Hvorfor skal ikke mennesker med komplekse traumesymptomer og dissosiative lidelser få tilgang til et adekvat og tilpasset behandlingstilbud? #rettilretthjelp
Kommentarer
#1601
Psykiatri bør opprustes, ikke nedbygges, slik vi ser i dag.Anita Marion Caspersen (2005, 2023-02-15)
#1605
Dette gjelder megInger Johanne Vie e Vie Beisland (Hurdal, 2023-02-15)
#1613
Mange blir også kasteballer fordi løsninger er "slank deg 50kg". Ingen spør om hvorfor systemet er hormonelt ødelagt eller hvorfor man eventuelt overdrikker/overspiser. Og jeg driter i å gå fra XXL til M når jeg har tusen millioner andre ting å ordne først, ink overleve dagen.Veronica Syverstad (Kongsberg, 2023-02-15)
#1614
Jeg signerer fordi jeg sliter med traumer fra barndomen og voksenlivet.Hanne Strandskog (Skien, 2023-02-15)
#1616
Jeg er en av traumepasientene og kjenner meg igjen i dette som er beskrevet og det som det stilles spørsmål ved her .Anette Møll (Geiranger, 2023-02-15)
#1619
Jeg signerer fordi jeg har gjennom mange år erfart at mennesker med komplekse traumelidelser ikke får «hjelp som hjelper».Unn Elisabeth Hammervold (Stavangee, 2023-02-15)
#1622
Det er alt for lite fokus på denne gruppen.Else Beitnes Johansen (Bødalen, 2023-02-15)
#1623
Dette er viktigHeidi Kristin Guttersrud (Jessheim, 2023-02-15)
#1627
Ethvert menneske er unikt med unike opplevelser og forutsetninger, og trenger derfor individuell behandling og oppfølging!!Mona Victoria Helena Fagertun (Stathelle, 2023-02-15)
#1629
Individtilpasset behandling.Bjørn Ivar Grønnerød (Sarpsborg, 2023-02-15)
#1631
Jeg signerer fordi jeg er en av de mange som sårt trenger hjelp for kompleks PTSD og alvorlig dissosiativ lidelse.Jeg valgte aldri å bli utsatt som barn. Jeg valgte aldri å bli syk. Jeg overlevde oppveksten, så vidt. Nå er det så vidt jeg overlever fra dag til dag. Dps har ingen tilbud til meg. De skadet meg ytterligere med gjentatt retraumatisering både på døgnpost og poliklinikk uten at noen grep inn. Uten at de lyttet når jeg fortalte om reaksjonene de satte igang. Overlegen sa rett ut at systemet ikke er laget for "sånne som meg". Jeg har fire barn, som jeg fikk før jeg ble innhentet av barndommen. Det er kun pga dem jeg enda er her. Jeg har forsøk bak meg og behovet for å slippe denne endeløse lidelsen uten å ha noe form for håp, er tilstede hver dag. Ikke ønsket, tanken eller lysten, men behovet.
Jeg vil leve, men hvordan lever man med ulevlig emosjonell smerte, flashbacks osv som ingen ende tar? Jeg vet hjelpen finnes - men jeg har ikke tilgang til Modum, og det finnes ingen oversikt over behandlere med rett kompetanse. Verken fastlege eller nåværende psykologspesialist vet om noen..
Man trygler om hjelp som finnes, men den finnes likevel kun for en liten brøkdel. For oss andre..vi kjemper hvert sekund for å holde ut, men holde ut til hva?!
Tusen takk for at dere kjemper for oss!
