste sin kamp for ureturnerbare flykninger.Det er heilt uhaldbart å nekta personer arbeid når dei ikkje kan returnerast
Herdis Garborg (Bryne, 2021-10-25)
#258
Jeg signerer fordi jeg er enig i Arne Vistes ståsted. Det er uholdbart å nekte mennesker å forsørge seg selv.Skogerbø Bjørghild (4083, 2021-10-25)
#265
Arne Viste har gjort en stor innsats i plog1 for ureturnerbare flyktningers rettigheter til arbeid. Jeg støtter nedte skritt Plog 2.Kjellaug Hatlen Lunde (Stamsund, 2021-10-25)
#266
Siden Norge i sin grunnlov har et avsnitt om at alle har rett til jobb, som ikke er mulig å gjennomføre uten personnummer og skattekort, ønsker jeg at dette skal tas opp til drøfting, siden det medfører at ikke returnerbare flyktninger ikke får jobb enda de må forbli i landet. Dette er destuktivt for dem og for vårt samfunn.Torill Stette
Torill Stette (Fredrikstad, 2021-10-25)
#271
Arne Viste er en helt for dei svakaste. Støtter dette oppropet 100 prosent.Gjerde Hege Linda (Ålesunf, 2021-10-25)
#272
De er mennesker og må få lov å jobbe for føda.Reil Anne (Drammen, 2021-10-25)
#292
Jeg tror på grunnloven og det at en hver arbeidsdyktig person skal ha rett til å jobbe. Jeg er enig i Arne Viste sitt engasjement og tror ikke han gjør noe ulovlig og vil støtte han i det.Mæland Jakob (Tananger, 2021-10-25)
#298
Everyone should have right to work.Kamil Nasiri (Kristiansand, 2021-10-25)
#301
Her må det lovendring til, så ingen tvinges til svart arbeid og uverdige forhold.Frøydis Alvær (Oslo, 2021-10-25)
#308
Jeg signerer fordi jeg mener Grunnloven som juridisk grunnstein må vurderes for at den ikke kun forblir noen velvalgte ord men får reel rettslig kraft i praksis.Folk som søker opphold eller avventer avklaring om sin situasjon, bør ha rett til å arbeide. En fundamental menneskerett.
Jan Kristofer Ryde (Tau, 2021-10-25)
#317
Jeg signerer fordi rett på arbeid er et menneskerett of jeg synes det er derfor ikke bare umenneskelig men også ulovlig å bevisst frata mennesker muligheten til å tjene litt penger slik at de kan forsørge seg selv.Wim Keereman (Stavanger, 2021-10-25)
#319
Jeg signerer fordi det er nødvendig åFå avklart viktige prinsipper både virkningen av grl par 110 og skatteetatens praksis.
Videre må Norge klare å finne løsninger for ureturnerbare flyktninger.
Endelig, jeg ønsker et fokus på Norges og det internasjonale samfunnets evne og vilje til å jobbe med kort- og langsiktige tiltak i de land som mennesker flykter fra.
Ole Sveinung Fjermestad (Stavanger, 2021-10-25)
#334
Jeg ser det som svært viktig å støtte Arne i denne viktige sakenGunhild Viste (4625 Flekkerøy, 2021-10-25)
#339
Dette er en kamp for menneskers verd.Olsen Randi (Mandal, 2021-10-25)
#342
Jeg signerer fordi borgere i Norge har rett til arbeid - Det er ikke bare en rettighet. Samfunnet trenger også at de får arbeid.Tønnessen Liv Berit (Stavanger, 2021-10-25)
#347
Etter min oppfatning jeg vil gjerne benytte anledning tildele en histroriktd som ingen endre har for det hovedsaklig tema som dette.Jeg kjenner meg igjen når men det hjelper å være bevisst det. Da blir vi flinkere stekeresultat til å se verdien i andres synspunkter også,
Selvsagt rett på sak Sannheten er ikke skam. når mennesker hjelpe men har bevisst live er fullført og bestått med alle punkter. dine gode gjerninger gjøre deg til beste pensjonen i verden. uansett hvordan ansiktet ditt ser ut. Menneskene rundt deg fungerer som speil og viser hvem du er.
