La familiene få tilbake bestemmelsesretten til foreldrepermisjonsfordeling.

Kommentarer

#12001

Jeg ønsker å amme den kommende ungen min til den er 1 år, da dette er anbefalt. Dette vil være mye vanskeligere hvis jeg må tilbake i jobb når ungen er ca 7 mnd, da har han/hun nettopp begynt med fast føde. Trenger nok å amme en del enda. Det et dumt at de nye reglene gjør at flere kvinner må ta ut ulønnet permisjon på grunn av dette

(Flekkefjord, 2018-08-02)

#12008

Jeg signerer dette fordi jeg synes ikke det er rett at andre skal bestemme at jeg ikke kan få være lengre hjemme med mitt barn! Om barnet blir ammet eller ikke spiller ingen rolle men jeg synes far selv kan få velge om han skal være hjemme med barnet å hvor lenge! Men jeg synes d er viktig at far også er hjemme. Å velge kun 15 uker som er tildelt mor vil det gå utover barnet, jeg personlig ammer å om jeg må slutte med d når barnet er 7 mnd gir d meg en utrygg hverdag å mye stress.

Hvorfor går d ikke an å høre med folket før det settes slike vedtak? En mor vet hvor viktig permisjonstida med barnet er! Jeg tror ved å ha dette vedtaket så vil det føre til mye sykefravær etter oppstart av jobb, mye depresjon hos mødre og og fedre! Hør med fedrene hva de ønsker! Er dette virkelig nå flertallet av fedrene ønsker?

(Trondheim, 2018-08-02)

#12014

La familiene bestemme selv over fordeling av permisjonsuker!

(Horten, 2018-08-02)

#12019

Jeg er jordmor og ser at stadig flere kvinner tvinges til å ta permisjon uten lønn for å kunne amme og være tilstede for barna sine. Det nye forslaget er ikke likestilling, det er reversering av likestilling!

(Trondheim, 2018-08-02)

#12022

Helt enig i dette. Jeg tok selv ulønnet permisjon for å kunne amme sønnen tom 1 år. Tapte penger og har ikke hatt noe ontlig ferie med familien. Nå skal jeg på jobb igjen, skal ta ammepermisjon, men tror at det skal bli uansett tøft når han ikke skal få morsmelk i ca 6 timer (pumping virker ikke for oss).

(Arendal, 2018-08-02)

#12026

Som selvstendig næringsdrivende har jeg ikke mulighet til og ta 15 ukers permisjon.
Som vanlig så blir selvstendige og småbedrifter glemt.

(Hamar, 2018-08-02)

#12037

Familier må kunne bestemme selv!!

(Tistedal, 2018-08-02)

#12055

Jeg signerer fordi jeg mener disse reglene ikke tar hensyn til ammeråd og faktum at kvinnenskropper trenger god tid til å komme seg etter en fødsel. Ihvertfall burde ikke staten bestemmer for den enkelte familien.

(Stavanger, 2018-08-02)

#12060

Dette er et steg i feil retning i forhold til likestilling. I tillegg går det stikk i strid mot alle anbefalinger fra helsepersonell og vanskeliggjør etterfølgelse av nasjonale anbefalinger om amming!

(Sandvika, 2018-08-02)

#12062

Menn kan ikke amme! Barnet trenger moren sin på heltid ihvertfall det første året! Mor og barn trenger tid sammen.. +++++ kunne fortsatt i evigheter

(Drammen, 2018-08-02)

#12068

Jeg mener vi ska ha det som det var!

(Voss, 2018-08-02)

#12069

Det er viktig at hver familie får bestemme det som blir riktig for dem! ALLE familiene er forskjellige!

(Balsfjord, 2018-08-02)

#12071

Jeg mener det må være opp til hver enkelt familie å fordele permisjon slik det passer de best.

