Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Kommentarer
#204
Norge har en viktig funksjon som et land med kunnskap, penger, lite folk og altfor høye forbruk. Å legge naturen som grunnlag for beslutninger fremover er nøkkelen for at industri og samfunnet skjønner at planeten ikke er uendelig.Sinduja Krishnan (Norge, 2024-11-16)
#207
Nature is the basis of our lives, and Norway urgently needs an evidence-based, actionable plan for its protection. Without this, Norway is failing to follow through on its international agreement and failing to act in the best interest of its own citizens and the rest of the world.Caitlin Mandeville (Trondheim, 2024-11-16)
#208
Naturen må vernes på basis av vitenskaplige faktaOLE REIDAR Vetaas (Bergen, 2024-11-16)
#210
Det virker ikke som det er politisk forståelse for at en må lytte til de som har kunnskap om fagfeltet. Alt skal brukes, er mantraet til SP, og naive Ap tenker at de har greie på det. Nei, de bare bruker naturen, overforbruker naturen.Like håpløst som at jegerne skal selv bestemme hva som skal bevares. Selvsagt vil de ha max kjøtt i fryseren og flest dager i skauen. Bukken og havresekken kaller vi det på godt norsk.
Emte Jahnsen (Hernes, 2024-11-16)
#212
Jeg signerer, fordi jeg innefra har erfaring med hvor vanskelig det er å sikre at hensynet til natur og miljø vektes tilstrekkelig opp imot økonomi og andre prissatte hensyn. Systemet feiler hver eneste dag og de økonomiske interessene vinner gang etter gang på bekostning av natur og miljø. Det er systemet, regelverket og mangel på tydelige nasjonale forventninger som svikter. Kommunene har hverken kompetanse eller midler til å gjøre tilstrekkelig på egen hånd, så her MÅ det klare og ambisiøse nasjonale krav og føringer til. Og det må kunne omsettes til konkret handling NÅ! Det holder ikke med å diskutere de samme tingene igjen og igjen, få utarbeidet den ene rapporten etter den andre og aldri komme videre til konkret handling. Vi vet mer enn nok til å kunne si med sikkerhet at situasjonen er kritisk. Og vi har tilstrekkelig kunnskap til å kunne omsette dette til konkret handling. Alt vi mangler er en regjering og et storting som har motet til å ta de nødvendige beslutningene, i steden for å forsette å sitte på gjerdet!Laura Hauch Kaufmann (Stavanger kommune, 2024-11-16)
#213
Jeg signerer som:* Menneske som vet at vi avhenger av økossystemer i god tilstand, og at naturen er en stor kilde til glede.
* Foreldre som vil at sine barn skal ha et godt liv.
* Emneansvarlig og faglærer i Bioakustikk for biodiversitet (TTT4290 på NTNU).
* Forsker i bioakustikk
* Oversetter av H.T. og E.C. Odums "A prosperous way down - principles and policies" til fransk.
Guillaume Dutilleux (Trondheim, 2024-11-16)
#215
Världen närmar sig en point of no return för klimat, biodiversitet mm och tar det inte på alvar (se COP16 och handlingsplanerna!). Även i västvärlden och USA som inte kan åberopa ekonomisk svårigheter blir inrktningen alltmer rent ekonomisk, tjäna så mycket pengar som möjligt och överlåta problemen till våra barn, barnbarn, barnbarnsbarn ......Christina Skarpe (Uppsala Sverige, 2024-11-16)
#220
Fordi den nye stortingsmeldingen er enormt mangelfull hva gjelder å møte vår forpliktelse om marin bevaring i naturavtalen.Petter Torgan (Oslo, 2024-11-16)
#225
Politikere må virkelig ta til seg at økonomisk vekst ikke trenger å gå på bekostning av naturen. Det er en enkel men falsk vei ut av en komplisert og reelt problem.Lars Martin MYHRE (Bergen, 2024-11-16)
#226
Å bevare naturmangfoldet og å begynne å faktisk leve bærekraftig står meg veldig nært. Vi må slutte å leve på lånt tid og utsette handlingen. Vi må handle nå, så våre fremtidige barn også kan få oppleve naturen i virkeligheten og ikke kun i VR.Anders Carter (Kautokeino, 2024-11-16)
