La Skorga, Fossa og Hareima renne fritt

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra La Skorga, Fossa og Hareima renne fritt-oppropet.

Gjest

2014-06-11 07:30

La Skorga,Fossa og Hareima renne fritt.

Gjest

2014-06-11 07:42

Sunndal Vill og Vakker! Ikke Temt og Tam!!!
exbonde

2014-06-11 08:21

her var de mye svartmaling og usannheter satt i system av folk som ikke klarer å sjå ting fra flere sider, men nedlagte gårder, forfalte bygninger og gjengrodd beitemark blir virkelig fint å sjå på i fremtida, virkelig vilt og vakkert.

Gjest

2014-06-11 09:49

Bruk vindmøller istedenfor å ødelegge naturen.
La fossene våre være i fred.
Oppfordrer alle til å skaffe seg solcellepanel

Gjest

#5 Litt mer konkret, kanskje...?

2014-06-11 21:11

Carl S. Bj

#6 Re:

2014-06-11 21:13

#3: exbonde -

Fint om du kan påpeke HVA som er usant.  Du kommer med påtand helt uten belegg.  Anonymiteten din er  i tillegg feig.

Gjest

2014-06-12 04:56

Unødvendig naturødeleggende galskap. Landet flyter allerede over av fornybar kraft. Landskapsverdier blir lite dokumentert og verdsatt i behandling av kraftkonsesjoner. Dette har Riksrevisjonen også påpekt i rapport avgitt i 2014

Gjest

2014-06-12 08:33

Vil på det sterkeste fraråde utbygging av Fossa, Skorga og Hareima.

Gjest

2014-06-12 19:06

De tre fossene er veldig viktige også for oss som bor på Øra! Vi har tilhørighet til hele dalen vår, hvor vi beveger oss med fotturer, sykling og kjøring. Og viser våre gjester rundt.

Gjest

2014-06-13 06:47

Nesten 2000 registrert besøkande på Tytinghaugen i perioden 21.01.14 - 06.06.14. Viss ein samanlikner med folketalet i Sunndal på 7200 er området rundt Hareima eit svært mykje brukt turtereng. Mange av oss som går desse turane setter pris på den ville vakre Hareima!

Gjest

2014-06-13 07:35

Som utflyttet sunndaling ser jeg med stor uro på det som nå i verste fall kan skje med tre av de mest markante vannfallene i Sunndal. Jeg vokste opp med direkte utsikt til både Skorga og Fossa, og kan ikke tenke meg Sunndalen uten. De er med på å gi dalen sjel, og som sådan med på å forme sunndalngenes sinn.

Vannfall er vel det som i størst grad karakteriser Sunndalen og sunndalssamfunnet. Det vil være et ubotelig tap om disse vannfallene skulle gå tapt. Mange av oss husker godt at Otta ble lagt i rør, og hver gang jeg kjører forbi Musgjerd ser jeg det tørre elvefaret og gremmes. La ikke dette skje med Harema, Skorga og Fossa! Gjevinsten ved å bygge ut disse vannfallene vil i beste fall være beskjeden, og kan tjenes inn igjen mange ganger med å modernisere og effektivisere eksisterende kraftverk og overføringslinjer. Varige arbeidsplasser blir det heller ikke mange av, om noen. Her har i stedet turistnæringen en oppgave, med fornuftig tilrettelegging og markedsføring, vil dette antagelig kaste like mye av seg. Og husk: Knapt noe annet sted i verden finnes det en slik ansamling vannfall innenfor et begrenset område!

Gjest

2014-06-13 08:14

Jeg har kommet til Sunddalen for at fisk (første gang tilbake i 1978) Sundalen er enestående i verden. Fisket er som bekendt ikke særskilt godt på grund af Laksebrug, Havlus og Gyro - MEN sceneriet er spektakulært og dette er den primære årsag til at jeg fortsat kommer til Driva og Sundalen hvert år.
Anbefaling her fra Danmark er: Stop all yterligere kraftudbygning i Sunddalen. Det vil være en skændsel om det nogensinde sker. Om nogen lande i hele Verden har råd til at undlade at udbygge med vandkraft, da må det være Norge.
De venligste hilsner fra Danmark

Gjest

2014-06-14 07:50

Det holder med utbygging av elver og fosser i Sunndal nå! Nok er nok!! Grøafossen ble jo også borte.
Gjest

2014-06-14 18:01

Hva er dette? Stort sett er det folk fra andre steder i landet som signerer, ikke sunndalinger? Vil tro de har dårlig kunnskap og fakta om saken da de sannsynligvis kun har motstanderne sine synspunkt!
Carl S Bj

#15 Re:

2014-06-14 19:58

#14: Gjest -

Om du ser på navna, ser du at en stor andel av dem er utflytta sunndalinger eller har familietilknytning. Selvsagt ikke alle. Noen av dem har trolig vært her og blitt imponert av fossene.  Konkret vet jeg om flere som har vært her som mine gjester, og blitt imponert.

Mener du ellers at en som ikke bor i kommunen ikke er meningsberettiget i en sak som denne? Det standpunktet har jeg liten respekt for. Det dreier seg om nasjonal og internasjonal naturarv.

Fakta i saken kan alle skaffe seg ved å gå inn på konsesjonssidene til NVE, eller kommunens hjemmeside der høringsdokumentene er utlagt.  Hvor mye andre fakta har de sunndalingene som ikke har sjekket det jeg nevner, tør jeg spørre?

Og bruk gjerne navn neste gang. Det bør alle som skriver her.

Gjest

2014-06-14 22:05

Dette er arrogant galskap!
Fortsatt gjest

#17 Re: Re:

2014-06-15 06:41

#15: Carl S Bj - Re:

For det første, du oppfordrer alle til å bruke navn - i disse kommentarene er det ingen som bruker navn så vidt jeg kan se? Det er også de som velger å være anonyme når de signerer oppropet - du mener vel de også burde stå frem med navn?

Carl S. Bjurstedt
Forfatteren bak dette oppropet

#18 Re: Re: Re:

2014-06-15 08:16

#17: Fortsatt gjest - Re: Re:

Ja, default er tomt navnefelt (om man ikke er logget på utrop.net - nå er jeg pålogget og hele navnet kommer default) og det gjør selvsagt at man fort blir anonym uten å tenke seg om. Det er vel hovedårsaken, tenker jeg.

Uansett er jeg av den formening at man normalt bør stå fram som seg selv i en debatt, om ikke tungtveiende hesyn (fare for represalier, eller når man forteller om sykdom, personlige problemer etc).

De som reserverer seg mot å få navnet på nett blir synlige med fullt navn når vi tar ut listene. Poenget er vel at man ved å reservere seg mot visning skal bli mindre søkbare på nett. Men - i og med at listene leveres kommunen, blir de skannet. Det er automatisk OCR når kommunen skanner dokumenter, og dette legges på nett, og blir søkbart. (Vet om tilfelle der folk har googlet seg selv og til sin overraskelse funnet seg i dokumenter hos kommunene de ikke visste fantes.)

Gjest

2014-06-16 08:16

Hvis Sunndalens fosser legges i rør, er det ingen vits i å reise til Sunndalen.

Gjest

#20 Re:

2014-06-16 16:19

#14: Gjest -

Sunndalingene har vel i stor grad signert på papirlistene. Da er det naturlig at mange som bor andre steder signerer på nett-alternativet. -Og vi er mange med nær tilknytning til Sunndalen som ikke bor der fast. Mange bor borte noen år, men har tenkt seg heim etterkvart, og da helst til fosser i frihet.

Gjest

2014-06-16 19:53

Å parkere feil eller å slå opp et telt feil i fjellheimen, er ulovlig og medfører store bøter. Å angripe våre vakreste elver og fossefall med regulering og tørrlegging, kan i verste fall være fritt fram! SKAMMELIG!

Gjest

2014-06-16 21:18

Signert!