Stopp avskiltingen

Kommentarer

#13802

som gammel lærer (pensjonist) er enig!

(Lillehammer, 2018-01-18)

#13811

Jeg signerer fordi min mor er og har vert lærer i 20 år, og hun er en dyktig en og! Jeg vil ikke at hun skal miste jobben sin pga. tilbakevirkende kraft.

(Nordfjordeid, 2018-01-18)

#13821

Kompetansekravets tilbakevirkende kraft er lite pragmatisk og virker mot sin hensikt, hvilket kan få svært uheldige konsekvenser for utdanningskvaliteten i grunnskolen. Vedtak om tilbakevirkende kraft kan bidra til å fjerne dyktige og erfarne fagpersoner, som i sin tid utdannet seg i tråd med kravene for å oppnå lærertittelen. Det er lite hensiktsmessig med et vedtak som kun tjener et ideal, men ikke tar hensyn til praktiske konsekvenser.

(Vestfossen, 2018-01-18)

#13822

Jeg jobber som lærer på 19.året, og jeg synes det er feil å avskilte lærere. En kan ikke bare se på formell kompetanse, da uformell kompetanse/mange års erfaring også bør legges til grunn for at lærere gjør en god nok jobb.
Jeg er for at lærere videreutdanner/etterutdanner seg, men en kan ikke sette en strek over den kompetansen lærere har fra før. Det er ikke alltid at "papiret" avgjør om en er en god lærer eller ikke.
Det bør heller legges til rette for, at lærere kan videreutdanne seg, med en videreføring av dagens ordninger hvor en kan velge stipend eller vikarordning! Jeg tror det kan være en fare for at flere lærere flykter fra yrket, ved å tvinge på etterutdanning. Ved å gi et godt tilbud om etterutdanning, uten avskilting, tror jeg mange lærere vil finne motivasjon til å studere. Jeg tror lærerne da vil bli lenger i skolen!
Jeg har mine papirer i orden, men ønsker fortsatt mer utdanning dersom det blir lagt til rette for at det kan kombineres med jobb.

(TRONDHEIM, 2018-01-18)

#13829

Det er ofte andre kvalifikasjoner skal til enn bare høyere utdannelse som skal til for å bli en god lærer. Her kommer det med egnethet strekt inn og de er ikke så sagt at det kommer automatisk med høyere utdannelse. derfor ønsker jeg at gode lærere med lang erfaring og gode medmenneskelige kvalifikasjoner får bli i skolen.

(Tjøme, 2018-01-18)

#13831

Tilbakevirkende bestemmels.

(Tårnåsen, 2018-01-18)

#13837

Jeg tror jeg har gjort et dugelig stykke arbeid i skoleverket gjennom 45 år. Tror jeg kunne duge en stund til.

(Eidsvoll, 2018-01-18)

#13842

Å stempla mange års undervisningskompetanse som verdilaus er arrogant og viser at dei ikkje har peilng på kva kunnskap og kompetnse er. Teoretisk kunnskap er viktig, men det er fyrst når ein har skaffa seg praktisk erfaring at kunnskapen blir reell kompetanse. Å nulla ut all praktisk erfaring er å erklæra teori for den einaste gangbare kompetansen, men teori aleine er aldri nok; i verste fall blir det skrivebordsteori -- slik regjeringa demonstrerer i denne saka.

(Stavanger, 2018-01-18)

#13843

Eg er ein av dei avskiltet lærarane

(Stord , 2018-01-18)

#13851

Jeg signerer fordi jeg synes at det er forkastelig at lærere som allerede har en godkjent utdanning mister rett til å undervise i fag. Ordningen vil også gjøre det vanskeligere å skifte arbeidsgiver. Mange lærere blir tvunget inn i videreutdanningsløp som kan gjøre at arbeidspresset alt for stort kombinert med jobb og familie. Hvordan ville leger og sykepleiere reagert hvis de ble fratatt autorisasjonen? Det kan også bli vanskelig å legge skolens timeplan hvis lærere ikke ønsker å undervise i fag de nå er «avskiltet» i.