Mari Karlsen (Bergen, 2023-02-15)
#1632
Gi spesialisthelp til til de som trenger det, ikke bygg ned når så mange trenger hjelp!Anne kaldahl (Østfold, 2023-02-15)
#1633
Jeg er enig i at det trengs at pasientene får mye bedre helsehjelp! Det skulle egentlig bare mangle!Maria Rebecca Skarpeid (Kristiansand, 2023-02-15)
#1635
Dette er et viktig tilbud til personer med omfattende traumelidelser.Grete Saursaunet (Heggedal, 2023-02-15)
#1638
Traumer går i arv, om man ikke får brutt sirkelen. Det er ikke quickfix. Det har skjedd mye på kompetansefronten om utviklingstraumer ++, men det er rart at dette feltet er så presset og så lite kjent i spesialisthelsetjenesten. Dette må folk få hjelp med!Elisabet Kongsbakl (Bodø, 2023-02-15)
#1640
Jeg signerer fordi jeg kjenner flere av disse menneskene, som burde fått tilgang til bedre behandling, for å få et bedre liv..eller i det hele tatt få et liv!<3Maria Hugaas (1482, 2023-02-16)
#1641
Jeg har erfart det som beskrives, jeg jobber i helsevesenet og har vært vitne til nettopp dette. Det er fortvilende og helt utmattende å være vitne til at mennesker som trenger adekvat hjelp ikke får det.Carina Løvlie (oslo, 2023-02-16)
#1644
ViktigMartha Stein (Bergen, 2023-02-16)
#1650
Det er alt for få ressurser til det som trenger langvarig psykoterapi, mens det prioriteres lav avslagsprosent, pakkeforløpsregistrering, koding, overvåking og kontrollregimer.Øyvind Hasting (Asker, 2023-02-16)
#1652
Det trengsFrode olsen (Oslo, 2023-02-16)
#1653
Jeg signerer fordi jeg skulle ønske helsevesenet i Norge ble bedre, særlig med tanke på psykisk hjelp.Å få tidlig hjelp ved vekttap, spiseforstyrrelser og lignende kunne hjulpet så sykt mange.
Men first things first, og tror dette her haster mer.
Håper Norge kan bli ledende på hvordan å håndtere psykisk støtte.
Alise Ohme (Jessheim, 2023-02-16)
#1654
Dette er et viktig tema!Mona Kulbay (Oslo, 2023-02-16)
#1655
Viktig!!Marit Gravklev (Skien, 2023-02-16)
#1666
Det er kjempeviktig for meg.Anne Lise Rasmussen (Oslo, 2023-02-16)
#1667
Jeg aldri fikk hjelpen jeg hadde behov for.Vibecke Pernille Sivertsen (Narvik, 2023-02-16)
#1670
Jeg signerer fordi mange nå og fremover trenger god traumebevissthet og god traumebehandling. Terapeuter trenger og mer kompetanse.Marit Bjørnestad (HAUGESUND, 2023-02-16)
#1673
Har selv blitt feildiagnostisert som manisk-depressivMarianne Clausen (Bryne, 2023-02-16)
#1680
Jeg signerer, fordi jeg er enig i viktigheten og alvoret av denne saken. Dessuten vil det spare samfunnet mye å ha riktig behandling for disse menneskene på lang sikt. Og ellers gjelder dette mitt personlige liv.Merthe Koke (Bergen, 2023-02-16)
#1685
For jeg brenner for saken!Linda Benning (Sandnes, 2023-02-16)
#1691
Dette er viktig!Siren Derås (Stavern, 2023-02-16)
#1699
Jeg signerer fordi jeg er helt enig.Anita Schrøder (Larvik, 2023-02-16)
#1702
Jeg er en del av denne pasientgruppen. Jeg er helt enig i at behandlingstilbudet til traumepasienter ikke er godt nok.Beate Kolset Johnsen (Tromsø, 2023-02-16)
#1703
Jeg signerer fordi jeg slev sliter med traumer og kraftig dissosiasjon lidelse.Elias Hansen (Oslo, 2023-02-16)
#1706
Dette er viktig!Stegali Marit (Fosnavåg, 2023-02-16)
#1708
Viktig sak.MayBritt Frøystad (Tjørvåg+, 2023-02-16)
#1710
Vi trenger et spesialisert behandlingstilbud for alvorlig traumatiserte mennesker. Psykiatrien må rystes opp og ikke bygges ned.Trude S. Lien (Oslo, 2023-02-16)
#1711
