Fjern helseforetak-systemet og innfør demokratisk forvaltning av sykehusene
Kommentarer
#202
Sykehus er ikke butikk.Arild Amundsen (Koppang, 2022-04-16)
#204
Jeg har vært ansatt ved sykepleierutdanningen ved Ullevål og opplevde nedleggingen av Aker sykehus og og alle diskusjonene da og hvordan alle innvendinger ble overkjørt og så resultatene av dette. Ufattelig at ikke politikerne har lært av denne erfaringen .Mimi Gry W Sandal (Færder, 2022-04-16)
#214
Offentlige drevne sykehus etter forvaltningsprinsipper og ikke etter en latterlig forretningmodell. Helse er ikke en vare. Norge må fortsatt ha et demokratisk helsevesen styrt av det offentlige, med pasientenes beste som eneste målsetting.Grethe Vollum (Asker, 2022-04-16)
#217
Sykehus bør ikke drives som en produksjonsbedrift.Liv Grønntun (Oslo, 2022-04-17)
#220
Ikke riv Ullevål, bruk en annen styringsmodell i helsevesnet,
Gerd Anne Westergaard (Haslum, 2022-04-17)
#236
Den nåværende modellen har vist seg å fungere særdeles dårlig. Vi trenger en ny modell som fungerer!Ingar Allergodt (Nesbru, 2022-04-18)
#239
Sykehus skal ikke være butikk!Anne Bjerk (Rakkestad, 2022-04-18)
#241
Jeg er imot bedrift tenkningen NPM MC Kensey. i sykehus og helse .]
Sykehus er folkets eiendom. Og forvaltes deretter til deres gunst !
Asbjørn Halden (Lillestrøm/ Ahus.Ullevål Aker venn., 2022-04-18)
#242
Det er på tide å fjerne dette systemet, det fungerer ikke i det hele tatt.Svein Ottar Myrvågnes (Kristiansund, 2022-04-18)
#243
Det er ikke bra at pasientene blir sett på som brikker i et økonomisk spill!!Marianne F Svingen (Trysil, 2022-04-18)
#244
fordi jeg er enig i ressonementet.Thora S. Olsen (Oslo, 2022-04-18)
#246
Våre sykehus skal styres demokratisk.Ikke som en foretningside.Arild Børgesson (Larvik, 2022-04-18)
#247
Helseforetak er ødeleggende som driftsformRandi Werner-Erichsen (OSLO, 2022-04-18)
#251
Jeg er enig i og støtter forslaget.Bjørn Arild Lindland (Iveland, 2022-04-19)
#255
Helseforetaksmodellen har ført til eit fokus frå pasient til økonomi og frå omsorg til effektivitet.Aud Hove (Skjåk, 2022-04-19)
#260
Foretaksmodellen fungerer dårlig når det er pengene som er målet. Helse og liv bør og skal ikke styres av penger. De ansatte bør ha gode arbeidsforhold i stedet for nedskjæringer som fører til utslitt personale som enten blir sykemeldt eller slutter. Og pasientene får mindre av det de trenger. Helsekøene er fortsatt lange.Eva-Elisabeth Berg Larsgård (Bodø, 2022-04-20)
#261
Helseforetaksmodellen skader helsevesenet og er en kilde til at våre sykehus er gjenstand for akselererende forfall. Dessuten går store deler av helsebudsjettet til avlønning av ikke-produktive helseforetaksbyråkraterWilliam Koren (Ås, 2022-04-21)
#264
Helse skal ikke handle om å tjene penger på pasientene!!Katja Frost (Oslo, 2022-04-21)
#266
Flere dårlige beslutninger. For mye av helsekronene går til administrative stillinger i stedet for folks helse.Greta Leinann Johansen (Oslo, 2022-04-21)
#267
Foretaksmodellen fratar de folkevalgte styringas med landets sykehusvesen.Arne H. Rolijordet (Oslo, 2022-04-21)
#272
Jeg ønsker ikke en helsemodell som overstyrer faktum av hva folk trenger.Nils Arne Engebakken (Brumunddal, 2022-04-21)
#275
Som sykepleier har jeg sett ulempene med helseforetaksmodellen. Pasientene er blitt den tapende part.Bodil Hovland (Nesodden, 2022-04-21)
#276
Jeg er fundamental motstander av NPM i helsesektoren.Espen Arnesen (HAMAR, 2022-04-21)
#279
Jeg er spesialsykepleier i helseforetak og ser daglig hvor galt denne foretaksmodellen bærer.Terje Leivson (Ottestad, 2022-04-21)
#287
Jeg mener at vi må ha et demokratisk system hvor folkets stemme blir hørt.Vivi-Ann Berger (Oslo, 2022-04-21)
#290
Ullevål sykehus må bevaresKarin Bakås (Kommandør T I Øgrims Plass nr 7 0165Oslo, 2022-04-21)
#291
Jeg mener helseforetakene er et pampevelde som styrer oss over i private hender. Hvor kun de rike har råd til god helseJovold Evenmo Nann (Langhus, 2022-04-21)
#297
Det er ingen alternativ til Ullevå sykehus.For hele Norge og Oslo.Høyre må glemme hva tidligere helseminister har utalt.Han får holde seg til Rogaland og sin nye jobb .
Derfor meldte jeg meg ut av Høyre
Arild Andersson (Oslo, 2022-04-21)
#303
Fordi helsepolitikken må være demokratisk styrt av folkevalgte.Morten Edvardsen (OSLO, 2022-04-21)
#317
Helseforetakene er ikke verd penga den koster. De bygger mange nye sykehus hvor folk ikke vilha dem og de bygger dem for små. Det kan ikke drives sykehus etter bunnlinja og ikke kan de selge unna de psykiatriske sykehus. Det er fler og fler som trenger plass på disse, og de trenger lengre liggetid. Kommunene kan ikke bli påtvunget ansvaret for disse.Liv Haldis Kozoll (Hamar, 2022-04-21)
#320
Jeg signerer fordi slik det er nå blir ikke prioritering og organisering utført til flest folks beste, men er hovedsakelig motivert av politisk og økonomiske egeninteresser.Julie Aastorp (Våler I Solør, 2022-04-21)
#322
Helseforetaksmodellen må bort!Roger Dragseth (Kristiansund N, 2022-04-21)
#326
Jeg mener denne styringsmodellen nå er på ett feilspor lenger og lenger bort fra de gode intensjonene og ikke tjenlig for å utvikle gode helsetjenester!Bjørg Gammersvik (Oslo, 2022-04-21)
#327
Helsehjelp og sykehus kan ikke drives som business. Er snakk om menneskers livskvalitet og livrett og få best mulig helsehjelp den tid det tar å bli bedre/frisk.Eva-Lena Persson (Oslo, 2022-04-21)
#334
Dette er særdeles viktig!!!Terje Sølsnes (Oslo, 2022-04-21)
#340
For å hjelpe Elverum sykehus å bestå.Max Henrik Flikka Strømstad (Kongsvinger, 2022-04-21)
#343
Fordi det er en helt feil modell, særlig innen fødsel og barsel. Slik den er nå er mer keisersnitt og medisinering lønnsomt for sykehusene, fremfor naturlige fødsler. Men for norske skattebetalere er den naturlige fødselen aller billigst.Sassa Rostad Braathen (Oslo, 2022-04-21)
#347
Jeg signerer fordi nå må pasientene i fokus og ikke inntjening og følelsen av å være til bryderiet på sykehusHanne Riege (Nesodden, 2022-04-21)
#351
Jeg ønsker politisk folkevalgt styring av våre sykehus og ikke at New Public Mangement basert på rene kommersielle interesser skal få fortsette å råde grunnen innen helsesektoren.Anna Sigridsdatter Heen (Osloj, 2022-04-21)
#353
Foretaksmodellen ivaretar ikke pasientenes behov og sikkerhet. Sentralisering og nedlegging av lokalsykehus gir ikke trygghet for å få hjelp i tide.Hilda- Karin Aksdal Aass (Kristiansund, 2022-04-21)
#354
Modellen leverer ikke etter intensjonen. Det må finnes en bedre modellRonny Anderson (Oslo, 2022-04-21)
#365
Jeg anser dette for og være viktig.Roger Nordahl (Tolga, 2022-04-21)
#368
Det er viktig for megBerit Apke (Oslo, 2022-04-21)