Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no -oppropet.
Be andre signere oppropet |
#51 Signere oppropet2014-12-13 21:26Det har vært jevn progresjon av signerte på listen, men nå holder det på å stagnere. Kontakt familiemedlemmer og alle kjente og be dem signere. Dette er viktig, jo flere vi er, jo med innflytelse får vi. send oppropet videre til alle kjente. |
Gjest |
#54 Ikke bygg bro2014-12-15 15:41Bestevenninna mi har hytte der broa skal bygges over, det går ikke |
NEI TIL BRO NORD FOR DRØBAK |
#55 Teknisk ukeblad har slettet alle kommentarer til artikler vedr. bro over Oslofjorden2014-12-17 23:57TEKNISK UKEBLAD, TU.no, har hatt flere artikler om bro over Oslofjorden, med nokså få motforestillinger. De har alle vært etterfulgt av kommentarfelt med mange kommentarer, mange mot bro, spesielt nord for Drøbak. NÅ ER ALLE KOMMENTARFELTENE FJERNET! Foruroligende at man ikke ønsker saken belyst fra alle sider. Alle som kan, må skrive innlegg til aviser, magasiner, i kommentarfelt for å belyse hvilke konsekvensene en bro nord for Drøbak vil føre til på kort og lang sikt og samtidig opplyse om at "ulykkestunnelen i Drøbak" har færrest ulykker av de strekninger det er naturlig å sammenlikne seg med. 8 ulykker på 213 mill. kjørte km, mange færre enn for de andre strekningene, se kommentar nr. 40 av TG.
Budskapet må ut slik at alle får vite at en tunnel er mye bedre enn en bro (info hentet fra KVU) fordi: TUNNEL BRO NORD FOR DRØBAK 1. Kostnader: 6 milliarder vs. Minst 13 milliarder (uten gang og sykkelvei og uten tog) 2. Ferdigstilt: 2019/20 vs. 2026 tidligst 3. Miljø: Sparer miljø vs. Rasere indre Oslofjord som friluftsområde for 1,2 millioner ved å etablere motorvei tvers over fjorden. 4. Prosjekt Tunnel etablert vs. Ny motorvei må lages i tillegg til bro trenger bare nytt løp. 5. Planer Klare vs. Må prosjekteres fra bunnen av, ikke noe er gjort Drøbaktunnel, fase II Nytt løp i Drøbaktunnelen fører til at rømningsvei og fremkommelighet er sikret med to løp. Dagens problemer med Drøbaktunnelen faller dermed bort- dette må frem i forhold til tunnelmotstanderne. Dette må gjentas og gjentas og kan ikke sies for ofte. SAMFUNNSØKONOMISK OG MILJØMESSIG ER DET FORKASTELIG Å IKKE GJENBRUKE DRØBAKTUNNELEN JA TIL NYTT LØP I DRØBAKTUNNELEN. SI NEI TIL BRO NORD FOR DRØBAK |
NEI TIL BRO NORD FOR DRØBAK |
#56 KVU ER PARTSINNLEGG FOR BRO NORD FOR DRØBAK2014-12-18 01:04
I KVU for kryssing av Oslofjorden står det på side 59: "Store bruer kan betraktes som uønskede inngrep i et verdifullt og vakkert landskap som bør forbli uberørt. Omvendt vil andre mene at store bruer kan tilføre landskapet en ekstra dimensjon og være et positivt landskapselement. Med sistnevnte syn er det avgjørende at konstruksjonen har høy arkitektonisk kvalitet. Det vurderes at landskapet her tåler det inngrepet brua representerer, og at det siste landskapssynet som er beskrevet over, kan brukes ved vurderingen." Les dette en gang til: "OMVENDT VIL ANDRE MENE AT STORE BRUER KAN TILFØRE LANDSKAPET EN EKSTRA DIMENSJON OG VÆRE ET POSITIVT LANDSKAPSELEMENT.... DET VURDERES AT LANDSKAPET HER TÅLER INNGREPET BRUA REPRESENTERER, OG AT DET SISTE LANDSKAPSSYNET SOM ER BESKREVET OVER, KAN BRUKES I VURDERINGEN."