#229
Viktig sak.Kristian Baardsen (Nesodden, 2024-11-16)
#231
Det er viktig i vår tid at det blir gjort grep og at det ikkje berre er prat. Vi som underviser studentar om naturens funksjonar, prosessar og tenester må også kunne vise til at kunnskapen vår blir brukt. det er essensielt for at det skal vera håp for at vi kan ta vare på naturen til beste for generasjonar som kjem. Difor trengst det konkrete mål og verkemiddel. Gi oss nok konkrete tiltak og verkemiddel og så skal vi som jobber i kunnskapsbransjen og med praktisk forvaltning bidra med kunnskapen som skal til for å nå dei overordna måla.Stein Joar Hegland (Kaupanger, 2024-11-17)
#240
Naturen må beskyttes og tas godt vare påIngunn Grande (Son, 2024-11-17)
#241
Når forskningen roper varsko må det både lyttes og handles! Annet har vi ikke råd til.Rannveig Myklebust (Bergen, 2024-11-17)
#242
Arbeid for naturen og jordklodens helse er viktigere enn noen gang. Mennesket må tilpasse seg naturen og ikke omvendt.Aksel Bernhoft (Drammen, 2024-11-17)
#244
Ser ødeleggelsene med egne øyne, og sterkt bekymret.Hilde Trannum (Grimstad, 2024-11-17)
#245
Det trengs et krafttak for å bremse naturtapet.Torbjørn Justnes (Kristiansand S, 2024-11-17)
#248
Tapet av naturmangfold fortsetter for fullt, til tross for løfter og enighet om at det må stanses. Forståelsen øker i befolkningen, virkningsfulle tiltak eksisterer, men politikere nøler med nødvendige beslutninger.Erik Steineger (Oslo, 2024-11-17)
#250
Uten en levende og mangfoldig natur, dør vi.Hilde Jensen (Tromsø, 2024-11-17)
#253
Kommunene klarer ikke å forholde seg til kunnskap og fakta fra utredninger når private entreprenører vifter med tomme, udokumenterte løfter om «utvikling» eller «arbeidsplasser». Her må Statsforvalternes mandat styrkes og ansvaret for å hindre nedbygging av natur løftes opp på et høyere nivå. Videre bør saker som løftes opp til departementet for endelig avgjørelse sendes til Klima- og miljødepartementet. Nedbygging av inngreppsfri natur bør stoppes. Terskelen for nedbygging må løftes betydelig, kun for samfunnskritiske og nødvendige infrastrukturprosjekter med dokumentert samfunnsnytte, i stedet for at kommunene synser om samfunnsnytte basert på tomme løfter fra private utbyggere.Antonia Guigova (Sula, 2024-11-17)
#254
Jeg signerer fordi jeg er enig i at all kunnskap som allerede finnes, må komme til nytte og benyttes når beslutninger skal fattes.Geir Petersen (Trondheim, 2024-11-17)
#257
Jeg støtter alt engasjement for ivaretakelse av natur og naturverdier, og mot tap av natur.Den økte andel av arter og naturtyper på de siste rødlister sier mye om at natur så langt har tapt i alle prosesser der politikere og byråkrater har vurdert natur mot alle typer tiltak som har fått herje fritt med naturmiljø og arealer viktige for naturmangfold/biomangfold.
Jeg har jobbet i mange tiår med konsekvensutredninger for tema naturmiljø og etter hvert naturmangfold - i forhold til alle mulige typer utbyggingstiltak - og sett på kort hold hvordan både natur og andre såkalte ikke-prissatte konsekvenser er blitt nullet ut i alle prosjekter - verdiene av ikke-prissatte konsekvenser er som hovedregel satt til verdi = null - uansett hvor store verdier som faktisk er påvist tidligere i prosesser. Dette må det arbeides med å endres slik at reelle verdier faktisk blir tillagt den vekt de fortjener. Ikke bare rødlistede arter, men alle arter som sliter på en eller annen måte. Eksempler som sier særlig mye i dag kan være gråspurv, laks, vipe, storspove, som det for to tiår siden var utenkelig de ville havne på en rødliste ..............
Jeg er økolog med dr.grad i zoologi (NTNU), med spesielt kunnskap om særlig fugl, insekter og sopp.
Ole Reitan (7105 Stadsbygd, 2024-11-17)
#260
Storting og regjering gjør ikke nok for å ta vare på naturen i NorgeHilde Birkeland (Oslo, 2024-11-17)
#262
Det sier nesten seg selv. Ingen natur, ingenting annet.Kristoffer Fjællingsdal (Trondheim, 2024-11-17)
#264
Jeg signerer fordi jeg mener at det å bevare og restaurere natur er det viktigste vi kan gjøre nå og for fremtiden.Anne Lien (Kristiansand, 2024-11-17)
#266
Jeg signerer fordi jeg vet at mange arter sliter i norsk natur og jeg håper at de fortsatt kan få mulighet til å leve videre sammen med oss. Jeg signerer fordi jeg ser at tap av natur fortsetter og fordi det er nødvendig å snu denne trenden. Jeg signerer fordi det er viktig å ta vare på alle funksjonene som naturen har og som har direkte betydning for oss mennesker: karbonlagring, arena for friluftsliv, bank av genressurser, luft-og vannrensing, flomsikring med mer.Tone Birkemoe (Oslo, 2024-11-17)
#267
Naturødeleggelsene er hjerteskerende i vårt område. Haramsøya er ofret for vindindustri. Det er stort press for å sprenge Rundhornet på Sulafjellet fordi en Påfugl vil pynte seg med gondol. Så trist og unødvendig, håper inderlig at det kan stoppes.Lise Nymark-Engelstad (Bølandet, 2024-11-17)
#276
Naturtapet må stoppes!Stein Vegard Leidal (Jessheim, 2024-11-17)
#278
Som forsker innen bevaringsbiologi erkjenner jeg at vi allerede har mer enn nok kunnskap til å vite at samfunnet må endre kurs. Handlingsplanen viser desverre ikke til dette. Jeg håper dette oppropet kan bidra til å få frem mer konkrete tiltak for naturmangfold.Tone Reiertsen (Tromsø, 2024-11-17)
#279
De folkevalgte påminnelser, særlig når det gjelder en sånn viktig sak. Er mye i natur og legger merke til den langsomme forverringen.Per Mathisen (Lillehammer, 2024-11-17)
#285
Er i mot det å gjøre om ei naturperle og ett fantastisk restitusjon område for tusener om til ett sirkus for cruiseturister. Der gondolen i tillegg skal gå over ett boligfelt.Ronald Øien (Vest av Bjørnøya., 2024-11-17)
#286
Jeg jobber med bredt med fjelløkologi, effekter av arealpåvirkning og klimaendring og ikke minst med bevaringstiltakene for fjellreven. Tiltakene for fjellreven er en skuksess, som viser at det er mulig å restaurere natur om det er politisk vilje. Årsakene til fjellrevens tilbakegang er sammensatt, forsterket av arealbruk, klimaendring og isolert forvaltning av enkeltarter. Dette har vi solid kunnskap om, som kunne vært brukt til det bedre for et mangfold av arter i fjellet.Nina Elisabeth Eide (Trondheim, 2024-11-17)
#288
Som birøkter og hobbybonde er jeg smertelig klar over at vår matforsyning kun er mulig i samspill med naturen.Anne K. Bang (Bergen, 2024-11-17)
#289
Jeg er frustrert over naturtapet i min kommune og den manglende viljen fra politikere til å oppfylle naturavtalenKirsti Ingebricson Røtzer (Fetsund, 2024-11-17)
#291
Jeg signerer fordi jeg opplever at beslutningsaktører/politikere ikke evner å ta innover seg forskningsbasert data, varsler. Kunnskapsmangelen hos de styrende og utbyggere har vært fremtredende i mange år. Nå må natur, naturmangfold og naturens karbonlagringsfunksjon over og under vannlinja settes i fokus. Naturforvaltning fremstår fragmentert uten helhetlig forståelse.Bengt Øyvin Daatland (Kristiansand, 2024-11-17)
#292
Eg signerer fordi Sula står i fare for å øydelegge uerstatteleg natur,heimar og bumiljø av noko så unyttig som ein GONDOL!!!! Dette må stoppast av sentrale politikerar!!!!!Alice Reitehaug (Langevåg, 2024-11-17)
#293
Jeg signerer oppropet pga det planlagte gigantprosjektet Viken (industri) Park (Fredrikstad). Det - og mange andre utbyggingsprosjekter viser at det må sterkere statlige føringer til når det gjelder naturinngrep.Viken (industripark) vil bli Norges største naturinngrep og vil gå på bekostning av rødlistede arter, fornminner mm.Hild Haaheim (Fredrikstad, 2024-11-17)
#297