(Grua skole, Lunner, 2018-01-18)

#13854

Jeg signerer fordi dette er noe som står nært meg!

(Bergen, 2018-01-18)

#13855

Det er idiotisk når vi trenger flere lærere. Du ærer å bli en god lærer gjennom praksis.

(Hovsveien 97 Halden, 2018-01-18)

#13857

Jeg synes det er viktig å beholde alle erfarne lærere der ute. Dette er galskap!

(Karlebotn, 2018-01-18)

#13871

Det er en skam å ikke verdsette god kompetanse.

(Åmli, 2018-01-18)

#13873

Jeg signerer, fordi det er galt å gjøre det.

(5108 Hordvik, 2018-01-18)

#13876

Dette er ødeleggende for lærervirksomheten og først og fremst ikke øker kvaliteten i skolen som helhet, når skolen og elevene trenger flere lærere.

(Bergen, 2018-01-18)

#13877

Jeg signerer her fordi jeg ser hensynet til annsinitet går foran kompetanse av flinke lærere. Dette bør måles opp mot hverandre ved eventuelle avskilting!

(Stavanger, 2018-01-18)

#13880

Jeg skal selv bli lærer og ønsker ikke å bli avskiltet selv i fremtiden.

(Breistein, 2018-01-18)

#13883

Helt overser at en skaffer seg realkompetanse ved å ha undervist i 30 år. Slik er det ikke i resten av samfunnet.

(Molde, 2018-01-18)

#13887

Avskiltingen er helt håpløs.

(Tertnes, 2018-01-18)

#13890

Eg signerer fordi dette er eit lovstridig vedtak med tilbakeverkande kraft

(5462 Herøysundet, 2018-01-18)

#13896

Jeg signerer fordi vi som har "gammel" lærerutdanning har oppdatert oss opp gjennom alle år, og besitter en uvurderlig realkompetanse som vi har fått gjennom å undervise gjennom de siste 30 årene!

(Bergen, 2018-01-18)

#13898

jeg signerer fordi jeg vil ha mangfold i skolen

(Valle, 2018-01-18)

#13929

Dette blir for dumt!

(Søgne, 2018-01-18)

#13947

helt uenig i avskilting med tilbakevirkende kraft.

(Frosta, 2018-01-18)

#13950

Det er en helt utrolig dårlig vurdering å ta fra elevene lærere som har opparbeidet lang erfaring i undervisningen. Når dette blir gjort samtidig som mange må gå ut i permisjon for å ta etterutdanning, skal man ikke ha mye matematisk kompetanse for å se at regnestykket er dårlig fundert!

(Gjerstad, 2018-01-18)

#13956

Vi trenger erfarne lærere.

(Sandnes, 2018-01-18)

#13961

Jeg støtter dyktige kollegaer med god realkompetanse.

(Flekkefjord, 2018-01-18)

#13964

Det er mange erfarne, dyktige lærere i skolen . Nye krav bør ikke ha tilbakevirkende kraft.

(Sarpsborg, 2018-01-18)

#13972

Anne-Cecilie Landmark

(Asker , 2018-01-18)

#13990

Geir Karl Karlsen

(Bergen, 2018-01-18)

#13993

Jeg er helt enig i uttalelsen:
- myndighetene har fastsatt en utdanning de "gamle" lærerne har tatt
-deres erfaring er et stort pluss som dere ikke har vurdert. Jag har selv vært ny og eldre lærer og kjent på tryggheten i erfaring!
-jeg ser på egne barnebarn/ klassene deres for en belastning det er å ta så mange ut i utdanning i arbeidsåret. DET ER ILLE!
-Bruk vettet!

(Alta, 2018-01-18)

#13994

Jeg mener at erfaringen som lærerne har er mye mer verdifull enn studiepoeng på et papir

(Trondheim, 2018-01-18)

#13999

Hvor mange studiepoeng du har, er ikke nødvendigvis en indikator på hvor mye kompetanse du har. Det må brukes andre metoder for å kvalitetssikre undervisningen.

(2133 Gardvik, 2018-01-18)

#14000

Erfaring teller, gode lærere er ikke bare teoretikere

(Veavågen, 2018-01-18)