1. Hvem er "andre" som mener at store broer i et av landets viktigste friluftsarealer kan tilføre landskapet en ekstra dimensjon og i tillegg være et positivt landskapselement? 2. Positivt element for hvem? 3. Hvordan kan det være et positivt element? - Ved å kaste skygge fra 200 m høye betong/stålmaster utover de som bruker landskapet? De som bor i landskapet? De som har hytte i landskapet? De som seiler forbi i landskapet? De som telter i landskapet? - Ved å føre støy ut i friluftsarealet og dermed ØDELEGGE området som friluftsareal? Håøyas nordre del, som er tenkt som fundament for broen, Oslofjordens største øy og kanskje sammen med områdene rundt er landets største og viktigste utfartsområde for småbåter (Fjord og Friluft, vinter 2014/2015, s.32), vil ødelegges som friluftsareal. Positivt element? 4. Hvem er det som våger påstanden om at landskapet tåler inngrepet broen representerer? Hva menes med denne påstanden- arkitektonisk? det kan diskuteres. estetisk? det kan diskuteres. ut fra natur og miljø? ut fra et forurensningshensyn? ut fra et støymessig hensyn? Vi snakker om en fire felts motorvei tvers over indre Oslofjord- et av landets viktigste områder for friluftsliv.... og det er ikke bare en bro som ligger i broforslaget. Broforslaget medfører i tillegg anleggelse av ny fire felts motorvei på begge sider av Oslofjorden (tunnelen ligger der allerede). Hvorfor står det ikke noe om at de nye motorveiene også vil være positivt landskapselement? For det vil de vel, som "positive" sår i landskapet... 5. Hvorfor er det bare "det siste landskapssynet som skal brukes i vurderingen" av broforslaget? Skal politikere kunne ta en riktig beslutning må det kreves at alle sider ved en sak kommer frem og ikke at uhensiktsmessige sider ved et forslag dysses ned eller ikke tas opp i det hele tatt.
Det må kreves en full gjennomgang av ALLE konsekvenser ved forslaget om en bro nord for Drøbak: STØY må belyses nøye, da støy bærer svært langt ved sjøen og vil ødelegge området som friluftsareal. FORURENSNING-effekt på sårbare arter på Håøya, deriblant rødlistearter VISUELL FORURENSNING- 200 m høye master i flett kystlandskap forurenser visuelt INNGREP PÅ FASTLANDET FOR MOTORVEIEN- 4 FELT! RØDLISTEARTER PÅ HÅØYA vil utsettes for ytterligere påvirkninger, mange er utrydningstruede RØDLISTEARTER DIGERRUDGRUNNEN, SUNDBYHOLMENE, ANDRE STEDER DER BRO OG VEI VIL GÅ? FASTBOENDE OG HYTTEEIERE VIL FÅ ØDELAGT OMRÅDET SOM FRITIDSOMRÅDE BÅTEIERE VIL FÅ ØDELAGT OMRÅDET SOM UTFLUKTSSTED OG ANKRINGSPLASS SÅRBARE FUGLEARTER VIL TRUES NATURRESERVAT VIL ØDELEGGES (SUNDBYHOLMENE) HAVØRNEN PÅ ØSTSIDEN AV HÅØYA VIL FORSTYRRES +++ og det beste av alt: Broen trenger ikke bygges da det allerede finnes en forbindelse tvers over Oslofjorden- DRØBAKTUNNELEN! Nei til bro nord for Drøbak! |
NEI TIL BRO NORD FOR DRØBAK |
#57 Re: Teknisk ukeblad har slettet alle kommentarer til artikler vedr. bro over Oslofjorden2014-12-18 20:04Det skal være 3,5 milliarder for nytt Drøbak tunnelløp vs. 13 milliarder for bro nord for Drøbak. |
Gjest |
#58 Re: JA til bro2014-12-20 08:46Skal vi bytte hus da? Jeg BOR under den planlagte broen. At du synes det er bare hytteeiere i broområde, viser til trangsyntheten din. Jeg ønsker ikke at ungene mine skal vokse opp under en bro. Det er mange andre muligheter her som ikke er så invaderende som denne broen! |
Nei til bro nord for Drøbak |