Naturverdiene i Norge er noe av det viktigste vi har. Naturen er ekstremt viktig for meg, både for å drive min hobby som fotograf og kartlegging/rapportering av sopper, men også fordi jeg skogen er ekstremt viktig for at jeg skal holde meg ved god helse. Jo høyere kvalitet på naturen, jo bedre er det å ferdes i den (jfr gammel skog vs industriskog).Nina Lundberg (Oslo, 2024-11-17)
#301
Til nå har regjeringen(e) snakket nok, men gjort for lite ofte unnskyldt med tynne unnskyldninger om at det ikke er nok kunnskap om aktuelle tiltak (feks effekten av marint vern). Er en min stemme i koret for kunnskapsbasert forvaltningJohanna Marcussen (Kristiansand, 2024-11-17)
#302
Jeg signerer fordi jeg går inn for en ansvarsfull bruk/utnyttelse av vor natur og dets ressurser som er informert av faglig kunnskap og basert på forskningJonathan W. ' Rheinlænder (Bergen, Norge, 2024-11-17)
#306
Det er viktig at styresmaktene iverksetter tiltak og ikke bare fagre ord.Geir Johannessen (Vestre Vinnesvåg, 2024-11-17)
#307
Synes det er eit viktig budskap, og vil støtte forskarar som står fram i samfunnsdebatten.Martin Lindal (Drammen, 2024-11-17)
#309
Vi kan ikke vente lengre med å sette i gang effektive forskningsbaserte tiltak. Vi lever nå midt i natur- og klimakrisa. Den er godt i gang og den vil bli mye verre.Liv Tove Thorgersen (Årnes, 2024-11-17)
#310
Jeg signerer fordi vi har et enormt problem med normalitetsbias i Norge og verden generelt. Det betyr at de endringene som skjer med natur og klima ikke varsler fare, men antas å være normale. Det kunne ikke vært fjernere fra sannheten, men siden denne tenkemåten faller oss naturlig, må den motarbeids aktivt ved å høre på naturforskere som faktisk forstår hva som skjer. Av de 5 forrige store masseutryddelsene ble 4 forårsaket av forstyrrelser i karbonsyklusen. Ingen av de kan måle seg med det tempoet dagens menneskeskapte klimaendringer. Det kommer i tillegg til en forringelse av natur uten sidestykke i geologisk tidsalder. Hvis ikke fagfolk blir hørt på vil vi prioritere økonomisk vekst fremfor å unngå den sjette masseutryddelse, fordi manglende kunnskap gjør at du ikke vet om de forrige og tror det er normalt at verdens dyrebestander minker for hvert eneste år.Kent Inge Olsen (Rolvsøy, 2024-11-18)
#313
Jeg er enig i oppropet og håper det kan gjøre en forskjell.Johanne Servoll (Dr. Torps gate 11, 2024-11-18)
#314
Jeg har vokst opp nær store skoger - men den « lille skogen « rett utenfor huset vårt har vært definerende for mitt engasjement ! Vern om den!Nina stray (Vestre Sandøya, 2024-11-18)
#315
Vi dyrker korn i vekstskifte med gras, og er bekymret for stadig mer uforutsigbart vær. Er forøvrig generelt opptatt av rettferdighet, nøysomhet, klima og miljø.Jenny K Domås (Grong, 2024-11-18)
#316
Jeg signerer fordi naturen ikke har en stemme, og noen må snakke dens sak. Tap av natur er også tap av viktige naturgoder og økosystemtjenester, og er i mange tilfeller vanskelig eller umulig å reversere. Dette krever handling NÅ, mens vi fortsatt har natur igjen å bevare.Silje Östman (Berge, 2024-11-18)
#319
denne diskusjonen er preget av for mye tomt prat og liten politisk vilje til handlingOdd Egil Stabbetorp (Oslo, 2024-11-18)
#322
Vi handle konkret og raskt, ikke bare snakke og utrede.Elisabet Kongsbakk (Bodø, 2024-11-18)
#325
Naturmangfoldet er vår livsgrunnlag, og handling kan ikke vente. Vi har kunnskapen, verktøyene og løsningene – nå trenger vi politisk vilje til å sette dette i verk. Stortinget må ta grep for å sikre Norges natur og dens evne til å gi livsviktige goder til fremtidige generasjoner. Naturavtalen gir oss en klar oppskrift!Jochen Köhler (Trondheim, 2024-11-18)
#327
Det er et skrikende behov etter handling når det gjelder å stoppe store prosjekter som bygger ned natur, der utbyggere ofte ikke har vurdert andre alternativer og der systemet er altfor lite strengt med å verne om viktig og urørt natur.Lea Risnes (Trondheim, 2024-11-18)
#330
