Nasjonal aksjon for bevaring og utvikling av de psykiatriske sykehusene trenger din støtte!

Kommentarer

#5203

Viktig at psykiatriske sykehusene bevares og tilbudet for langtidsbehandling utvides. Det har vært en trist utvikling med rasering, privatisering, nedbygging, svingdørspasienter og ikke eksisterende adekvat behandling der pasienter bare dyttes rundt uten at noen tar ansvar over laaaang tid. Dette kalles for effektivisering, men fører bare til elendighet og mer alvorlige lidelser. Særlig opprørende er det om nå skal selges dedikerte byggningsmassen for å oppnår profitt i stedetfor å endelig satse hardt på forbedringer.

Karen Kipphoff (Bergen, 2022-02-22)

#5205

Fordi det er helt nødvendig å si ifra.

Tone Bakke (Tromsø, 2022-02-23)

#5207

Den pågåande raseringa av psykisk helsevern er ein skandale.

Thomas Steinshamn (Bergen, 2022-02-23)

#5209

Jeg mener det mangler faglig grunnlag for, er uetisk, farlig og en illusjon at vi ikke lengre trenger de psykiatriske sykehusene våre.

Kari Rød (Oslo, 2022-02-24)

#5210

Vi trenger flere døgnplasser for psykisk syke mennesker, ikke færre. Og sykehusene må ligge i rolige omgivelser.

Britt Røsand (Oslo, 2022-02-24)

#5211

Dette er meget viktig og takk til alle som prøver å hindre i å ta vare på alvorlig psykisk syke mennesker. De trenger hjelp med omsorg og medmenneskelighet.

Turid Grønli (Lunner, 2022-02-24)

#5219

Jeg signerer dette for jeg synes det er viktig å bevare og heller bygge ut å gi et bedre tilbud til de som trenger det.

Runi Joakimsen (Saltstraumen, 2022-03-16)

#5229

- jeg er uenig i den pengegaloppen som nå skjer mht salg av tomtegrunn, redusering av helsetilbud og nærmest forakt for norske verdier

Reidar RASCH (OSLO, 2022-03-24)

#5230

Alvorlig psykisk syke har behov for behandling i omgivelser tilpasset deres situasjon!

Caroline Houtman (Stange, 2022-03-26)

#5231

Jeg er pårørende til pasient som er svingdørspasient pga samtykkekompetanse og manglende tilbud. VELDIG lik

Geir Pettersen (HEGGEDAL, 2022-04-04)

#5232

Jeg signerer fordi planen om å legge ned alle disse gode behandlingstilbudene er helt hinsides all fornuft. Man burde heller bygge ut kapasiteten!

Mari Espelund (Gran, 2022-04-05)

#5233

Viktig med spesialisering og helhetlig tilbud generelt, og for langtidsbrukere av behov for oppfølging av psykisk helse spesielt. Ett av flere faremoment, er at ressursfordeling blir satt opp i mot hverandre. Dette er en kjent utfordring fra tilbud på kommunalt nivå blant eldre, hvor det ofte om fordeles ressurser med bakgrunn i manglende overordnet breddekompetanse på ledernivå og organisatorisk. Ny organisering må kvalitetssikres mht selvstendig tjenesteforløo og organisering ut i fra brukergruppen.

Knut Hernæs (Oslo, 2022-04-06)

#5235

Helsevesenet i Norge har vært på villspor i flere 10år nå. NPM og andret forståelse mekanismene i samfunnet har ført til en farlig og ekstremt dyr utvikling. Tanken om at mennesket er både soma og psyke, at vi må behandles som en helhet, har blitt satt til side for å nå økonomiske mål. Farlig og dette vil koste Norge mye i flere 10 år fremover. Nå må ting repareres, og satse stort på psykiatri er det som må til.

Tonje Strand (2720 Grindvoll, 2022-04-17)

#5238

Vi tenger sårt en endring 🙏

Tine Pettersen (Bodø, 2022-04-21)

#5241

Jeg selv har sett og følt på kroppen at nedbyggingen i psykiatrien krever menneskeliv!

Heidi-Elise Klemp-Simonsen (Aure, 2022-04-25)

#5242

Min kusine holdt på å sulte ihjel i egen leilighet for halvannet år siden, men ble heldigvis funnet av politiet i siste liten. Da var det kun timer om p gjøre på at hun faktisk døde. Hun var ikke i stand til å ta vare på seg selv i det heletatt lengre. Etter mange måneder hvangsinnlagt fikk hun ny leilighet, oppfølging hjemme og fungerer nå fint.
Det samme med en venn som ikke klarte redde faren sin, og som holdt på å ta sitt eget liv av den grunn. Vi fikk ham frivillig innlagt, å han var innlagt i et par mnd hvor han fikk hjelp til å samle tankene, gi slipp på skyldfølelsen og han fikk hjelp med sin ADHD. Jeg har også en nær venninne lengre nord som for mange år siden var frivillig innlagt et par kortere perioder for å få hjelp. Hun ble langt friskere å har nå mann å 2 flotte føtter som får all den omsorg og kjærlighet de de trenger.
Det trengs fler slike plasser, ikke færre.
Å legge ned disse sykehusene å fjerne disse sengene vil være en tragedie for de som trenger denne hjelpen.