#60 Vern av habitater for rødlistearter på nordre del Håøya2014-12-27 17:34I artikkelen "Biodiversity: Life- a status report" i fagtidsskriftet NATURE fra desember 2014 er det en figur fra WWF som viser årsaker til at artsmangfoldet reduseres, en viktig årsak (43% !) er tap av habitater og endring av disse. HVA HAR DETTE MED FORSLAGET OM BRO NORD FOR DRØBAK Å GJØRE? Nordre del av Håøya er tenkt som brofundament- nordre del som er HABITAT for en rekke rødlistearter- flere sterkt truet, bl.a.: Ertevikke, bittergrønn, Dolkveps, Klippeblåvinge, brun kuleedderkopp Si nei til bro for Drøbak- ta vare på artsmangfoldet. |
Broforslaget nord for Drøbak utfordrer Grunnloven |
#61 BRUK §112 I GRUNNLOVEN MOT BRO NORD FOR DRØBAK2014-12-27 19:02Grunnloven § 112 - MILJØPARAGRAFEN vedtatt av Stortinget 13. mai 2014 sier følgende: «Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten. Borgerne har rett til kunnskap om naturmiljøets tilstand og om virkningene av planlagte og iverksatte inngrep i naturen, slik at de kan ivareta den rett de har etter foregående ledd. Statens myndigheter skal iverksette tiltak som gjennomfører disse grunnsetninger.» § 112 må nå brukes aktivt av alle som ønsker å bevare miljøet for fremtidige generasjoner, spesielt når det foreligger alternativer som ikke medfører store påvirkninger på miljøet og arters habitater. Forslaget om bro nord for Drøbak vil medføre store belastninger på natur og miljø og mange truede arters habitater (se kommentar 60 overfor), hvilket et nytt tunnelløp ikke vil medføre. Broforslaget nord for Drøbak må derfor avvises.
Høyesterettsadvokat Pål W. Lorentzen, styreleder i Klima og Miljø, sier i sin artikkel “ Grunnloven § 112- et fyrtårn for “det grønne skiftet” bl.a. at «Statene er forpliktet overfor egne borgere og andre stater til å: - Opprettholde økosystemer og beslektede økologiske prosesser som er livsviktige for at biosfæren skal funksjonere. - Opprettholde biologisk mangfold ved å sikre overlevelsen til og fremme beskyttelsen av alle arter innen flora og fauna i deres naturlige leveområder. - Overholde prinsippet om optimalt bærekraftig utbytte i utnyttelsen av levende naturressurser og økosystemer. - Forhindre eller stanse betydelig forurensning av eller skade på miljøet. - Fastsette de nødvendige standarder for miljøvern. - Gjennomføre eller kreve forhåndsvurderinger for å sikre at nye omfattende tiltak, prosjekter og teknologier bidrar til en bærekraftig utvikling. - Offentliggjøre all relevant informasjon straks i tilfelle av skadelig eller mulig skadelig utslipp av forurensende stoffer, spesielt radioaktive utslipp.» Når § 112 tredje ledd omtaler «grunnsetninger», må vi trygt kunne legge til grunn at hovedprinsippene for bærekraftig utvikling inngår i disse. Vi ser også at det oppstilles viktige saksbehandlingsregler for ulike tiltak som har miljøkonsekvenser. Bestemmelsen uttrykker på samme tid en plikt til å handle og til å gjennomføre, dvs. oppnå et bestemt resultat.” Se http://energiogklima.no/kommentar/grunnloven-§-112-et-fyrtaarn
§ 112 må legges til grunn i vurderingen av broforslaget nord for Drøbak, spesielt fordi det står eksplisitt at man nå må spare miljøet for fremtidens generasjoner og fordi det i tillegg finnes et godt alternativ i nytt tunnelløp til dagens Drøbaktunnel, hvor inngrepene i all hovedsak allerede er gjort. Ny tunnelløpløsning er i tillegg mye billigere (3,5 vs. 13 milliarder) og nytt løp sørger for rømningsveier og åpnet løp 24/7/365 og tunnel kan ferdigstilles raskt, dvs. innen 2019/2020 i motsetning til tidligst 2026 for bro (i flg. KVU).