Jeg ønsker å reversere tapet av natur i Norge, både til lands og i havet, for framtidige generasjoner.Kristina Øie Kvile (Oslo, 2024-11-18)
#334
Vi har bare denne ene naturen, den er til låns og til videreføring til kommende generasjonerLive Semb Vestgarden (Bø, 2024-11-18)
#335
Bor i den kommunen som er desidert verst i iver etter å bygge ned natur, og ser hvor jævlige konsekvensene blirThor E Isaksen (Kristiansand, 2024-11-18)
#336
Det er kritisk for naturen at Norge følger opp Naturavtalen med tiltak, nå!Håvard Haarstad (Bergen, 2024-11-18)
#345
Politiske vedtak og beslutninger er kortsiktige, og gjerne forankret i et kortsiktig behov uten utsikt til våre barns fremtid. Naturressurser spises opp av øyeblikkets begjær og overforbruk. Hvorfor skal vi forbruke den siste 20% som er igjen av naturskog, når vi vet at denne siste oppsplittingen og marginaliseringen vil ødelegge overlevelsen til selv de mest robuste arealkrevende artene. Hvorfor freder vi ikke havet i større grad, når forskningen viser hvilken suksess dette er også for fiskeriene rundt. Jeg signerer fordi jeg har jobbet med forskning og naturundersøkelse i snart 40 år, der jeg ser artene jeg har jobbet med blir sjeldnere. Leveområdene forringes og splittes opp, utbredelsen krymper,- og til slutt er artene borte. De tidligere vanlige artene jeg ikke hevet på øynebrynet for, er nå inventar i rødlisten. Jeg erfarer at ingen arter har reell beskyttelse dersom det kan tvinnes ut en kortsiktig økonomisk gevinst av leveområdene deres. Nå trenger vi snarlige grep for å sikre areal for våre vanlige arters overlevelse- Vi trenger store nok leveområder med kvalitet, vi trenger trekk-, vandringskorridorer for biomangfold,- også for klimaflyktingene.Hakon Gregersen (Asker, 2024-11-18)
#348
Jeg signerer fordi det virker som regjeringens og departementenes politikk neglisjerer den kunnskapen som forskning fsktisk bidrar medDagny Stuedahl (Oslo, 2024-11-18)
#351
Dette burde være en selvfølge, men vi ser dessverre at Regjeringen ikke leverer når det gjelder klima og natur.Anna Asgard (Kristiansand, 2024-11-18)
#354
Jeg signerer, fordi jeg synes det er veldig viktig å stå opp for naturvern. Det er en god start at Norge har sendt inn en rapport, men det hadde vært enda bedre om det ble gjort noe på alvor. Vi ønsker å leve på denne planeten og i dens vakre natur, så vi må gjøre noe for det.Nadine Arzt (Bergen, 2024-11-18)
#355
Jeg signerer, fordi arbeidet med å stoppe naturtapet i Norge må startes umiddelbart. Den norske handlingsplanen for naturmangfold tar desverre ikke dette behovet på alvor og vil ikke bidra til å stoppe naturtapet. Dermed må Stortinget ta ansvar for å bli enige om et naturforlik med konkrete tiltak for å stoppe naturtapet.Jon Hamner Magerøy (Oslo, 2024-11-18)
#360
Jeg signerer fordi jeg er akademisk og personlig bekymret for naturtap. Selv om mangel på styring og vern i ytterste konsekvens påvirker oss mennesker, er jeg samtidig like bekymret for alt liv og alle arter som går tapt i hodeløs ekspansjon hvor økonomiske interesser trumfer alle andre argument.Joakim Jiri Haaland (Sandnes, 2024-11-18)
#364
Enligt mig är detta den största och viktigaste utfodringen i vår tidKatja Malmborg (Bergen, 2024-11-18)
#367
Alt vi har kjært står på spill!Taran Aanderaa (Asker, 2024-11-18)
#369
Jeg signerer fordi jeg vil være med å bidra til å redusere negative påvirkinger på klima og miljø. Det må konkrete tiltak til!Merethe Hagen Spets (Trondheim, 2024-11-18)
#371
Jeg signerer fordi jeg ser hva som er i ferd med å skje, og jeg krever at min datter og hennes barn skal ha en fremtid.Cecilie Smith-Christensen (Oslo, 2024-11-18)
#372
Jeg signerer fordi jeg bryr meg dypt om en rettferdig og bærekraftig verden for alle, og fordi Norge har et ansvar for å ta transformativ handlinger som er i tråd med globale avtaler.Karen O'Brien (Oslo, 2024-11-18)
#374
Jeg signerer fordi jeg mener at Stortinget må vedta å-verne og bevare 30 prosent av all natur på hav, land og i ferskvann.
