Støtt Norsk cøliakiforening i kampen om grunnstønaden
Kommentarer
#15001
Jeg signerer fordi jeg har et barn med cøliaki som har et komplekst kosthold og har behov for denne stønaden,(Bergen, 2018-10-16)
#15004
Dette er uhørt!! Vi har to jenter med cølliaki og ser at det medfører mye ekstra kostnader. Håper virkelig ikke stønaden blir så liten!(Egersund, 2018-10-16)
#15014
Jeg signerer fordi glutenfri mat er svindyrt og den eneste medisinen som holder meg og min familie frisk. Særlig nå som jeg er student er stønaden helt avgjørende.(Oslo, 2018-10-16)
#15015
Grunnlaget for kutt virker for lite gjennomarbeidet. NCF har gitt grundige tilbakemeldinger som ikke er ivaretatt. Risiko for at en tar beslutning på sviktende grunnlag for en pasientgruppe.(Bergen, 2018-10-16)
#15017
Fordi de som får tilskuddet trenger det.(Stavanger, 2018-10-16)
#15018
fordi det er grusomt å kutte på de syke!!!! Jeg betaler 36%skatt for at datter min kan ikke få det hun trenger pga sykdom!!!! Hva slags politikere vi stemmer for???? Skal dere!!!!!(oslo, 2018-10-16)
#15019
Jeg er mamma til ei på 15 som fikk cøliaki påvist i vinter. Bare utgiften til brød hver måned er en merutgift på nesten hele den nye stønader. Det er sårbart å ha cøliaki og føle seg annerledes, og det å kunne ta m rundstykker, pitabrød o.l på nista er viktig. Jeg Baker mye selv men får ikke brødene sånn som de vi kjøper. Og man bør kunne kjøpe brød også som andre. Knekkebrød, kjeks og energibarer er mye dyrere. Det samme m frokostblandinger, og ikke minst pizza og tacolefser. Skal man kjøpe noe spiselig a la ferske rundstykker, blir d pitabrød til 45kr/for to. De kan spises når se tiner. Ndg meg selv har jeg fra barneskolealder hatt store mageplager men fikk diagnosen ikke-cøliakisk glutenintoleranse for ca tre år siden i en alder av 44. Det etter et års testing av matvarer på lovisenberg sykehus. Å få økonomisk støtte gjør en markert forskjell når halve husstanden trenger glutenfritt. Den nye ordningen virker ikke fundert i reelle matvaner, i alle fall ikke for oss. Birgitte Tvedt Langeland(Gjerdrum, 2018-10-16)
#15027
686 kr er en altfor liten stønad(Båtsfjord , 2018-10-16)
#15035
Datteren vår er 10 år har cøliaki og støtte er veldig viktig for oss og for hun.(Fyllingsdalen , 2018-10-16)
#15036
Mange i min familie har cøliaki, og det er dyrt nok fra før!!(Bergen, 2018-10-16)
#15042
Undersøkelsen på priser er ikke god nok.(Raufoss, 2018-10-16)
#15043
Har cøliaki og synes dette er idiotisk(Bergen, 2018-10-16)
#15045
Jeg signerer fordi jeg har cøliaki(Skien, 2018-10-16)
#15049
Jeg synes ikke det skal kuttes i stønad til dem som har cøliaki.(Florvåg , 2018-10-16)
#15053
Har mor, bror og niese med cøliaki, og er bærer av genet selv og vet veldig godt hvor dyrt glutenfrie varer er.(Oslo, 2018-10-16)
#15059
For at vi med cøliaki skal kunne fortsatt opprettholde et fullverdig kosthold.(Drangedal, 2018-10-16)
#15062
Stønaden dekker opp deler av prisforskjellen mellom glutenfrie og glutenholdige produkter, slik at jeg kan kjøpe tilsvarende mat som tidligere, for nesten samme pris.(Re, 2018-10-16)
#15069
Jeg signerer, fordi jeg har flere venner og bekjente med cøliaki(Hammerfest , 2018-10-16)
#15071
Pårørende(Trondheim, 2018-10-16)
#15073
Hei har søliaki(Kollevågvegen 366, 2018-10-16)
#15074
Dette tilskuddet gjør at jeg kan ga et tilnærmet likt kosthold som friske mennesker. Har hatt cøliaki i tretti år og føler at jeg straffes for noe jeg ikke kan noe for da dette er en livslang tarmsykdom. Skammelig at det skal spares ved å la det gå utover syke mennesker!!!(3370 Vikersund, 2018-10-16)
#15075
Sunn og næringsrik mat er viktig!(Trondheim, 2018-10-16)
#15079
Å ha cøliaki medfører ekstra utgifter og mere styr. De fortjener støtte.(Oslo, 2018-10-16)
#15085
Vi er 3 som må spise glutenfritt. 2 med cøliaki. Når en 6 åring spiser opptil 12 glutenfrie brødskiver på en dag så sier det alt...(Nybergsund, 2018-10-16)
#15094
Å kutte støtten vil gå alvorlig utover privatøkonomien til de med cøliaki(Bergen, 2018-10-16)
#15098
Det er uhørt(Orre, 2018-10-16)
#15099
Melet er som sagt dyrt, men vi spiser jo mere enn brød.(1540 Vestby, 2018-10-16)
#15101
Sjekk prisetiketten på glutenfri mat neste gang du er i butikken.Eksempler fra tilfeldig valgt butikk: Rundstykker fra frysedisken koster 179,- pr. kg. Glutenfri kakebunn kostet 78,- sist jeg sjekka. Det er _litt_ dyrere enn ferdig kakebunn med gluten.
Pølsebrød koster fort over 300,- pr. kg. Brød som er OK på smak koster over 100,- pr. kg. 70,- for ett brød. Fra frysedisken.
Bake selv? Ikke alle har kunnskap, evne, plass eller tid til det og må kjøpe ferdige produkter i butikken.
Det er foreslått at stønaden skal reduseres med 70%. Ett av argumentene er at glutenfri mat har blitt billigere. Det kan tenkes, men at prisene har blitt redusert med 70%? Det hadde vært kjekt å se dokumentasjon på dette.
(Inderøy, 2018-10-16)
#15104
Å ha cøliaki vil si og ha en diagnose uten noen annen form for medisin enn mat. Andre kan få tabletter på resept. Samfunnet har ordning med frikort når medisinske behov er store. Vi med diagnosen cøliaki har ingen andre medisiner enn mat. Det vil koste mer for samfunnet å ikke gi oss en støtte til vår medisin da konsekvensen kan bli at set velges dårligere alternativ , eller i ytterste konsekvens at de svakeste stilte i samfunnet ikke har råd til medisinen om.(Sandefjord, 2018-10-16)
#15107
Mener grunnstønaden må være slik den er nå. Som minstepensjonist er det en økonomisk belastning ved kjøp av glutenfri mat.(Veidnesklubben, 2018-10-16)
#15112
Jeg mener det er gjort en stor feil her!(Norddal, 2018-10-16)
#15113
Fordi forslaget holder ikke mål, helt uholdbart(Hagan, 2018-10-16)
#15115
Det er fortsatt kostbart å ha cøliaki. Har det selv + en 17-åring...og pitabrød, frokostblanding og brød er utrolig mye mer kostbart enn vanlige produkt. For å ikke snakke om prisen på pølse/hamburgerbrød!(Randaberg, 2018-10-16)
#15119
Foreslått grunnstønad ,dekker langt i fra merutgifter tilgluten fri kost. Har også diabetes,som fordyrer kostoldet,, følingsmat o.s
(Lyngfaret 8 5172 Loddefjord, 2018-10-16)
#15121
Mitt barnebarn har Cøliaki, og jeg observerer at SIFO sine beregninger ikke stemmer med virkeligheten.(Lille-Sotra, 2018-10-16)
#15122
Det nye budsjettet har budsjettert med altfor lite brød, frokostblanding, glutenfri havregrøt og i tillegg kommer merkostnadene for å lage tilsvarende mat som resten av familien spiser, at vår sønn utifra budsjettet ikke kommer til å ha nok mat verken til frokost, lunsj, middag eller kvelds. Vi må ta dette fra egen lomme for at han skal kunne få dekket inn sitt normale matinntak i løpet av dagen. Han kan utvikle følgesykdommer,i tillegg til sine daglige plager, som ulcerus collit, crohns og får også en forhøyet risk for mage og tarm kreft. Forstår ikke samfunnsøkonomien i dette i det hele tatt.(Oslo , 2018-10-16)
#15125
Jeg og barna mine har cøliaki. Matvarer er alt for dyrt allerede. Det er ikke human!(Fredrikstad , 2018-10-16)
#15126
Jeg har levd med cøliaki i 15 år, og opplever at dietten koster endel mer enn vanlig mat. Vi er tross alt heldige som slipper medisiner for å holde oss friske. Mennesker som er avhengige av livsviktige medisiner får vel dyre medisiner på blå resept der staten må betale resten...? Hvorfor da kutte en stønad for oss som må ha spesial diett?(Grimstad, 2018-10-16)
#15137
Glutenfritt er dyrt!!! Og mange som sliter med mage/tarm har ikke råd til å spise riktig!(Larvik, 2018-10-16)
#15141
Min sønn har cøliaki og støtten trengs for å opprettholde hans livskvalitet..(Ålesund, 2018-10-16)
#15145
Jeg har cøliaki og har to barnebarn med cøliaki. Jeg vil gjerne at barnebarna mine skal kunne få erstatningsprodukter tilsvarende det kameratene spiser. Det koster mye(Lanzarote, 2018-10-16)
#15148
Jeg signerer fordi jeg ønsker at barna mine som har cøliaki skal få samme mulighet til å spise sunn og næringsrik mat uten at de skal bli ruinert av den grunn. Dette er jo medisinen deres. Glutenfri mat koster mye mer enn det man tror, selv når all mat lages fra bunnen av.Håper at regjeringen har såpass selvinnsikt at de her ser at de har bommet kraftig på utregningen. Dette er en sykdom ikke en valgt livsstil.
