Vern om nærskoleprinsippet!

En videregående skole er en hjørnesteinsbedrift i sitt lokalsamfunn.

I videregående opplæring i Trøndelag har nærskoleprinsippet tjent elever, lærlinger, lærere, næringsliv og lokalsamfunn godt over tid. Nærskoleprinsippet har sikret at elever har kunnet bo hjemme og gått på skole med vennene sine i et kjent lokalsamfunn. Denne inntaksordningen har ført til at skolene har hatt forutsigbarhet i fagtilbud og fagmiljø. Nærskoleprinsippet har sikret en forutsigbar og solid rekruttering av arbeidskraft til offentlig og privat sektor. Nå ønsker Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne, Venstre, Høyre, Fremskrittspartiet og Pensjonistpartiet i Trøndelag å endre nærskoleprinsippet til et karakterbasert skoleinntak.

Flere fagforeninger og organisasjoner stiller seg kritiske til et karakterbasert inntak i videregående opplæring, fordi:

• Hvis inntaksordningen endres, så kan de små skolene bli svekket. Det kan føre til færre elever og en sentralisering av tilbud.
  • Forskning viser at segregering er en konsekvens av en karakterbasert inntaksordning. Og kan føre til A- og B-skoler.
  • En karakterbasert inntaksordning gir mer valgfrihet til elever med høye karakterer, mens for elever med lavere karakterer blir valgfriheten mindre, og de må ta det tilbudet de får.
  • Karakterpresset i grunnskolen vil øke. Dette kan gi elever i ungdomsskolen økt press og stress, og bidra til mer fravær og uhelse.
  • Flere elever må reise lengre for å gå på skole. Dette gir negative konsekvenser både økonomisk og miljømessig.
  • Når elever må flytte hjemmefra i tidlig alder for å gå på skole øker sjansen for at de ikke flytter hjem etter endt utdanning. Dermed forsvinner viktige ressurser og kontinuitetsbærere i trønderske lokalsamfunn.

Karakterbasert skoleinntak truer en desentralisert skolestruktur. Stadig flere fagforeninger er bekymret for at bosettingsgrunnlaget i distriktene skal svekkes. Det er en verdi i seg selv at elevene kan bo nærmest mulig skolen sin. Vi trenger praktisk og teoretisk kompetanse i hele Trøndelag.

Vern om nærskoleprinsippet til det beste for hele Trøndelag!

Ved å signere godtar jeg at Siri Denstad Langlo vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: