Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Ja til dobbeltløpet Drøbaktunnel

/ #31 HØYT KONFLIKTPOTENSIALET VEDR. NATURMILJØ, IKKE LAVT, VED BYGGING AV BRO NORD FOR DRØBAK

2014-11-29 22:28

På s. 60 i Konseptvalgutredningen for krysning av Oslofjorden står det at konfliktpotensialet for naturmiljø er lite for broalternativet nord for Drøbak. 
Hvordan har man kommet frem til dette ? Hva er vektlagt? Hvem har gjort denne vektleggingen?  
Premissene for konklusjonen må offentliggjøres fordi konklusjonen er feil. Bare se på punktene nedenfor som viser hvorfor. 
Det er HØYT KONFLIKTPOTENSIALE KNYTTET TIL NATURMILJØ fordi 

1. Håøya er den største av øyene i indre Oslofjord, eid av Oslo kommune, og pga. artsmangfoldet er søndre del omgjort til naturreservat hvor det nå hekker havørn (dvs. 1/2 time fra Oslo!). Dette området er stengt for ferdsel hele året, hvilket gjør nordre del viktig for allmennheten med tanke på friluftsliv og båtliv, tilgjengelig også fra Drøbak og Aker brygge! Den beste ankerplassen for småbåt, og badeplassen vil bli liggende under foreslåtte bro med trafikkstøy, støy som bærer langt ved fjorden, svært langt.... 

2. Norges mest sjeldne dagsommerfugl, Klippeblåvinge, har vært registrert på Håøya, som ett av få steder i Norge. 

3. Dolkvepsen er bare registrert på Håøya som eneste sted i Norge. 

4. Det er mange rødlistearter på Håøya, også nordre del. 

5. Det er en gravrøys på nordre del av Håøya. 

6. Bittergrønn og ertevikke, to sjeldne planter i Norge, er registrert på nordre del av Håøya, i to av transektene. 

7. Flere fuglearter som er utsatte for bestandsreduksjon (f.eks. sildemåke) hekker nær evt. ny bro, også på Sundbyholmene. 

8. Sundbyholmene er satt av som grunn for bropilarer! (Broen vil da måtte gjøre en stor sving slik at mange flere blir påvirket av en bro enn hvis den går rett frem). Men dette er et naturreservat. Indre Oslofjords største ærfuglkoloni hekker her. Storskarv er registrert hekkende fra 2013. 

9. En bro krever store endringer i områdene før og etter selve broen (krever mye mer areal enn det en tunnel vil gjøre, hvor mesteparten av inngrepet allerede er gjort) og vil sannsynligvis komme i konflikt med artsmangfoldet på begge sider. Stor og liten salamander er utsatte, samt andre amfibier. 

Utredningen hevder lite konfliktpotensiale for naturmljø. Dette er feil. Det er stort. 

Hvis veiforbindelse nord for Drøbak blir en realitet:

BYGG DOBBELTLØPET DRØBAKTUNNEL OG SPAR NATUR OG MILJØ FOR FREMTIDEN!