Støtt Norsk cøliakiforening i kampen om grunnstønaden

Kommentarer

#8404

Jeg har cøliaki

(Bergen, 2018-10-09)

#8408

Uenig, da maten er mye dyrere.

(Sparbu, 2018-10-09)

#8410

Har 2 barn som har cøliaki. Og det er dyrt å kjøpe den måten.

(Brusand, 2018-10-09)

#8412

Beregninger gjort på feil grunnlag

(Blaker, 2018-10-09)

#8419

Min datter på 5 år har cøliaki og jeg ønsker på ingen måte at hun skal få økonomiske utfordringer i sin fremtid pga. sin sykdom og den dyre glutenfrie maten.Ja det har kommet mye nytt glutenfritt,men det er stadig høye priser på den glutenfrie maten. Det er ikke hennes valg å få denne sykdommen og å måtte spise dyrere mat enn oss andre. Kutt ikke ned støtten til dem med cøliaki, de må spise glutenfri mat for å ikke bli syke og da denne maten er så dyr, så er det kun riktig å gi dem nok støtte økonomisk slik at de kan spise maten de tåler uten å belastes ekstra i økonomien sin. De har nok utfordringer i hverdagen, la ikke økonomiske problemer bli ett problem også vær så snill. Mvh Grete, mamma som har gitt datteren sin cøliakigenet i arv, men som ikke er syk selv. Ville gjort alt for å hatt sykdommen selv så hun kunne slippe.

(Hadsel, 2018-10-09)

#8420

Jeg har personer med cølliaki i min omgangskrets og ser at utvalget av glutenfrie matvarer er sørgelig dårlig i Norge samtidig med at prisene er hinsides og uforholdsmessig høye også sammenlignet med priser på tilsvarende varer i utlandet. Det virker utrolig urettferdig ovenfor de som har glutenallergi.

(Erdal, 2018-10-09)

#8421

Eg har IBS med kveitemjøl intoleranse og det inneber at eg må kjøpe dyrere mjøl som ikkje inneheld kveitemjøl. Eg må også lage det meste frå bunn av siden dei fleste glutenfrie brødene inneheld kveitestivelse, som er delen som eg ikkje toler. Difor blir det både dyrt og tidskrevende. Det er ikkje kun køliakere som er påvirket av kveitemjøl og gluten.

(Torpo, 2018-10-09)

#8428

Jeg signerer fordi de som de som har cøliaki og Dermatitis herpetiformis skal kunne få anledning til å kjøpe fullverdig glutenfri mat uavhengig av økonomi.

(Oslo, 2018-10-09)

#8432

Dette er helt på tryne av regjeringen, ei skam

(Avaldsnes , 2018-10-09)

#8441

Vi kan ikke akseptere et kutt på feilaktig grunnlag. Hvis dette blir realiteten må hver og en av oss sende inn kvitteringer for faktisk forbruk til glutenfri mat, det betyr mer byråkrati og var vel en av grunnene til at grunnbeløpet ble innført i sin tid? Antagelig er manges faktiske ekstrakostnad større en dagens sats dekker og kan føre til større utbetalinger.

(Oslo, 2018-10-09)

#8443

Fordi det er viktig for mange mennesker

(Sandefjord, 2018-10-09)

#8445

Jeg har fordyret kosthold pga cøliaki

(Fredrikstad, 2018-10-09)

#8449

Allergivennlig mat er enda svindyrt. Æ e ikke enig med at grunnstønaden skal reduseres/fjernes.

(Bodø, 2018-10-09)

#8464

Jeg signerer fordi jeg har barn med cøliaki og vet at dette kuttet er ALT for drastisk.

(Stavanger, 2018-10-09)

#8466

Dette kuttet er altfor sort!

(Oslo, 2018-10-09)

#8469

Jeg er mot at støtten skal bli så mye redusert.

(Trondheim , 2018-10-09)

#8470

Dette regnestykke stemmer ikke.
Det er ikke tatt hensyn til flere i familien, mer kostnaden til ekstra matlagning.
Hvilke mengder er tatt med. Hvilke matvarer er brukt. Hvilke påslag er brukt. Prisene på gl. Frie varer vil nå til å øke fordi varene blir mindre populære. Sortimentet bil bli mindre.

