Nei til engelsk som masterspråk ved NTNU
Kommentarer
#203
Ivar Smith-Nilsen.Ivar Smith-Nilsen (Stokkasjøen, 2018-11-24)
#205
Dette vil nedgradere alle mastere på NTNU over hele spektrum. Nå er vi oppfordret til å ansette folk uten engelsk som morsmål som underviser studenter uten engelsk som morsmål. Dette vil være en nedoverbakken for kvalitet på alle masteroppgaver. Det er forskning på dette fra andre land (Canada f. eks.) at folk mister mulighet til å kommunisere komplekse tanker og ideer, når de ikke får brukt morsmålet.Marit Corneil (Trondheim, 2018-11-24)
#212
Er ikke norsk bra nok?Håvar Myrseth (Skudeneshavn, 2018-11-25)
#214
Mye litteratur er riktig nok på engelsk, men man ønsker jo de beste til å undervise og så stor kunnskap som mulig hos studentene. Språkbarrieren vil for stor til at dette er mulig å oppnå.Gro Fjerdumsmoen (Hamar, 2018-11-25)
#225
Vi trenger et norsk fagspråk, og fordi studentene må få lov til å ta imot lærdom på morsmålet sitt.Bjørn B. Larsen (Trondheim, 2018-11-25)
#231
NTNU er et norsk universitet, og da bør undervisningsspråket være norsk, også på master- og doktorgradsnivå.Torbjørn Nordgård (Trondhjem, 2018-11-25)
#235
Det er hårreisende å se NTNU lede an i diskriminering sånn som i denne saken. Forrige formulering (undervisningen skal foregå på engelsk der dette er hensiktsmessig) gikk allerede for langt, men var kanskje ikke direkte ulovlig. Jeg foreslår «undervisningen skal foregå på engelsk der dette er nødvendig».Paul Bunk (Oslo, 2018-11-26)
#238
Språket er vår viktigste kulturbærerTor guttorm Syvertsen (Trondheim, 2018-11-26)
#242
Vi skal undervise studenter som skal reflektere over det de lærer. Det gjør de best på morsmålet sitt. De fleste skal kommunisere med lokale og nasjonale aktører i sine masteroppgaver og gjerne formidle sin kunnskap til andre. Da må de kunne norsk fagspråk. Bruk engelsk der det er naturlig. Det bør være unntaket, ikke regelen.LIv Møller-Christensen (NTNU, 2018-11-26)
#245
Jeg signerer fordi et fremmedspråk gir lavere fsglig assosiasjonsrikdom og dermed dårligere muligheter til å være nyskapende.Lars Sigfred Evensen (Trondheim, 2018-11-26)
#246
Ja til gode undervisningstilbud på engelsk på alle nivå, nei til engelsk som hovedregel.Thomas Brandt (Trondheim, 2018-11-26)
#250
Jeg syns dette er en utrolig dårlig idé. Den dagen vi ofrer utdanningskvaliteten for vårt eget lands innbyggere for å øke innveksling har vi virkelig gått for lang.Det er mange studieprogram på NTNU der det er fornuftig å ha engelsk undervisning da man vil være nødt til å kommunisere på engelsk i yrket.
Men det er også utrolig mange studieprogram der dette ikke er tilfelle!
Martin Dahlen Trana (Trondheim, 2018-11-26)
#256
NTNU har ansvar for å opprettholde og videreutvikle norsk fagspråk innenfor mitt og mange andre fagområder.Amund Bruland (Trondheim, 2018-11-26)
#257
Universiteta har eit ansvar for å halde norsk språk ved like, og for at vi skal ha eit norsk språk for forsking og akademisk arbeid. Norsk bør derfor som hovudregel vere undervisingsspråk på universiteta og høgskulane i Noreg.Unni Eikeseth (Trondheim, 2018-11-26)
#263
Viktig å ta vare på det norske språket og lære studentene god akademisk skriving på norsk.Henning Sigstad (Trondheim, 2018-11-26)
#268
Det trengst motstand mot anglifiseringa, ikkje minst ved universitetaEmil J. Samuelsen (Inst Fysikk, 2018-11-26)
#270
Det holder ikke å velte ansvaret for norsk fagspråk over på bachelorutdanningene. Undervisningen på Master bør i hovedsak holdes på norsk i de lavere årskurs, men kan holdes på engelsk i de høyere årskurs.Rolf Kristian Snilsberg (Trondheim, 2018-11-26)
#277
Det er selvutslettende å fjerne norsk som undervisningsspråk på univeritetet. Styrk heller nasjonalspråket!Simon Hughes (Bodø, 2018-11-26)
#280
Jeg er enig med artikkelforfatterne i at norsk språk må brukes på alle nivå i lærerutdanningen - også mastergraden !!!Mae Iris Haarstad (Sel, 2018-11-26)
#281
...jeg, som sivilingeniør med diplomoppgave på norsk fra gamle dager, mener bestemt at personer som skal planlegge, administrere og lede landbaserte bygge- og anleggsprosjekter må beherske godt norsk, skriftlig og muntlig.Dette gjelder selvfølgelig også for øvrige fagfelt hvor samhandling med omgivelsene, det offentlige, lokalt næringsliv, privatpersoner og norske lover og regler er viktig.
Godt norsk språk er dessverre på vikende front. Det er bedre å beherske faglig godt norsk enn å bruke to språk, og ikke beherske noen av dem tilstrekkelig.