Møter mange av disse pasientene som psykolog i rusfeltet, og er helt enig i at vi mangler et godt nok tilbud.Mona Godø (Bergen, 2023-02-16)
#1716
Alle skal få den hjelpen de trenger.Silvana Sandulovic (Oslo, 2023-02-16)
#1717
Jeg kjenner en ikke har fått god nok hjelp over år. Mennesker med slike lidelser er like mye verdt som de med artrose eller hjerneslag, så hvorfor skal de ikke få hjelp på lik linje????Maria Elena Nilsen (Ålesund, 2023-02-16)
#1720
Psykisk helsevern har for dårleg kapasitet og det er altfor mange som ikkje får hjelp.May Britt Høydal (Volda, 2023-02-17)
#1721
Lytt til ekspertene.Morten Jensen (Bergen, 2023-02-17)
#1727
Jeg jobber selv i barnepsykiatrien og vet hva det vil si å kutte i tilbudene til pasientene!Anne Marte Feen (Tønsberg, 2023-02-17)
#1728
Har utviklet PTSD og bipolar type 2 etter å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep i barndommen. Har etterhver fått god hjelp, men det har vært veldig tilfeldig.Bjarne Christian Kongsrud (Horten, 2023-02-17)
#1731
Det er viktigMartine Wergeland (Krisriansand, 2023-02-17)
#1732
Jeg arbeider med mennesker som er tidlig traumeutsatte, med komplekse symptomer og utfordringer, og som trenger behandling over tid.Anita Hotvedt (Sarpsborg, 2023-02-17)
#1735
Jeg er er behandler som har kontakt med mennesker som er kronisk traumatisert og som rapporterer dissosiative symptomer. Ifølge The international society for the study of trauma and dissociation, skal man forvente 3-7 år med tilpasset behandling før man forventer en forbedring ved komplekse dissosiative lidelser.Stephen Larson (Bergen, 2023-02-17)
#1736
Jeg signerer fordi jeg ønsker et bedre tilbud (mer kompetanse på utredning og behandling av dissosiative lidelser, lengre terapiforløp, nødvendig varighet på oppfølging) i offentlig psykisk helsevern for mennesker som har dissosisative lidelser. Jeg ønsker at mennesker med dissosiative lidelser får riktig/spesialisert utredning og behandling i DPS for sine vansker, og at systemene kan tilpasses individet slik at vi bedre kan gi håp på linje med forskning som viser at mennesker med komplekse traumesymptomer blir bedre over tid, men trenger tid og trygghet. Jeg synes det er svært uheldig at det i dag fremstår som at enkelt individet kan være mer eller mindre heldig i møte med behandlere de møter i det offentlige, der det er variasjon i hvilken grad DPS/behandlere har kompetanse på komplekse traumelidelser. Jeg mener alle DPS bør ha kompetanseheving på dissosiative lidelser slik at flere mennesker kan tidligere få spesialisert hjelp.Nina Sandvik (Bergen, 2023-02-17)
#1737
Som psykolog ser jeg at vi mangler et helhetlig og spesialisert tilbud for behandling av komplekse traumer og ptsd i Norge. Det er ingen steder å henvise til når pasienter trenger mer tverrfaglig, langvarig oppfølging eller innleggelse.Vanja Hjelmseth (Bergen, 2023-02-17)
#1740
Eg har kompleks PTSDRandi Jensen (Hemmoen 25.8255 Røkland, 2023-02-17)
#1742
Jeg bryr meg og ser at det er et problem, kompetansen i feltet må økes.Solveiga Blaziene (Bergen, 2023-02-17)
#1744
Jeg har PTSD og ønsker et optimalt behandlingstilbud for meg selv og andre i samme posisjon.Martha Lien (Oslo, 2023-02-17)
#1747
Jeg signerer fordi det er helt nødvendig med et bedre tilbud til mennesker med traumer og dissosiative lidelser!Karin Enderud (Oslo, 2023-02-17)
#1748
Tilbudet til ungdommer som virkelig sliter er tragisk dårlig.Alt for få behandlingsplasser.