Bruk § 112 i Grunnloven når du skal skrive høringsuttalelse. Prøv å få med deg jurist når du skal skrive, så du får tyngde i dokumentet. |
Nei til bro nord for Drøbak |
#62 2015 Friluftslivets år er ikke kompatibelt med bro nord for Drøbak2014-12-27 19:352015 er Friluftslivets år!
“Klima- og miljødepartementet er prosjekteier, Miljødirektoratet prosjektleder. FRIFO, Friluftslivets fellesorganisasjon, har ansvar for ledelse, planlegging og gjennomføring av året. FRIFO er paraplyorganisasjon for 15 store friluftslivsorganisasjoner med over 722 500 medlemskap og 4685 lag og foreninger. FRIFOs formål er å fremme det naturvennlige friluftslivet og allemannsretten, og styrke medlemsorganisasjonenes arbeid med å gjøre friluftsliv tilgjengelige for folk flest”, se http://www.frifo.no/5808.Friluftslivets-ar-2015.html
Bruk Friluftsåret 2015 for det det er verdt i arbeidet mot bro nord for Drøbak- En bro som vil ødelegge ”et av Norges største og viktigste utfartssteder for småbåter” (Håøya og områdene rundt med bl.a. Sandspollen,(tidsskriftet for Oslofjordens friluftsråd, Fjord og Fritid, vinter2014/2015, s.32).
En bro nord for Drøbak er uforenlig med ivaretakelse av området som basis for friluftsliv og for ivaretakelse av ”Strandsonen for alle” og allemannsretten da nordre del av Håøya blir brofundament for en firefelts motorvei med støy og forurensning. Kontakt din friluftsorganisasjon og be dem si nei til bro nord for Drøbak.
|
Nei til bro nord for Drøbak |
#63 Bro nord for Drøbak er dyrt og vil ha negative virkninger på fjordlandskap, fritidsbebyggelse og nat2014-12-28 17:21På 1990-tallet førte protester til at broforslaget ved Drøbak over søndre del av Håøya ble skrinlagt fordi bro var dyrere og ville ha negative virkninger på fjordlandskap, fritidsbebyggelse og naturverdier. Hva er endret når man på nytt kan foreslå bro nord for Drøbak i 2014? Har naturverdier mindre verdi i dag? Har friluftsområder mindre verdi i dag? Har negative virkninger på fjordlandskapet mindre betydning i dag?
Nei, er svaret. Dette er enda viktigere i dag enn det var på 1990-tallet fordi 1. Andelen friluftsområder er redusert. 2. Andelen naturverdier er betydelig redusert. 3. Mange rødlistearter er borte fordi man ikke klarer/vil bevare ulike arters habitater. 4. Behovet for rekreasjonsområder for alle øker pga. befolkningsøkning, spesielt rundt indre Oslofjord (nå 1,2 millioner). 5. Håøya med områdene rundt er et av Norgens viktigste utfartsområder for småbåter ("Fjord og Friluft vinter 2014/2015, s.32) 6. Sundbyholmene er naturreservat med bl.a. indre Oslofjords største ærfuglkoloni En 4-felts motorvei på bro nord for Drøbak er uforenlig med på ta vare på naturverdiene i området og området som friluftsområde.
