Støtt Subsonic Society – Bevar Oslos Musikkhistorie og Arbeidsplasser!

Vårt eget Kulturdepartement, med kulturminister Lubna Jaffery i spissen, kaster Subsonic Society – 12 arbeidsplasser og ett av Oslos viktigste og lengstlevende studiomiljøer – på gaten. Regjeringen har besluttet å tildele 77 millioner kroner til Jødisk Museum Oslo, noe som vil føre til at 12 arbeidsplasser og et viktig musikkmiljø i Subsonic Society blir kastet på gaten uten kompensasjon, støtte eller mulighet for å bygge opp noe tilsvarende i Oslo. Dette musikkstudio-komplekset har vært en del av norsk musikkhistorie i 25 år og inkluderer Norges eneste vinylgraveringsstudio, samt flere andre viktige fasiliteter for musikkproduksjon.

Hvorfor Subsonic Society er viktig:

• Siden oppstarten i år 2000 har Subsonic Society blitt et av Oslos viktigste og mest etablerte musikkstudioer.
  • Studioet har stått bak ca. 550 albumutgivelser og ca. 1200 singelutgivelser.
  • Produksjoner gjort i Subsonic Society har mottatt Spellemannpriser, Alarmpriser, P3 Gull-priser og flere internasjonale priser for blant annet Årets Album.
  • Produksjoner gjort i studioet har ofte dominert radiolister både nasjonalt (NRK P1, P2, P3 og P13) og internasjonalt (store radiostasjoner i USA, England, Tyskland og Polen).
  • Subsonic Society inkluderer også et verksted for reparasjon av musikkutstyr, et plateselskap og et øvingslokale for unge artister, bygget opp i samarbeid med Kulturrom.
  • Viktig for Bransjen: Subsonic Society skaper betydelig arbeid for andre aktører musikkbransjen, med årlige oppdrag som genererer 400–500.000 kroner for PR- og promoselskaper, 70–100 årlige betalte oppdrag for musikere, samt 100–150.000 kroner til andre studioer (mastering). De investerer også ca. 1 million kroner årlig i nytt musikkutstyr.

Konsekvensene av denne tildelingen:

• 12 arbeidsplasser går tapt.
  • 5 lydstudioer og et vinylgraveringsstudio står uten lokaler.
  • Et viktig kulturmiljø i Oslo sentrum forsvinner.
  • Tapsinvesteringer: Siden oppstarten i 2000 har det blitt investert 10–12 millioner kroner i bygging og tilpasning av etasjen til Subsonic Society, samt 1,2 millioner kroner i 2021 for oppgradering av rommene. Disse pengene vil være tapt nå som Subsonic Society blir kastet ut.

Når kulturministeren, regjeringen og Kulturdepartementet kaster 12 arbeidsplasser og 25 år med norsk musikkhistorie rett på gaten: Vårt eget Kulturdepartement, med kulturminister Lubna Jaffery i spissen, kaster Subsonic Society – 12 arbeidsplasser og ett av Oslos viktigste og lengstlevende studiomiljøer – på gaten.

I går besluttet Kulturdepartementet, med kulturminister Lubna Jaffery og justisminister Emilie Enger Mehl, å tildele 77 millioner kroner slik at Jødisk Museum kan kjøpe bygget, vel vitende om at denne tildelingen samtidig vil kaste hele studiokomplekset, med 12 arbeidsplasser, på gaten – uten lokaler eller mulighet til å bygge opp noe lignende i Oslo.

Vi ber om din støtte for å redde Subsonic Society og bevare dette unike musikkmiljøet i hjertet av Oslo. Signer oppropet og hjelp oss å bevare en viktig del av norsk musikkhistorie!bilde_1.jpegbilde_2.jpegbilde_4.jpegbilde_5.jpegbilde3.jpeg

Ved å signere godtar jeg at Maya Alvarez vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål:
Jeg samtykker til at Maya Alvarez kan overlevere opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet til følgende parter: