Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Nei til Drøbakbro

/ #71 BØRST STØVET AV DE RIKSPOLITISKE RETNINGSLINJENE FOR OSLOFJORDEN FRA 1993

2015-01-18 19:14

RPR hjemlet i LOV-1985-06-14-77-§17-1 sier bl.a.:

"Det er også en sentral politisk målsetting å øke muligheter for friluftsliv i dagsutfarts- og ferieområder. Strand- og skjærgårdsområder er prioritert for slike formål. Ubebygde strandområder som ligger til rette for bading og friluftsliv er spesielt prioritert. 

Særlig i Oslofjorden er slike områder en så knapp ressurs at omdisponering av slike arealer til konkurrerende formål som regel ikke bør skje".

"Retningslinjene gjelder i tillegg for alle øyer, holmer, skjær og lignende. I sjø gjelder retningslinjene for kommunenes samlede områder, herunder vannflate, vannvolum og sjøbunn, ut til grunnlinjen."

 

"3.2.3 Rekreasjon

Grunnlaget for allmenn rekreasjon skal trygges og utvikles videre. Mulighetene for friluftsliv og opplevelse av natur- og kulturmiljø i kystsonen må opprettholdes og forbedres."

 

"3.2.4 Arealbruksmønster

Utbyggingen i RPR-sonen bør så langt mulig konsentreres til eksisterende tettsteder, slik at kystsonen forøvrig skjermes."

"Det bør vises stor forsiktighet med å åpne for tiltak i sjø som medfører betydelige anlegg og/eller varige inngrep som kan være til ulempe for de hensyn som ligger bak retningslinjene".

 

Hvis myndighetene mener noe som helst med rikspolitiske retningslinjer for Oslofjorden 25 år etter at de ble nedfelt, kan det ikke bygges bro nord for Drøbak over nordre Håøya og nær Gråøya og Sundbyholmene naturreservater fordi en bro tvers over indre Oslofjord vil medføre at

1. Strandsonevernet på 100 m blir en vits hvis det skal plasseres gigantiske brofundamenter i skjærgården og deler av nordre Håøya blir belagt med et 20 meter bredt felt for motorvei.

2. Oslofjordens viktigste friluftsområde for 1/3 av Norges befolkning for marint friluftsliv blir ødelagt av støy og forurensning for all fremtid

3. Viktige ankringsplasser, badeplass og telplass på nordre Håøya vil bli liggende under broen eller like til siden for denne. Hvem camper ved siden av en motorvei? Hva med faren for å få objekter kastEt ut fra biler osv. i hodet?

4. Nordre Håøya som habitat for en rekke rødlistearter og andre viktige arter blir påvirket

5. Viktige naturtyper på Digerud og Håøya blir ødelagt

6. Forurensning kan medføre artstap på Håøya da mange arter er sårbare for økt mengde nitrogen i miljøet

7. Insekter, dyreliv og fugler vil bli påvirket

8. Området som rekreasjonsområde blir ødelagt

 

Si ja til nytt tunnelløp i Drøbaktunnel og spar samtidig miljøet til glede for fremtidens generasjoner. 

En bro nord for Drøbak kan ikke bygges hvis RPR for Oslofjorden skal følges.