Sigrun Peterson (Gjøvik, 2022-04-26)

#5246

Jeg ønsker at Ullevål sykehus skal bestå

Grete Thorsrud (Oslo, 2022-05-10)

#5247

Jeg signerer fordi jeg jobber som psykologspesialist i psykisk helsevern på Gaustad og fordi jeg er sterkt bekymret over utvikling og planer for fremtidens psykiske helsevern

Marianne Bang Hansen (Oslo, 2022-05-10)

#5249

Det er en skremmende utvikling i psykiatrien som ikke hjelper de aller svakeste til et verdig liv og ikke gir de som kan bli friske ved å bruke tid og omsorg en mulighet til det.

Liv Følling (Son, 2022-05-10)

#5251

Når helsetoppene våre drar på hyttene sine i helgen, fordi de mener de fortjener å hente seg inn og kjenne gleden av natur, lys og luft, skal pasientene, de som trenger rekreasjonen mest, frarøves de vakre omgivelsene vi engang var rause nok til å gi. Bare de som har opplevd turer ut i eplehagen, skogen eller jordene rundt våre psykiatriske sykehus, vet hva det betyr.

Trond Heir (Oslo, 2022-05-11)

#5255

Jeg har jobbet som psykiater i Østfold og er helt enig i at det er for lite behandlingsplasser i sykehus for de aller sykeste.

Siri Elisabeth Fosse (Moss, 2022-05-12)

#5258

Jeg støtter dere helt!

Evgeny Denikin (Siljan, 2022-05-14)

#5259

Dette er veldig viktig sak. Hør på fagfolka !

Kari Flock (Oslo, 2022-05-14)

#5277

Altfor mange mennesker med alvorlig psykisk sykdom er overlatt til seg selv med mangelfulle tilbud . Dette har ført til økt sykdomsuttrykk. De trenger langtidbeh. I rolige, trygge og vernede beh.miljøer.

Liv Solberg (Oslo, 2022-06-03)

#5278

Det er behov for flere sengeplasser til de sykeste psykisk syke.
Vet av erfaring at mennesker med schizofreni ikke får innleggelse pga for få plasser. Har klage inne på det.

Jorunn Dammen (Oslo, 2022-06-07)

#5281

La sykehusene bestå og utvikles!

Sigve Kristiansen (Oslo, 2022-07-25)

#5287

Jeg er utdannet psykiatrisk sykepleier og har jobbet ved flere av de psykiatriske sykehusene og er svært bekymret for de menneskene som har alvorlige psykiske helseproblemer. Mennesker som trenger tid og omsorg for bedring. Jeg er for tiden leder av mental helse Åmot og pensjonist og pårørende.

Gjertrud Linde (Stor-Elvdal, 2022-10-17)

#5291

Jeg signerer fordi jeg ser at folk lider. Dette er uverdig i et rikt land.

Sjur Strand (Kongsvinger+, 2022-11-26)

#5296

Jeg kan ikke stilletiende se på at akuttpsykiatrien pulveriseres.

Slåtta Inger sare (Asker, 2022-11-26)

#5298

Jeg signerer fordi jeg opplever at det ikke tenkes helhetlig og langsiktig i forhold til de fleste som trenger hjelp fra psykiatrien. Håper at det kan utvikles en bedre variasjon i tilbud og med omgivelser som både kan være med på skape støtte, trygghet, bedring og mestring

Marlene Bruun Marlene Bruun (Tromsø, 2022-11-26)

#5301

Fordi dette er en meget viktig sak for meg også da jeg er mye på sykehuset selv

Ana-Maria Lucia Wiik Vale (Rugdeberget 83, 2022-11-26)

#5306

Jeg selv ER traumeutsatt Nok incest🙏

Tomine Christine Amalie Sophie Sontum (Drammen, 2022-11-26)

#5307

Jobber i psykiatri

Vanja Fahrenheim (Bergen, 2022-11-26)

#5308

Det trengs å bygge opp psykiatrien.Flere å flere mennesker trenger hjelp.

Tone karin Sæther (Lumner, 2022-11-26)

#5309

For at det er en viktig sak. Vi burde jo bevare de sykehusene Vi har i stedet for å bygge nye hele tiden.