(Oslo, 2018-10-09)

#8472

Jeg har barnebarn som har Cøliaki og han vokser fort.Dette kuttet kan vi ikke godta :(

(OSLO, 2018-10-09)

#8475

Jeg har cøliaki. Beregningen som dette kuttet er gjort på feil grunnlag. Å spise glutenfri brødmat er en lidelse i seg selv, for å få nok næring og fiber i min kropp så spiser jeg mange ganger andre ting enn dårlig brødmat uten næring. Å motta den godtgjørelsen fra nav har vært en enorm hjelp. Jeg syns dette er et stort steg tilbake.

(Leknes, 2018-10-09)

#8476

Regjeringen må forholde seg til reelle fakta når de endrer støtten.

(MANDAL, 2018-10-09)

#8477

Fordi det er viktig

(Jevnaker , 2018-10-09)

#8490

Jeg MÅ spise glutenfritt, det er min medisin.

(Eidsvåg, 2018-10-09)

#8495

Glutenfri mat er dyrt. Mange av matvarene er tredobbel pris i forhold til glutenholdige varer. I tillegg må man som cøliaker ofte ha med mat selv til tilstelninger ol, noe som også medfører ekstrautgifter. Enten må prisen på glutenfri mat likestilles med annen mat, eller må vi få beholde stønaden.

(Bønes, 2018-10-09)

#8498

Jeg signerer her fordi regjeringen gjør feil å at denne SIFO rapporten er feilaktig ..

(HAMAR, 2018-10-09)

#8499

Ferdigmat og mjøl,som har næringsverdi,kostar mykje meir enn vanleg mat med same kvalitet. Viss vi alltid skal lage mat berre til oss sjølve pga av kostnaden, misser vi matfelleskap og deleglede. Søsken sit med kvar sin mat. Det å vere annleis vert eksponert unødvendig. Vi treng stønaden.

(Molde, 2018-10-09)

#8501

Jeg er mot at denne tøtten blir redusert så mye

(Trondheim, 2018-10-09)

#8502

Som en med cøliaki er merkostnadene større en det den nye foreslåtte satsen er.
Endringene gjøres på feil grunnlag og jeg støtter NCF.

(Skodje, 2018-10-09)

#8507

Jeg har cøliaki og vet hvor dyr maten vi må spise er, jeg kan ikke velge å kjøpe billige produkter da dem ikke finnes glutenfrie.

(Horten, 2018-10-09)

#8509

Støtter dette for det er såviktig fordesomhar Cøliaki....

(Sandnes , 2018-10-09)

#8511

Jeg har cøliaki, og jeg kan ikke spise mathvarer med hvetestivelse som det er i de fleste glutenfrie kjøpebrød. De 100% glutenfrie melsortene er dyrere. Jeg tåler heller ikke melk, og heller ikke sukker - ofte har de med cøliaki tileggsproblemer som dette.

(Espedalen, 2018-10-09)

#8522

For meg med cøliaki er det en belastning med store økonomiske utgifter på glutenfri mat. f.eks koster et LITE brød over 50 kr. En pakke knekkebrød 50 kr. For å få tilnærmingsvis samme kostohold som de med vanlig kost, f.eks å kjøpe pasta, kjeks, brød, pizza, mel, sauser osv. Med cøliaki får man også ofte mangelsykdommer så vitamintilskudd er også noe man MÅ påkoste. I tillegg er man oftere til lege for å sikre nettopp vitaminopptak- veiledning hos dietetiker m.m. Man har også ofte autonome sykdommer, som fører til ekstra medisinutgifter, legebesøk osv.

(tromsø, 2018-10-09)

#8523

Jeg har barn som har cøliaki.

(Gjøvik, 2018-10-09)

#8528

Eg signert fordi ei slik endring er heilt meiningslaus. Med den vil stønaden ikkje ein gong dekke meirkostnaden på berre brød. Berre brød gjev meg ein meirkostnad på 30kr per brød og då er brødet halva så stort som det ein samanliknar med. Dermed er det snakk om 60kr i høve til eit vanleg brød. Men 30kr ekstra på 1,5 dagar...det vert 7290 kr i løpet av eit år. Treng vel ikkje sei so mykje meir...