(Stjørdal , 2018-10-16)
#15152
jeg signerer dette oppropet for jeg vet hva det betyr om de kutter i stønaden. Når de tar alle under en kam , og ikke tar hensyn til de som har større utgifter med maten pga av diabetes , det betyr at jeg må spise ofte, dermed så går det et brød til dagen, og det snittet de hadde regnet ut gikk på 20 skiver i uka, og så er det ikke bare brødmaten vi har ekstra utgifter med,(Ålgård, 2018-10-16)
#15153
Jeg signerer dette fordi jeg har cøliaki og min behandling av sykdommen er glutenfri diett. Ubehandlet cøliaki kan i værste tilfelle føre til kreft. Det er alvorlig og det burde helseministeren vår vært opplyst om!(Fredrikstad , 2018-10-16)
#15155
Jeg signerer fordi kostnaddene som cøliakiker er større enn det som antas med den nye stønadssatsen.(Oslo, 2018-10-16)
#15157
Har to aktive sønner (20 og 22 år og driver idrett på et godt nasjonalt nivå ) med cøliaki og ser at dagens stønadsnivå er helt nødvendig for å kunne dekke de merkostnader de har til kostholdet for å kunne få i seg nok næring.(Oslo, 2018-10-16)
#15166
Min datter har denne diagnosen(Vinstra , 2018-10-16)
#15172
Jeg har cøliaki og det er dyrt. Det er ille nok å ikke kunne spise hva man vil, og må attpåtil betale mer enn staten tror for maten.(Bjerkreim , 2018-10-16)
#15176
Min sønn og jeg har begge cøliaki. Vi har tre andre barn og mat er en stor utgiftspost. Glutenfri mat er den største. Sønnen min er snart 16 år og trenger god næringsrik, glutenfri mat. Han er i sterk vekst og spiser MYE. Husk at glutenfri mat er vår medisin.(Trondheim, 2018-10-16)
#15179
Jeg signerer, fordi glutenfrie varer er alt for dyrt å kjøpe uten stønad for oss med cøliaki(Bodø, 2018-10-16)
#15180
Jeg signerer fordi merkostnadene til glutenfritt kosthold absolutt er mer enn 700 kroner i måneden. Mitt liv med cøliaki krever også planlegging og merarbeid.(Evje , 2018-10-16)
#15185
Jeg er ikke enig i at stønaden for oss med cøliaki skal reduseres.....(Ilseng , 2018-10-16)
#15186
En med cøliaki i tillegg til autisme! Det blir dyrt ned prøv og feil.. særspist!(Bøverbru, 2018-10-16)
#15190
Har to døtre som har cøliaki, og er avhengig av næringsrikt glutenfritt kosthold. Per i dag kan en ikke vite at de har cøliaki uten at de sier det. De er aktive både på fritid og i skolearbeid. Godt kosthold er grunnlag for dette, frykter at om stønad blir redusert vil dette gå ut over kosthold. Enkelte glutenfrie varer er blitt rimeligere i forhold til glutenholdig mat. Men dette er bare noen få etter min erfaring. Reduserer en stønad vil dette i verste fall resultere i ett langt mindre næringsrikt kosthold til de som har cøliaki, i og med at kosthold blir mindre variert. Dermed kan en risikere dårligere konsentrasjon i skole, energi til langt mindre idrett for de som har cøliaki. Ønsker selvsagt at ordningen videreføres som den er i dag, da vi vet at de som har cøliaki har mulighet til å ha ett like godt kosthold som oss andre som ikke har cøliaki.Mvh Kenneth Namdal
(Eikangervåg , 2018-10-16)
#15193
Jeg kan sette meg inn i andres situasjon :P(Haugesund, 2018-10-16)
#15196
Jeg er uenig i regjeringens reduksjonen i grunnstønaden .(2816 Gjøvik , 2018-10-16)
#15197
Jeg bruker mer enn grunnstønad en til glutenfri mat. Vi er flere i familien, også dem som ikke bor i samme hus, som har cøliaki. Alle må ta hensyn til dette, og det medfører ekstra kostnader for disse. Derfor handler jeg mer enn bare det jeg selv behøver. For øvrig er jeg motstander av at dem med såkalt intoleranse mottar grunnstønad. Min kunnskap om cøliaki, er enten har du det, eller ikke. Det er disse som har gjort at antallet er blitt så høyt, og derfor en "stor" utgift til staten.(Harstad, 2018-10-16)
#15200
Jeg har store utgifter til glutenfritt kosthold(Vinterbro , 2018-10-16)