Anette Falch (Tromsø, 2022-11-26)

#5310

Victoria Cramer

Victoria Cramer (0367 Oslo, 2022-11-26)

#5313

Jeg har en sønn som er psykisk syk av rusmiddler.Og må innlegges på psykiatrisk sykehus.Veldig viktig at vi har slike plasser da det er mange unge i dag som sliter .

Gunn Alfstad (Gjøvik, 2022-11-26)

#5314

Jeg signerer fordi jeg er så utrolig lei den der Høyrrpolitikken, hvor det som har betydning er innsparing, misforstått effektivisering og privatisering. Nå må dette snart ta slutt!

Eirik Johnsen (Bergen, 2022-11-26)

#5316

Jeg opplever å se den negative utviklingen igjennom mitt arbeid i Kriminalomsorgen.

Tore Stenshagen (Skien, 2022-11-26)

#5318

Tilbudet innenfor psykiatri vil bli forverret. Det gjøres for å selge bygningene

Kjersti Patricia Amundsen (Oslo, 2022-11-26)

#5322

De alvorlig psykisk syke må få den hjelpen de har behov for. I dag er det alt for mange som ikke får god nok helsehjelp,. Det er behov å bygge opp psykiatrien så folk får den hjelpen de trenger både heldøgns og i åpen omsorg.

Gjertrud Tveitevåg (Oslo, 2022-12-06)

#5323

Jeg signerer fordi som en pasient / bruker av psykisk helsetilbud, har jeg allerede kjent kraftig på de negative sidene ved nedlegging og sentralisering av psykiske sykehus, igjennom lengre kjøreturer, lange ventelister, "fort inn og fort ut" behandling på grunn av mangel på kapasitet til tross for behov for langvarig behandling, og som resultat av overnevnte, en mangel på bedring av min psykiske helse, til tross for omkring 8 år i behandling, av og på fordi de ikke har kapasitet til å behandle meg så lenge som jeg trenger det. Dette er et problem, ikke bare for meg, men for alle i vårt lille land som trenger hjelp psykisk.

Ved å legge ned i stedet for å bygge opp behandlingsplasser, får vi pasienter mer eller mindre bare et plaster på såret, før vi får beskjed om å klare oss selv, eller ta kontakt på nytt, for da å stå på en venteliste til, bare for å få et nytt plaster på såret.

Thomas Ausen (Brumunddal, 2022-12-11)

#5326

Jeg ønsker å bidra til å bevare og forbedre behandlings- og omsorgstilbud for mennesker med psykisk sykdom.

Mary-Ann Grønås (Bergen, 2022-12-21)

#5328

Jeg signerer fordi disse stedene har unik kompetanse/team som vil gå tapt, samt at de har omgivelser som er mer helsefrembringende enn et langtidsopphold på et sykehus.

Annicken Magdal (Sarpsborg, 2023-02-08)

#5330

Den politiske behandlingen av psykiatrien i. Norge er en nasjonal skandale

Knut Helgeland (Oslo, 2023-03-08)

#5332

Når vi ikke evner å skaffe til veie helt grunnlegende menneskelige forhold for denne gruppen, svikter vi som samfunn, og er med det er selvbedragersk samfunn. Hadde være fint å starte prosessen med å endre dette først som sist.

Marius Ndjai Bonde (Oslo, 2023-05-03)

#5349

Jeg er imot nedbygging av behandlingsplasser i psykiatrien!

Reidun Røinås Eriksen (Drammen, 2023-08-26)

#5351

Der trengs flere langtids sengeplasser i psykisk helsevern , ikke færre. Jeg er helt enig i oppropet.

Anita Ness (Trondheim, 2023-08-26)

#5353

vi må erkjenne at behovet er tilstede . Vi kommer til kort med poliklinisk behandling som overhodet ikke er dimensjonert eller faglig tilstrekkelig stilt ovenfor alvorlig kronisk psykisk uhelse. Døgnbehandling ved DPS har heller ikke tilstrekkelige rammer ved de alvorligste tilstandene, dessverre.

Hanne Winslöw (Nesodden, 2023-08-26)

#5361

Det er en skam at man ikke innser at flere psykiatriske pasienter trenger langvarig behandling i institusjon.

Toril Hennig (Heggedal, 2023-08-26)

#5362

Det er en uhyggelig nedbygging av psykisk helsevern, basert på kunnskapsløshet og arroganse. Hva med å lytte til et bredere lag av fagfolk?

Inger Wangen (Oslo, 2023-08-26)

#5364

Jeg signerer fordi jeg mener det er en krenkelse ovenfor nåværende og kommende pasienter i psykisk helsevern å redusere ytterligere på tilbudet.

Linda Berglund (Røyken, 2023-08-26)

#5365

Vi må ta vare på hele mennesket!!

Lady Ann Helen Asheim (Bergen, 2023-08-27)

#5368

Salg av sykehusene er helt feil vei å gå. Disse eiendommene trengs i psykriatrien. Utrolig at helseforetakene kan gjøre slike beslutninger uten politiske og nasjonale vedtekter.

Pia Føre (Asker, 2023-08-27)

#5369

Likeverdighet i behandling i psykiatri og somatikk. Tuftet på høy faglighet, verdighet og trygghet for pasienten.

Lise Emblem Glasrud (Asker, 2023-08-27)

#5373

Jeg mener dette er svært viktig!

Eirin Olafsen (Asker, 2023-08-28)

#5375

Mange alvorlig psykisk syke trenger mer inngripende og langvarig behandling enn det er mulig å gi i dag

Per Føyn (Oslo, 2023-08-28)

#5376

Viktig felt som tas på alvor og må styrkes.

Randi Johnsen Eikevik (Saksvik, 2023-08-28)

#5377

Jeg har psykisk sykdom i familien og hun har flere ganger blitt skrevet ut for tidlig for det er fullt! Det blir hun ikke friskere av! Vi erfarer at det er veldig mangel på behandlingstillbud og plasser.

Lisbeth Seljesæter (Spikkestad, 2023-08-28)

#5378

Der er uverdig at det ikke finnes behandlingsplasser for mennesker som trenger det, At det er penger og politikeres totale fravær av sunn fornuft og genuin forståelse av samfunn, psykisk helse og menneskeverdet som styrer fremfor kunnskap, viten og innsikt er betenkelig. Slik det nå er vil manglende tilbud føre til død, lidelse og vesentlig merkostnader enn oppbygging og spissing av sykehus og sengeplasser. Selv har jeg arbeidet 15 års tid i barne- og ungdomspsykiatrien på lukket åpen og lukket sengepost og en 12 års tid i barnevern. Det er ugreit når sengeplassen som en dønn suicidal 8 åring kunne trengt ble budsjetert vekk.

morten nilsen (Oslo, 2023-08-29)

#5379

Jeg jobber i helsevesenet og har allerede sett konsekvensene av nedlagte institusjoner.

Wenche Pedersen (Lier, 2023-09-01)

#5383

Jeg signerer fordi jeg er svært bekymret for de psykeste, de som trenger profesjonell omsorg over tid.

Marit Tønder Rødland (Borkenes, 2024-10-11)

#5384

Jeg signerer fordi jeg har arbeidet innenfor psykisk helse hele arbeidslivet mitt, ved Modum Bad, Gaustad sykehus og i kommuner… Nå er jeg pensjonist og setter utrolig stor pris på å lese og lytte til Randi Rosenqvist. Senest i Klassekampen 10/10-2024
Å være vitne til den nedbyggingen av døgninstitusjoner for alvorlig psykisk syke som har pågått i mitt arbeidsliv, har vært direkte smertelig.
Ikke minst fordi vi så tydelig ser de naive reaksjonene når alvorlig syke begår vold; Lås dem inn!
Kunnskapen om hvordan dette henger sammen på et samfunnsnivå ~ den trenger vi og Randi Rosenqvist er en utrolig viktig kunnskapsformidler. All ære til din innsats!

Else Jorunn Løland (Sæbøvegen 27, Fogn i Stavanger, 2024-10-11)

#5385

Har et tantebarn som ikke har fått oppfølgingen trenger fra DPS over mange år.

Vibeke Christensen (Snarøya, 2024-10-13)

#5386

Nedbyggingen av psykiatriske sengeplasser må stanses. Usynliggjøringen av langtidspasienter må opphøre

Kai Østberg (Oslo, 2024-10-17)

#5387

Jeg har en far som sliter og har behov for denne hjelpen, om ikke er jeg redd han dør. Dette skremmer meg virkelig. Hjelpen er allerede for dårlig

Ina Haeselich (Oslo, 2024-11-17)

#5388

Det psykiske helsetilbudet i Norge er allerede helt forkastelig dårlig. Å fjerne psykiatriske sykehus hvor alt ligger til rette for tilfriskning, lys, luft, natur, dyr og bytte dem ut med sterile, bråkete institusjoner vil gjøre folk sykere. Det er på tide at staten prioriterer psykisk helse.

Ida Wattne (Oslo, 2024-11-21)

#5390

Det psykiske helsetilbudet for personer som trenger behandling over uker, måneder, og år, trenger heldøgns tilbud med overgangsordninger i tilknytning til det psykiatriske fagmiljøet. Distriktspsykiatrisk sentre (DPS) og kommunal omsorg er ikke nok for de aller sykeste. Bygg et tilbud som gir de sykeste en verdig behandling som ikke er fengsel eller et ensomt botilbud uten kvalifisert oppfølging i kommunen.

Inger Marie Øien (Frøya, 2024-11-30)



Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...