-restaurere 30 prosent av ødelagt natur.
-innføre en naturavgift; en avgift på nedbygging av natur som skal finansiere restaurering av natur andre steder.
-innføre et lovkrav om at naturen må settes først i alle utbyggingssaker i kommuner, fylkeskommuner og stat.
-eliminere miljøskadelige subsidier – det vil si vi må slutte å finansiere prosjekter som ødelegger naturen.
-stanse utryddelsen av arter, og sikre at bruk, høsting og handel med ville arter er bærekraftig, trygt og lovlig.
-redusere forurensing fra alle sektorer til nivåer som ikke er skadelige for naturen.
Karoline Andaur (OSLO, 2024-11-18)
#378
Nærnatur må vernes på lik linje med nasjonalparkerStig Valldal (Langevåg, 2024-11-18)
#379
Vi trengte en helhetlig naturpolitisk gjennomgang med konsekvenser for omtrent alle sektorer. I stedet fikk vi en naturmelding som er et vedlegg til nye retningslinjer for kommunal arealplanlegging - og omtrent helt uten nye virkemidler. Både overordnet ambisjonsnivå og en del virkemidler kan Stortinget få på plass.Jon Bjartnes (Høvik, 2024-11-18)
#380
Jeg signerer fordi det er NÅ Stortinget må vedta konkrete tiltak som stanser og reverserer det tragiske naturtapet vi har vært vitne til over lang tid. Fordi det er nå Stortinget må ta folkets store engasjement på alvor, ta kunnskapen i bruk og vise ansvarlig ledelse.Marian Slettebakken (Oslo, 2024-11-18)
#383
Vi må stopppe naturtapetBodil Jåtun Molvik (Eiksund, 2024-11-18)
#384
Jeg er opptatt å ivareta naturen for fremtidige generasjoner, og fordi vi rett og slett bygger ned vakker og fin natur som er viktig for store økosystemer.Landarealene i Norge er i stor grad kultivert. De marine områdene trues mer enn noen gang ifm. utbygging, oppdrettsnæring, varmere og surere hav, og utviklingen er generelt deprimerende.
Ask Sivsønn Gulden (Oslo, 2024-11-18)
#385
Å ødelegge naturen for å fikse klimakrisen virker ikkeLars Gunnar Heitmann (Grimstad, 2024-11-18)
#388
Kunnskapen er tydelig: vi står i en natur- og klimakrise. Dette rammer alle fasetter av livet på kloden, på tvers av arter og arealer. For vår egen del resulterer det i menneskelig lidelse og tap av verdisyn som er essensielle for dagens demokratier. Vedvarende fravær av handling basert på kunnskapen svekker tilliten til demokratiet og beslutningstakere, og for oss forskere skaper det en dyp frustrasjon og fjerner mye av meningen i det arbeidet vi gjør. Med stadig større negative konsekvenser som følge av fraværet av positiv handling og stadig mer negative handlinger, blir hverdagen med å forske på tapet og konsekvensene dystrere for oss forskere. Det går utover vår mentale helse, som er sterkt koblet sammen med vår evne til å tjene samfunnet med vår intellektuelle evner. At forskere sier ifra er en del av vårt mandat. Oppropet skal ikke være nødvendig, men er det nå.Anders Gunnar Helle (Ås, 2024-11-18)
#394
Jeg signerer, fordi vi har bare denne ene, vakre kloden, der alt liv er sammenvevd. Ennå er det tid for å ta vare på naturen rundt oss og over hele kloden.Line Benedicte Kloster (Kristiansand, 2024-11-18)
#398
Jeg signerer fordi vi må ta betre vare på naturen vår, den er grunnlag for alt liv og ein viktig del av klimaløysinga. Eg opplever at regjeringa ikkje tar naturtapet og våre forpliktingar både internasjonalt og for våre etterkommarar seriøst. Vi kan ikkje halde fram som før, det må kome ei endring. Vi må slutte bit-for-bit-nedbygginga av naturen vår, og det har vi mange gode løysingar på allereie i dag. Men det må kome ei tydeleg bestilling frå Stortinget.Helene Ødven (Bergen, 2024-11-18)