|
Nei til bro nord for Drøbak |
#64 Re: Teknisk ukeblad har slettet alle kommentarer til artikler vedr. bro over Oslofjorden2015-01-04 12:23Kommentarfeltene er tilbake i Teknisk ukeblad, TU.no, se derfor bort fra kommentar 55 vedr. TU. se f.eks. http://www.tu.no/samferdsel/2014/11/25/dette-er-forslagene-til-ny-oslo
|
Gjest |
#652015-01-11 11:16 |
Gjest |
#66 Tunnelkurs2015-01-11 22:37Nå er det bestemt at teoriundervisningen for å ta førerkort heretter skal inneholde en egen del om det å kjøre i tunnel. De som lider av tunnelfobi kan jo melde seg på et slikt kurs. |
TRW |
#67 Vi,vil ha bru2015-01-13 18:22med muligheter for fotgjengere. |
Gjest |
#682015-01-14 07:07En bro betyr et stort inngrep i natur og miljø. I tillegg blir det mye dyrere enn alternativet med to løp i Oslofjordtunnelen. |
Rødlisterarters habitater trues av bro ved Drøbak |
#69 Effekter av nitrogenutslipp fra vegtrafikk på vegetasjon av2015-01-15 21:32Harald Bratli, Odd E. Stabbetorp og Per Arild Aarrestad (NINA, Norsk institutt for naturforskning, www.nina.no). Statens vegvesen Region sør, ressursavdelingen, Nr.272, Februar2014 Emneord Veitrafikk, nitrogen, vegetasjon, tålegrenser http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Publikasjoner Denne er gull verdt for høringsdokumenter til KVU for kryssing av Oslofjorden med høringsfrist 1. mars 2015. Den er på bare 34 sider, bra skrevet og det er lett å få oversikt over relevant informasjon. Bruk den for det den er verdt. Bro over nordre Håøya vil medføre forurensninger ut til begge sider for broen og stor belastning på artsmangfoldet her med stor belastning på mange av rødlisterarter. |
ØG |
#70 Re: Vi,vil ha bru2015-01-18 06:59Gang og sykkelvei har Aksjon mot bro i indre Oslofjord kalkulert til ca. 2,5milliarder kroner. En dyr drøm og da mangler gang sykkelvei på Frognsiden fra Frogn videregående skole ved bomstasjonen på Måna og helt til Digerud. Smått med gang og sykkelveier på Røykensiden også. Statens vegvesen har ikke lagt inn kostnaden i sin kalkyle. De snakker vakkert om bro med gang sykkelvei men har ikke tenkt å bygge en tenkt bro slik. Lureri! |
Nei til Drøbakbro |
#71 BØRST STØVET AV DE RIKSPOLITISKE RETNINGSLINJENE FOR OSLOFJORDEN FRA 19932015-01-18 19:14RPR hjemlet i LOV-1985-06-14-77-§17-1 sier bl.a.: "Det er også en sentral politisk målsetting å øke muligheter for friluftsliv i dagsutfarts- og ferieområder. Strand- og skjærgårdsområder er prioritert for slike formål. Ubebygde strandområder som ligger til rette for bading og friluftsliv er spesielt prioritert. Særlig i Oslofjorden er slike områder en så knapp ressurs at omdisponering av slike arealer til konkurrerende formål som regel ikke bør skje". "Retningslinjene gjelder i tillegg for alle øyer, holmer, skjær og lignende. I sjø gjelder retningslinjene for kommunenes samlede områder, herunder vannflate, vannvolum og sjøbunn, ut til grunnlinjen."
"3.2.3 Rekreasjon Grunnlaget for allmenn rekreasjon skal trygges og utvikles videre. Mulighetene for friluftsliv og opplevelse av natur- og kulturmiljø i kystsonen må opprettholdes og forbedres."
"3.2.4 Arealbruksmønster Utbyggingen i RPR-sonen bør så langt mulig konsentreres til eksisterende tettsteder, slik at kystsonen forøvrig skjermes." "Det bør vises stor forsiktighet med å åpne for tiltak i sjø som medfører betydelige anlegg og/eller varige inngrep som kan være til ulempe for de hensyn som ligger bak retningslinjene".