(Mo i Rana, 2018-08-02)

#12073

Å ha 10 uker for pappa er vanskelig nok som det er siden han er selvstendig næringsdrivende, å ta 15 uker vil ødelegge for familien og bedrift. I tillegg ønsker jeg å være mer med barnet mitt!

(Reinsvoll, 2018-08-02)

#12082

Jeg er så enig i alle argumentene i dette oppropet. La foreldrene få avgjøre dette selv.

(Valderøya, 2018-08-02)

#12089

Hver enkelt familie burde få bestemme hva som er best utifra deres situasjon.

(Sørøya, 2018-08-02)

#12100

Familien er fundamentet i samfunnet vårt.

(DØLEMO, 2018-08-02)

#12105

Amming er så viktig på alle måter. Det kan ikke likestilles uansett.

(Bergen, 2018-08-02)

#12109

mammaer i de fleste tilfeller har gått gravid og ammer barna sine. De skal også restituere seg og bli kjent med barnet og den nye situasjonen. Hver snille og ikke ta fra moren tiden med barnet. Far kan ikke amme, han har heller ikke gått gravid, han trenger ikke å restituere seg etter graviditeten. Mye kan likestilles, men ikke graviditet, fødsel og den første tiden etterpå.

(Hokksund, 2018-08-02)

#12112

Jeg som 2 barnsmor gikk gjennom en vanskelig tid da førstemann kom til verden. Han hadde kolikk, søvnproblemer fram til an alder av 3 år, og store utfordringer i forhold til amming som pågikk til barnet stoppet å amme 15 mnd gammel. Samt mine egne utfordringer rundt amming og komplikasjoner nedentil etter fødsel. Hadde vi ikke hatt den gode lange permisjonstiden sammen, mor og barn, med de utfordringene han og mor fikk i starten av livet vet jeg faktisk ikke hvordan tilværelsen hadde kunnet blitt for han, for meg og for samlivet. Jeg tror fødselsdepresjonen jeg gikk gjennom kunnet utartet seg verre hadde jeg måttet forlate et så lite barn med utfordringene nevnt over, og mine egne utfordringer for å gå tilbake til jobb etter en så mye kortere permisjonstid for at far som ikke har kjent på de samme utfordringene eller har de forutsetningene etter et svangerskap og fødsel skal få mere tid sammen med barnet, enn ved den ordningen vi har hatt pr idag. Permisjonstiden er utrolig viktig, for både mor og barn, og det kan ikke ignoreres eller undervurderes. Ingen familier er lik, ingen situasjoner er lik og derfor burde vi ha rom og rettigheter til selv å velge hva som passer hver familie og deres behov! La familiene beholde bestemmelsesretten til foreldrepermisjonsfordelingen!!

(Isfjorden, 2018-08-02)

#12118

Mor og far bør få velge selv. Og permisjonen er til for barnets beste, og ikke for at d skal være likestilling. Opplever at far venter med å ta permisjon til barnet er bynt i bhg, og ikke har barnet hjemme. Og det gjør meg fly forbannet.

(Lofoten, 2018-08-03)

#12119

Jeg signerer fordi..... SELVFØLGELIG trenger lille de grunnleggende behov!

(Saltdal, 2018-08-03)

#12121

Jeg signerer fordi barna trenger tilbuddet om nattamming lengere end dette gjør det fysisk mulig om moren må tilbake på jobb. Det skal først og fremmest være til fordel for barna, ikke for pappa.

(Oslo, 2018-08-03)

#12122

Familier må kunne velge selv! Og valget må være det som er best for barnet! Alt kan ikke dreie seg om likestilling! Dette er biologi.

(Oslo, 2018-08-03)

#12125

Jeg mener det er viktig for enhver enkelt husholdning og bestemme hvordan permisjon skal bli fordelt da det er forskjellig fra familie til familie hva som passer!!!!!!