Arne Meland (Brumunddal , 2018-11-26)
#283
Jeg signerer fordi jeg mener NTNU har et ansvar for å bevare norsk som forskningsspråk.Marte Helland (Trondheim, 2018-11-26)
#291
Masterundervisning på annet språk enn morsmålet vil begrense vår assosiasjonsrikdom og dermed kunne hindre faglig, innovativ tenkning.Wenche Waagen (NTNU, 2018-11-26)
#297
Eg meiner det er rett å problematisere, og feil å vere med å forsterke domenetapet for norsk språk i akademiaOla Svein Stugu (Trondheim, 2018-11-26)
#299
Norsk språk i Noreg, bør vere sjølvsagtInger Midtgård (Hjelmås, 2018-11-26)
#304
Universitetet har eit lovfesta ansvar for vedlikehald og vidareutvikling av norsk fagspråk. (Kunnskapsdepartementet (2005): Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven). § 1-7.)Ingrid Dørum (Trondheim, 2018-11-27)
#305
Pinlig. Patetisk. Provinsielt.Elisabet Olstad (Trondheim, 2018-11-27)
#308
jeg signerer dette fordi jeg tror det vil få talentfulle talentfulle norske musikere fra å søke til vårt institutt, IM, samtidig som jeg er redd for at vi kan miste det norske språket som fagspråk.Carsten Harboe stabell (oslo, 2018-11-27)
#312
Jeg signerer fordi jeg er opptatt av å beholde og utvikle norsk som fagspråk.Gunhild Åm Vatn (Trondheim, 2018-11-27)
#313
Det får da være måte på!siv bleiklie (trondheim, 2018-11-27)
#316
Universiteta har eit lovfesta ansvar for å styrke og ta vare på norsk fagspråk. Da burde ikkje undervisinga i hovudsak vere på engelsk!Gunnhild Skjold (Oslo, 2018-11-27)
#322
Vi må ivareta og utvikle norsk som fagspråk på alle nivåer ved norske universitet! Det er vårt ansvar for framtidige generasjoner å bevare den norske språkarven!Astri Einarsen (Otta, 2018-11-27)
#327
En fallitterklæring for norsk kultur og språk.Bjørn Aasen (Rørod, 2018-11-27)
#332
Eg er doktorgradsstudent frå University of Wisconsin-Madison i USA som driver med forskning om mangfald i Noreg. Eg er også tidlegare student på Universitet i Tromsø. Språkleg mangfald og sjølvstendegheit er viktig, i Noreg som alle andre plassar! Å kunne bruke eit språk på institusjons-nivå er viktig for språkets bærekraftigheit; å kunne studere og forske på eit språk er viktig for språkets utdjupning. Eg står difor med studentane på NTNU som slår alarm om desse endringane.Eg som amerikaner har lært norsk for å kunne studere på norske universiteter og i norsk samanheng. Det kan andre også gjere! Å forsetje med norsk som undervisningsspråk på master-nivå har heller ikkje noko å seie når det gjelder undervisning i andre språk på norske universiteter. Man kan forsetje med undervisning på engelsk, fransk, russisk, samisk, arabisk, osv, i emner der desse språka er aktuelle, og det er bra. Det er det som gjer eit universitet til ein internasjonal institusjon, ikkje undervisning på bare *eit* såkalte «internasjonalt» språk.
Sallie Anna Steiner (Madison, WI, 2018-11-27)
#337
Jeg signerer fordi norsk er morsmålet vårt og det må vi ta vare på.Inger Marie Aalstad (Flatåsen, 2018-11-28)
#349
Hvordan kan NTNU (attpåtil landets største universitet) finne på å undergrave det norske språket på denne måten? Forferdelig - uklokt - og dypt tragisk om det skulle bli "normen". (Makan til nytale).Lise Jaastad (Trondheim, 2018-11-29)
#350
Fordi eg vil ivareta norsk språk og kommunisere med norske studentar på norsk (hovudsakeleg)Ragnvald Kvalsund (NTNU, SU, IPL, 2018-11-29)
#357
Ledig uenig.Nina Busch (Trondheim, 2018-11-29)
#361
Jeg syns at vi skal ha ett norsk språklig masterprogram i Norge så langt det lar seg gjøre. Dette også fordi da vil de norske faguttrykkene som er gjeldene for emnet forsvinne. Har hatt to engelsk språklige forelesere i år og nå til eksmane. Så sitter jeg kun med de engelske fagtermene og må bruke tid på å lete meg frem på nett for å finne de norske.siw-maja tovås (Skaun, 2018-11-30)
#371
Jeg er helt enig i formålet med oppropet.Börje Forssell (Trondheim, 2018-12-03)
#372
Ansvar for norsk og norsk fagspråk +at engelsk IIKKE er det internasjonale språket for alle fag....Berit Ch. Nielsen (Oslo, 2018-12-04)
#376
Fordi det er viktig å opprettholde et norskspråklig utdanningstilbud og fagspråkErik Qvale (TRONDHEIM, 2018-12-13)
#378
Hvis ikke norsk røktes som fagspråk, vil det bli lommer i samfunnet vårt hvor norsk fortrenges helt. På universiteter og høyskoler er det etter hvert så dramatisk at vi bevisst må beskytte språket vårt.Erik Fløan (Trondheim, 2018-12-17)
#380
Eg ikkje kan trivas med å vera tilknytta eit norsk universitet som held seg med språklige strategiar på dette vesale nivået.Gunnar Foss (Trondheim , 2018-12-28)