Hvis myndighetene mener noe som helst med rikspolitiske retningslinjer for Oslofjorden 25 år etter at de ble nedfelt, kan det ikke bygges bro nord for Drøbak over nordre Håøya og nær Gråøya og Sundbyholmene naturreservater fordi en bro tvers over indre Oslofjord vil medføre at 1. Strandsonevernet på 100 m blir en vits hvis det skal plasseres gigantiske brofundamenter i skjærgården og deler av nordre Håøya blir belagt med et 20 meter bredt felt for motorvei. 2. Oslofjordens viktigste friluftsområde for 1/3 av Norges befolkning for marint friluftsliv blir ødelagt av støy og forurensning for all fremtid 3. Viktige ankringsplasser, badeplass og telplass på nordre Håøya vil bli liggende under broen eller like til siden for denne. Hvem camper ved siden av en motorvei? Hva med faren for å få objekter kastEt ut fra biler osv. i hodet? 4. Nordre Håøya som habitat for en rekke rødlistearter og andre viktige arter blir påvirket 5. Viktige naturtyper på Digerud og Håøya blir ødelagt 6. Forurensning kan medføre artstap på Håøya da mange arter er sårbare for økt mengde nitrogen i miljøet 7. Insekter, dyreliv og fugler vil bli påvirket 8. Området som rekreasjonsområde blir ødelagt
Si ja til nytt tunnelløp i Drøbaktunnel og spar samtidig miljøet til glede for fremtidens generasjoner. En bro nord for Drøbak kan ikke bygges hvis RPR for Oslofjorden skal følges. |
Gjest |
#72 Re: Re: Her er det en protestgruppe mot denne2015-01-19 19:42#28: Anne Holmen - Re: Her er det en protestgruppe mot denne Hei Fint at du ga vedkommende spørrer vår FB-adresse. Også vi har en aksjon på Opprop.net - søk der. Til jernbane: Hvis du med "denne strekningen" mener Vestby-Hurum-Holmestrand, så er ikke KVUs konklusjon så merkelig: Det er ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig med et slikt prosjekt. En jernbane vil måtte gå i bro over fjorden og koste ca 50 mrd kroner (per i dag). Dessuten har Jernbaneverket hendene fulle for tiår framover: Triangelen, Ringeriksbanen, Follotunellen ++. Og bro Vestby-Hurum vil være miljøgalskap av verste skuff - lang omvei om du skal fra Østfold til Vestfold. To tunnelløp i nord og forbedret ferjesamband i sør gjør susen. Og kan det være en tanke å avlaste Moss ved å slå to fluer i en smekk ved å flytte jernbanestasjon litt sørover og anlegge ny ferjeterminal der??? Med gangavstand fra den ene til den andre? Og med rv 119 i tunnel/kulvert opp til E6?
Ivar Windheim Folkeaksjonen for bevaring av kystlandskapet mellom Hvitsten og Son |
Gjest |
#732015-01-20 14:34I Nei til bro-aksjonen i 1980/90 hadde vi ca 73.000 underskrifter, inkl. kollektive grupper innen båt- oc seilforeninger i hele Oslofjorfen. De fleste av disse 72.000 mener jeg var imot det samme som den nye aksjondn frontrr. Dvs. at man uten dårlig samvittighet kan ta dem til intrkt for dagens protest. Magne Lein |
Gjest |
#74 Re:2015-01-20 15:20Hei Det er notert, og underskriftene vil bli benyttet. Samtidig kjører vi dette oppropet med fullt trykk. Mvh Trygve Gulliksen |
Nei til bro nord for Drøbak |
#75 Gjør alle oppmerksomme på broforslag nord for Drøbak2015-01-20 17:34Økningen på antall signerte mot bro nord fro Drøbak øker jevnt og trutt, men ganske så sakte. Jeg tror det er mange som ikke vet om veivesenets planer om bro nord for Drøbak. Mange av dem jeg har snakket med var ikke klar over dette. Utover å be de som allerede har signert påvirke sine omgivelser vil jeg foreslå følgende: 1. Det er veldig bra at det skrives artikler, men forslaget om bro nord for Drøbak må enda mer frem i mediene, også i større og de største avisene. Alle som kan, skriv artikler, kronikker, debattinnlegg osv. 2. Alle som har påvirkningsmulighet må prøve å få ulike organisasjoner på banen og be dem om å skrive om saken og legge ut link til oppropet på sine sider. 3. Bruk sosiale medier for det de er verdt- del linker, del sider, send videre. 4. Bruk kommentarfeltene i aviser og tidsskrifter til å diskutere bro- og tunnelsaken, legg samtidig inn link til oppropet. 5. Lag en oversiktlig, oppmerksomhetsfangende "plakat" mot bro nord for Drøbak (presiser "nord for Drøbak", det er flere broforslag og dermed muligheter for forvirring), legg i plastomslag og gå ut i nærmiljøet og heng dem opp der folk samles. Pass på at nettadressen til neitilbro er godt synlig, slik at folk husker hva de skal søke når de kommer hjem http://www.opprop.net/nei-til-bru-i-frogn Kanskje aksjonsgruppen kan legge ut et ferdig forslag som folk bare kan kopiere til å henge opp?