(ÅLGÅRD, 2018-08-03)

#12135

Den nye ordningen er ikke likestilling! Det tar ikke hensyn til barnet som er den viktiste delen av hele denne saken og dette vil gå ut over kvinnen og hennes karriere. Mange kommer til å ta ut permisjon uten lønn. Dette er noe en hver familie burde bestemme selv. Barnet og barnets helse er det som burde stått i fokus i denne saken, ikke likestilling for foreldrene! Fullamming i 6mnd og amming i minst ett år kommer til å bli ekstremt vanskelig.

(Rogaland, 2018-08-03)

#12137

Hvorfor skal ikke familiene få bestemme selv. Dette går utover ammingen og det økonomiske. Skal selv ut i permisjon og kommer til å bli en liten økonomisk krise når far skal ut i permisjon. Far har heller ikke lyst å være hjemme i 15 uker pga jobbsituasjonen. Dette kommer også til å medføre at flere fedre tar graderte permisjoner noe som igjen er ugunstig for de fleste bedrifter få de ansatte fort blir delvis vekke i mer en 6 mnd.

(Sykkylven, 2018-08-03)

#12140

Jeg signerer fordi dette er helt bak mål. La kvinner/familier bestemme hva som passer best for seg. Det vil alltid være forskjell på kvinner og menn. Når menn kan føde og amme kan vi diskutere saken igjen, men ikke før. Og vi bor i et av verdens rikeste land??? Hva med barnet?? Bør ikke det være politikernes første og største interesse i saken?? Amming bør fremmes mtp helsen til både mor og barn!!!

(Vikersund, 2018-08-03)

#12150

Jeg mener at det er viktig at mor får amme barnet sitt så lenge som mulig..ikke alle har mulighet til å ta ut ulønnet permisjon, og synest derfor dette gjør hverdagen til mange veldig tung..

(Fosnavåg, 2018-08-03)

#12167

Hvorfor endre et system som allerede fungerer. Hvis det reelle problemet er at menn ikke tar ut permisjon, hjelper det neppe å gi dem krav på flere uker. I utgangspunktet kunne foreldre velge hvor mange uker av fellesperioden som skulle til far og mor i det eldre regelverket. De foreldrene som ønsker at pappapermen skal vare i 16 uker, de gjør da det fra før av? Vi hadde aldri klart å ha babyen over på vanlig mat ved syv mnd alder da babyen vår reagerte kraftig på melkeprotein, noe som ødela og satte tilbake alt av mattilvenning mange uker. Jeg er veldig glad for at jeg fikk permisjon under det gamle systemet.

(Trondheim, 2018-08-03)

#12176

For at overgang til fast føde eller flaske ikke skal bli en kamp for en liten baby, men tas i babyens tempo og premisser. Det må også komme frem hvor mye natt amming sliter på mor, spesielt i forbindelse med å kunne ha full konsentrasjon på jobb. At noen tror at fåtallet nattammer ved 7mnd er under hver kritikk som argument i denne diskusjonen. Og ikke minst hvor viktig og bra at kvinner som kan ammer, dette må bygges opp, ikke ned!

(Finnsnes, 2018-08-03)

#12183

Det engasjerer meg at det bestemmes helt inn på soverommet. Paradokset er at far får null - 0 uker hvis mor ikke jobber. Hvor ble det av likestillingen da?

(Ørsnes, 2018-08-03)

#12187

Dette blir for dumt!

(Sandnes, 2018-08-03)

#12189

La familiene bestemme dagens bestemmelsesrett i forhold til fordeling av foreldrepermisjon !

(Drammen, 2018-08-03)

#12192

Jeg signerer fordi jeg enda ammer og dette blir vanskelig når jeg må ut i jobb! Baby har ikke mye rutiner og det blir vanskelig for far å «bare kunne hive ut puppe» når babyen begynner å bli sutrette og vil ha mat NÅ!

(Høyanger, 2018-08-04)

#12194

Foreldre bør få bestemme selv.

(Bergen, 2018-08-04)



Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...