Bjørn Slettvoll (Oslo, 2023-02-17)
#1751
Jeg er en av de med komplekse traumer og privat oppfølging og hjelp må jeg koste selv. Som ufør er dette omtrent umulig!Elisabeth Sandnes (Kristiansand, 2023-02-17)
#1755
Jeg har jobbet med utsatte mennesker i 22år og ser hvordan tilbudet til de utsatte blir dårligere og dårligere. En utsatt sa til meg i en samtale, "ingen har tid til å prate med meg når jeg er innlagt, kanskje de bare vil at jeg skal ta livet mitt denne gangen, for da sparer de penger"!?Line Fjeld Løvdok (Tønsberg, 2023-02-17)
#1757
Dette er viktig arbeid!Emilie Hagelsteen Dalelid (Nittedal, 2023-02-17)
#1761
Jeg signerer fordi jeg ser i mitt arbeid med alvorlige traume- pasienter kommer til kort når gjelder hjelp til å fungere i arbeid og samfunn pga altfor lite adekvat helsetilbud.Trine Steffensen (Stavanger, 2023-02-17)
#1768
Jeg støtter oppropetAnn Karine Ringstad (Bergen, 2023-02-18)
#1772
Har en bror som trenger hjelpt med dette.Tina Nordrum (Sk, 2023-02-18)
#1777
Det skulle bare mangle.Elisabeth Wold (Fredrikstad, 2023-02-18)
#1779
Jeg signerer fordi jeg støtter opprop om bedre behandlingstilbud til alvorlige traumatiserte menneskerAntónio Barbosa da Silva (Oslo, 2023-02-18)
#1781
Jeg signerer fordi denne pasientgruppen ikke får et tilpasset godt nok behandlingstilbud.Erna Ulland (Kristiansand, 2023-02-18)
#1782
Jeg er opptatt sv fenomenet og at samfunnet møter dette med respektSvenn Knutsen (Vedtby, 2023-02-18)
#1786
Dette er en viktig sak som blir tiet i hjel. Mange går for Lene uten rett behandling. Ofte komplekst symptombilde og faller fort mellom mange stoler..Siri Hansen (Oslo, 2023-02-18)
#1788
Jeg signerer fordi alle må tilbys et adekvat behandling tilbud og hjelp i relasjon til behandling. Behandling må menneskeliggjøres i hele samfunnet.Domingos Barbosa da Silva (Oslo, 2023-02-19)
#1790
Viktig sakEva Sissel Torsvik (Bergen, 2023-02-19)
#1791
Jeg i min jobb møter altfor mange barn OG foreldre som ikke får den hjelpen de trenger for å behandle sine traumer. De fleste fra barndommen, foreldre går inn i nye relasjoner/situasjoner som voksne, som igjen påfører deres barn lidelse. Jeg møter foreldre som blir avisst hos privatpraktiserende psykologer (med driftstilskudd, de har ikke sjans til å betale behandling hos de uten) fordi de er for krevende å behandle. De blir avvist hos DPS fordi de sier at de ser at de ikke har blitt tatt inn hos privatpraktiserende, så da mener de at de ikke er syke nok. At man har ofte/ daglige selvmordstanker er jo ikke nok, så lenge man sier at de ikke vil sette de ut i livet fordi man skjønner at det er en dårlig løsning for barna... Det psykiske helsevesenet er ikke bra nok! Disse havner mellom to stoler og traumene går ofte i "arv" fordi de voksne ikke får hjelp!Mette Westergren (Drammen, 2023-02-19)
#1792
Jeg jobbet med denne pasientgruppen og ser at det offentlige tilbudet er for dårlig.Heidi Ulrikke Moen (Oslo, 2023-02-19)
#1796
Dette angår meg personlig.Øivind Storvik (Oslo, 2023-02-19)
#1797
Dette er viktig!Rønnaug Holmefjord (Bergen, 2023-02-19)
#1800
Jeg selv har erfart at denne pasientgruppen ikke får tilstrekkelig hjelp.Signe Langeby (Tolvsrød, 2023-02-19)