Men hvis ingen bekrefter deg og gir deg anerkjennelse og tilhørighet, da blir du en fremmed både for deg selv og for andre få bukt med fremmedfølelse er du også et sentrall person. klart med et godt forberedt å følge vare med plane er i målet med mening sterke dype betydning og betingelse for gjøre en forskjell.
men det er også store muligheter en for alle
og alle for en. mer samhold og mer rettferdigheter
Forbindelse papirløse asylsøkere samtale og vilje til å forstår og tvert i mot å møte utfordringer.
For live er vanvittig verdigrunnlaget av resusse for å løfte hastesaker som dette.
Et felles luft mitt bidrag med et godt fornyelse med kunnskap for et tryggere samfunn.
Mvh
Hiwa
Karim Salih Hiwa (Strandgaten 203 - 5004 Bergen, 2021-10-26)
#349
Jeg signerer fordi jeg er sterkt bekymret for at dagens regelverk legger begrensninger i strid med grunnlovens paragraf 110. I tillegg ser jeg at det å nekte asylsøkere å kunne sørge for eget livsopphold, er nedbrytende for både personen det gjelder og samfunnet som helhet. Norge har et stort antall innbyggere som ikke er i arbeid av ikke-fysiske begrensninger. Altså, de er fysisk fullt ut i stand til å jobbe, men av forskjellige grunner ikke i jobb. Noen av disse har naturligvis psykiske sykdommer som hindrer dem. Men en stor andel mangler tilstrekkelig arbeidsmoral, egenmotivasjon eller annen vilje til å være i arbeid. AML §110 sikrer at "Den som ikke selv kan sørge for sitt livsopphold, har rett til støtte fra det offentlige.". Men i Norge i dag mottar også de som "selv kan sørge for sitt livsopphold" støtte fra det offentlige i form av dagpenger.Norge har altså en stor arbeidsstokk som kunne jobbet, men som ikke gjør det. At Norge da nekter de asylsøkerne som ønsker, å tjene til livets opphold ved arbeid eller næring, anser jeg som både et grunnlovsbrudd og et svært bekymringverdig symbol på et av Norges største problem - nemlig manglende arbeidsvilje.
Bernt Arild Gjøvåg (Stord, 2021-10-26)
#362
Dette er viktigLise B.Grung (Asker, 2021-10-26)
#363
På tide å rydde opp.Heidi Bjerga (Sandnes, 2021-10-26)
#366
Asyslsøkere må få lov til å forsørge seg selv og sin familie uten å begå lovbrudd.Arnt Nordli (Trondheim, 2021-10-26)
#373
Grunnloven må veie tyngst i vårt land!Germundsson Odd Erik (Moss, 2021-10-26)
#374
Et hvert menneske har rett til å forsørge seg selv v arbeid og ha tilgang til helsetjenester ❤️Høydal Elisabeth Marie (Vikersund, 2021-10-26)
#375
Det handler om å vise mennesker verdighet.Jorunn Andestad Langmoen (Eidsvoll, 2021-10-26)
#380
Fordi det er en menneskerett å bli behandlet anstendigKarlsen Dolores Karina (Oslo, 2021-10-26)
#381
Alle bør få mulighet til å jobbe og bidra i det landet de bor i. Det ødelegger mennesker å bli tvunget til passitivitet.Stokkeland Marte (Stavanger, 2021-10-26)
#385
Jeg ønsker å støtte de ureturnerbare asylsøkernes rettigheterBørre Fredriksen (Kristiansand, 2021-10-26)
#389
Eg signerer fordi eg står opp for ei sårbar gruppe i samfunnet som det ikkje følger sosial status med å støtte.Eg står opp fordi eg støttar demokrati og opne prosessar
Eg står opp fordi det er mi kristne plikt å ikkje tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer meg selv
Ingebjørg Vik Laugaland (Vang i Valdres, 2021-10-26)
#393
Myndighetenes « heksejakt » må stoppes !De har ødelagt altfor mange liv allerede !
Knut Bry (Mytilini, 2021-10-26)
#399
Alle har rett på arbeid og et verdig liv. Situasjonen de ureturnerbare lever i er uholdbar og en skam for det norske samfunnet.Knut Ole Sjøli (Oslo, 2021-10-26)