Til slutt; ta kontakt med "dine" organisasjoner, politikere, vel, klubber, foreninger osv. og forhør deg om de vil være med på arbeidet mot bro nord for Drøbak. Koordiner med lokale krefter, så man unngår dobbeltarbeid og/eller uhensiktsmessige fremstøt. Spre kunnskap om at Drøbaktunnelen faktisk er mye tryggere enn bro (se statistikk over), holder helårsåpent, koster mye mindre og kan stå ferdig allerede i 2019/20 og ikke tidligst i 2026, samtidig som naturmiljøet og området som friluftsområde for 1,2 millioner spares for fremtiden. Vinn vinn situasjon for alle! Prøv å etabler grupper som kan sende inn høringsdokumenter innen fristen 1.mars, se KVU for kryssing av Oslofjorden: http://www.vegvesen.no/_attachment/758892/binary/1008530?fast Det er mye informasjon å hente på dette nettstedet om man ikke har tid til å gå i dybden selv. |
|
Grundig revisjon av rasering av norsk natur
Save NTA - the Norwegian Theatre Academy!
Utesteng Israel fra Eurovision!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
Stopp store velferdskutt i Bærum!
Ekskluder Russland, Belarus, og Iran fra fredsprisseremonien i Oslo
Bevar Gaustadskogen
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Stopp endringene i smittevernloven!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Stopp underfinansieringa av Trondheimsskolen!
1510 Laget: 2024-11-14
BEVAR RYGGE BIBLIOTEK!
567 Laget: 2024-11-22
Åpent brev til FHI med forespørsel om data
2854 Laget: 2024-11-10
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
652 Laget: 2024-11-15
Bevar Gaustadskogen
1092 Laget: 2024-09-12
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
641 Laget: 2024-11-14
Sammen for Israel og det jødiske folket 2024. Deklarasjon til Knesset og Stortinget.
2011 Laget: 2024-06-20
Bevar håndverksutdanningene i Norge!
358 Laget: 2024-11-20
BEVAR Energi og Miljøfag linja ved Stabekk VGS!
287 Laget: 2024-11-22
Nei til ødeleggelse av Eikelandsskogen, Hundeskogen og Plassatjern!
2251 Laget: 2023-06-14
Nei til budsjettkutt! Prioriter Ski skole nå!!
492 Laget: 2024-11-13
Stopp nedleggelse av folkebadene i lørenskog!
705 Laget: 2024-11-12
Ja til utvikling av Nore og Uvdal kommune
194 Laget: 2024-11-22
REDUSER FAREN FOR EN TREDJE VERDENSKRIG!
158 Laget: 2024-11-19
Stopp nedleggelse av Sleiverud barnehage!
137 Laget: 2024-11-18
Hjelp oss å beholde Frisørlinjen i Nedre Glomma regionen!
123 Laget: 2024-11-22
Stopp at søndre vognhall i Magasinparken i Ski blir omregulert til parkeringsanlegg
337 Laget: 2024-11-14
Nei til innstramning av familieinnvandring til eldre foreldre
968 Laget: 2024-11-08
Å erstatte ukrainske førerkort med norske førerkort eller å bli kvalifisert for førerkort kun ved å ta førerprøve
340 Laget: 2024-11-05
Porsche Taycans årspris på bruk av app og PAW
89 Laget: 2024-11-23