Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Nei til bro nord for Drøbak

/ #42 BLI MED Å FINN DOKUMENTASJON TIL BRUK MOT BRO NORD FOR DRØBAK

2014-12-06 17:45

TIL ALLE SOM ER MOT BRO NORD FOR DRØBAK:

1. Engasjer deg der du kan, delta i diskusjonsfora, kommenter artikler.

2. Skriv artikler/innlegg selv.

3. Prøv å komme med argumenter som kan brukes til fordel for tunnel og som svekker broalternativet, dokumenter hvor du fant opplysningene.

4. Gjør oppropet mot bro kjent der du kan. Legg ut lenker til siden, http://www.opprop.net/nei-til-bru-i-frogn der du kan, hvis det ikke allerede er gjort.

5. Kjenner du noen biologer, insektforskere, ornitologer, botanikere, geologer osv.; prøv å få frem opplysninger om sjeldne arter/hekkeområder som ligger i/nær området som kan bli rammet av en bro, helst dokumenterbare.

Kanskje du kjenner en som har dette som hobby, men som likevel kan dokumentere observasjon av sjeldne arter (lokalisasjon, dato, observatør, registrert noe sted?)

Finnes det viktige funn som jettegryter, morenerygger, boplasser fra jern/bronsealder/ vikingtid, gravrøyser osv. på de stedene som kan bli rammet av broutbygging nord for Drøbak?

Hvor er de eventuelt? Dokumenter, ta bilder. Lag fotomontasjer for å dokumentere påvirkning i landskap. Ingen vil lettere se konsekvensene av en broutbygging nord for Drøbak enn de som bor der/ har hytte der/bruker båt der.

6. Prøv å organiser større grupper (Vel, ulike organisasjoner osv.) og skriv høringsdokument til    "KVU for kryssing av Oslofjorden",  http://www.vegvesen.no/Vegprosjekter/oslofjordkryssing,som har høringsfrist innen 1. mars 2015.

Det er egentlig liten tid frem til 1.mars. Prøv å begynn organiseringen og fordeling av arbeidet nå. Hvis du ikke har en gruppe å arbeide sammen med, skriv høringsnotat selv og send inn. Alle kan sende inn, se

http://www.vegvesen.no/_attachment/729850/binary/1001155?fast_title=Slik+kan+du  der står det eksplisitt:

"Alle som er berørt av konseptvalgutredningen oppfordres til å gå gjennom den og vurdere om de vil uttale seg om innholdet i rapporten.Høringsutalelser sendes på epost til firmapost-ost alfakrøllvegvesenet.no (sett inn @ i stedet for alfakrøll i adressen) eller pr. post til Statens vegvesen Region øst, postboks 1010, 2605 Lillehammer og merkes med «høringsuttalelse KVU kryssing av Oslofjorden».

 

Argumenter mot punkter i rapporten som f.eks. omtaler bro i positive ordelag, styrk argumentasjonen for tunnel. Trekk inn konsekvenser i det/de området/ene du/dere mener blir berørt osv. 

Se om du/dere kan skissere alternative løsninger.

7. Prøv å få fagfolk til å komme med en vurdering av f.eks.

- hvor nær Sundbyholmene kan en bro først bygges og så ligge der uten at dyre- og fuglelivet der blir ødelagt? Indre Oslofjords største ærfuglkoloni hekker her i tillegg til flere andre arter.

- Hvor langt ut til sidene for broen må man regne med støy på dagtid og nattestid og når det er stille på fjorden? Hvilke desibelnivåer finner man ut til siden for bro med tungtrafikk.

Hva med alle som er fastboende på Fagerstrand, Båtstø og Åros som nærmest får bro inn i stuene sine? Gjør dette kjent for alle som bor her.

VURDER BETYDNINGEN AV STØY VED FJORDEN: Tenk deg at du sitter på ved fjorden/i en båt og ser hegre fly lavt over vannet mens trafikkstøyen buldrer over deg i forhold til at du sitter ved fjorden/i en båt og det er helt stille når du ser hegren fly lavt over vannet eller når skarven kommer. 

- kan det få konsekvenser for havørnparet som hekker på østsiden av Håøya at det skal støye i forbindelse med bygging av en bro og støye videre når den åpnes for trafikk?

- Hvem kan seriøst vurdere evt. byggekonsekvenser for ørneparet?

8. Prøv å få riktige tall på antall småbåter i indre Oslofjord for å synliggjøre hvor mange brukere det er fjorden som friluftsområde.

9. Synliggjør konsekvensene av en bro- det er ikke bare selve broen det er snakk om, men også nye 4-feltsveier som blir lagt i nytt løp gjennom urørte områder for å komme til/fra broen.

 

Dette er bare forslag til noen punkter. Det er mange flere man kan vektlegge og mange andre måter man kan gjøre det på. Det viktige er at du og dine engasjerer deg/dine. Jo flere som kommer på banen, jo bedre er det. Drøbak fikk stanset bro forrige gang dette ble foreslått. Det er ingen grunn til at det ikke skal gjentas.

Lykke til!