(Ulveseth, 2018-10-09)

#8531

Det er behov for grunnstønaden for å dekke utgifter. Utregningen regjeringen viser til har ikke feste i virkeligheten.

(Nittedal, 2018-10-09)

#8536

Det er for galt at de syke skal lide mer enn de gjør. De trenger den støtta de får, og hvem kan fortelle at du kan spise så og så mange brødskiver. Vet av erfaring at det koster å være cøliakier på alle vis.

(Fauske, 2018-10-09)

#8543

Jeg signerer fordi det er dyrt med den glutenfrie maten, og den koster mye mer en mat med gluten. Og vi synes mat uten gluten er dyrt....

(Ballstad, 2018-10-09)

#8552

Jeg signerer fordi jeg mener at mennesker ikke skal straffes økonomisk fordi de har en sykdom.

(Krokelvdalen, 2018-10-09)

#8556

Jeg har cøliaki og vet godt merkostnadene pga dette

(Lesjaskog , 2018-10-09)

#8559

Jeg signerer fordi en reduksjon av støtten er foreslått på et kunnskapsløst grunnlag. Konsekvensene vil bli store spesielt for barn og ungdom, samt andre grupper som ikke har så mye å rutte med i hverdagen.

(Bergen, 2018-10-09)

#8567

Jeg har ei datter med cøliaki og jeg er alenemor. Vi trenger pengene.

(Kristiansand, 2018-10-09)

#8568

Jeg har en sønn med cøliaki og hvis staten mener 650 kroner i mnd skal dekke inn det kosten hans koster ekstra aner de ikke hva de snakker omz

(Bodø, 2018-10-09)

#8570

Jeg signerer fordi jeg ser hvor vanskelig enkelte har det økonomisk allerede nå. å miste mye av denne støtten vil føre til at enkelte må selge leiligheten de nå bor i å finne seg en annen plass å bo lengre unna byen som igjen påfører mer påkjenninger med tanke på andre utfordringer de møter hver dag.. synes det er skammelig å kutte i en ordning som virkelig behøves med tanke på priser på glutenfrie produkter, og ikke minst andre utgifter som kommer med denne allergien!

(Steinkjer, 2018-10-09)

#8572

Jeg og sønnen min har cøliaki. Jeg vet hvor dyrt det er med glutenfri mat og SIFO sitt budsjett er helt på bærtur!!

(Ulsteinvik, 2018-10-09)

#8577

Jeg signerer gir jeg har barnebarn med cøliaki. Syns det er dårlig å kutte på dette.

(Askøy, 2018-10-09)

#8578

Jeg signerer fordi glutenfri mat til mennesker med cøliaki er å regne som medisin , men 3 ganger så dyrt som vanlig mat. Andre som er avhengige av medisin for å ha et friskt og godt liv får det på blåresept!
Glutenfri mat til cøliakere bør være på blåresept, eller tilskuddene til de familier som rammes av dette bør økes! Ikke senkes!!!!

(Narvik, 2018-10-09)

#8579

Jeg har selv cøliaki og spiser langt mer en 20 brødskiver i uka !
Er ikke bare brød som koster penger , men alt glutenfritt er svindyrt , hvorfor kutte på oss som er avhengig av tilpasset kost for å holde oss friske ?? Dette er ikke noe vi kan velge bort !!

(Drammen , 2018-10-09)

#8585

Jeg signerer fordi jeg mener at de har rett til støtte

(Steinkjer , 2018-10-09)

#8586

Jeg har to døtre som sliter med helse og økonomi. Ikke lett å få økonomien på fote når man er syk. Når glutenfrie matvarer er så dyrt i Norge, blir det enda verre!

(Eidsberg, 2018-10-09)

#8590

Har en sønn på åtte år med cøliaki og vi bruker mye mer penger enn det som er regnet med i statsbudsjettet, spesielt på mat til diverse sosiale settinger. Synes det er galt at støtten reduseres så drastisk

(Oslo, 2018-10-09)

#8591

Min datter og barnebarn har Cøliaki

(KATTEM, 2018-10-09)

#8597

Fordi jeg støtter de jeg kjenner med cøliaki

(Bodø, 2018-10-09)