Si JA til #stillenatur

Quoted post


Gjest

#903 Re: Re:

2013-12-03 11:14

#902: - Re:

Så fint at du baserer meningene dine på hva som står skrevet på en hjemmeside, laget med salgstriks for å SELGE scootere til entusiaster som kanskje skal bruke de i konkuranser osv. Baserer meningene dine på hva du TROR kommer til å skje, når det aldri har vært testet ut her i landet, og skylder på at DU TROR det ikke vil bli kontroller fordi politiet har dårlige resursser. Fint og flott at vi som faktisk BOR her det gjelder og vet litt mer om saken enn dere og vet at det faktisk allerede i dag er mange store kontroller og helikoptere i sving for å ta ulovlig kjøring, har lyst til at vi skal kunne ha egne traseer for scooter kjøring ikke skal få det, fordi dere sitter i Oslo og leser hjemmesider som skremmer og mener det vil bli bråk på hytta. FLOTT! 

Er ikke en kjeft som klager i Sverige, og de har samme løsningen som Norge prøver å få frem nå, hvor det vil bli få og korte scootertrasser nede i dalene som det vil bli straffbart å ikke følge. Jeg har trua på at vi kan få like fornøyde parter som Sverige om vi finner en lignende løsning. Jeg vil ikke at det skal bli fritt frem for all kjøring på fjellet jeg heller, men det er tydeligvis det dere tror kommer til å skje.. Det vi vil er å få noen trasseer som vi kan bruke, det dere ikke vil er at det skal vli fritt frem.

 

Fritt frem blir det ALDRI! Så hvorfor kan ikke dere bare godta at vi møtes på midten, som Norge prøver å gjøre nå!

 

Takk

Replies


Gjest

#905 Re: Re: Re:

2013-12-03 11:55:31

#903: - Re: Re:

Takk for kjapp og velformulert respons! Velsignet fri for CAPS LOCK var det jo nesten også. Jeg kan godt leve med etablerte løyper for vettug scooterkjøring. Det jeg frykter (tror) er at det blir veldig vanskelig å reversere beslutningen dersom det blir misbruk. Jeg kan ikke skjønne (tro) annet enn at de "maktmidler"  man har til rådighet for å kunne slå ned på uvettig kjøring er veldig begrensede.

Angående antall kjefter som klager over forholdene i Sverige, så foreslår jeg at du "googler" litt utenfor de fora som er beregnet på snøscooter entusiaster. Bildet er nok noe mer nyansert....

Har som sagt ikke noe i mot "få og korte scootertraseer nede i dalene" - så vidt jeg vet finnes det 15 mil scooterløyper i Vinje, men det var tydeligvis ikke nok for disse 4 ungdommene i mars 2013:

hhtp://www.varden.no/nyheter/stakk-fra-politiet-pa-snoscootere-1.7811942

 


Gjest

#914 Re: Re: Re:

2013-12-03 16:15:59

#903: - Re: Re:

Du sier at helikoptere er i sving for å stanse scootertrafikk... er ikke helikoptere minst like ille som scootere?


Gjest

#923 Re: Re: Re:

2013-12-03 21:29:14

#903: - Re: Re:

I Sverige er det ikke problemer fordi områdene langs grensen mot Norge og opp til treriksgrensa er så og si folketomme. Jeg bor 15 mil fra grensa til Sverige og holder meg langt unna Sverige når jeg skal på tur. fordi det er et evig bråk i og rundt skuterløypene. Jeg går på ski norsk side av grensa i fred og stillhet.

Jeg har full forståelse for mye skuterkjøring i områder av Norge med god plass og lite folk som Nord-Troms og Finnmark,  kommuner som grenser mot svenskegrensen og nyttekjøring som vedtransport og hytter. En skuter i 50 km/t kjører 5 mil på en time. Den beveger seg over store områder og støyforurenser enda større områder. Hvor mye areal skal skuterfolket beslaglegge i områder med store befolkningskonsentrasjoner som i fjellområdene på østlandet ? I tillegg er det slik med lover og regler at disse påvirker adferd. Påbud, forbud og avgifter etc.. En liberalisering av reglene om skuterbruk vil øke bruken, ref Finnmark, er dette en ønsket utvikling, og i tilfelle, hvorfor ? Jeg ser ingen fordeler, verken for naturen, dyre- og fuglelivet eller folkehelsen. En av vår tids største epidemier er overvekt og fedme. Man skal da lære barn og den oppvoksende generasjon å bruke naturen med motorkraft i stedet for muskelkraft og svette? Det heter at nordmenn er født med ski på beina. Heller det enn med en skuter under "ræva".