Vi ber Norsk filminstitutt om å revurdere sine forslag til nedskjæringer
Kommentarer
#24
NFI betjener mange ordninger som fungerer bra, og vi trenger dem. Å kutte i støtte til Montages, Rushprint og reise og festivalstøtte er vanvidd.(Oslo, 2019-07-01)
#29
Jeg deler fullt ut bransjeorganisa-sjonenes og de regionale film-sentras bestyrtelse og bekymring. Dette er en nasjonal skandale!(Oslo, 2019-07-01)
#30
Kuttene vil være ødeleggende for bransjens grunnmur og dra oss et langt skritt bakover. NFI er KUDs ansvar og nå må de være sitt ansvar bevisst!(London, 2019-07-01)
#45
Styreleder og direktør sier på den ene siden at vi må tilpasse oss ny teknologi og være mer internasjonal. Og så kutter de de ordningene som er innrettet mot dette. Sic!(Oslo, 2019-07-01)
#50
Vi i Norsk filmklubbforbund er særlig bekymret for kuttene i filmformidling, spesielt i kuttene for Nasjonale profileringstiltak. Disse moderate summene har blant annet gått til tidsskriftet Montages, som har gjort en uvurderlig jobb for å styrke norsk filmkultur. Vi ber NFI og KD om å tenke ekstra nøye gjennom hvordan norsk film skal blomstre om dere vingekutter filmformidlingen, som er en uvurderlig del av filmens kretsløp. I Norge får dere mye filmformidling for krona. Da er det katastrofalt å kutte det lille dere gir. Hilsen Marte Stapnes, daglig leder i Norsk filmklubbforbund(Oslo, 2019-07-01)
#77
Jeg signerer fordi jeg er en ung, ny produsent som gjerne vil ha en bransje med mulighet for utvikling av gode prosjekter med finansiering slik at det får tid, plass og fokus til å bli de beste av sitt slag.Med produksjonsstøtte som eneste alternativ, er det vanskelig å navigere i hva man har for et prosjekt mot et stadig vanskeligere finansieringsbilde.
R
(Oslo, 2019-07-01)
#82
Fordi dette er et stort feilgrep. Det hjelper ikke å bruke millioner av kroner på produksjon om det ikke er noen som jobber med formidling av filmene (mot publikum, filmfestivaler, distributører). Bransjen spenner bein på seg selv om dette blir vedtatt.(Oslo, 2019-07-01)
#90
Jeg signerer fordi Norsk filminstitutt ikke forstår sin egen bransje ved å varsle kutt som dette. Og at originale filmprosjekter og film som kunst trues.(Oslo 0875, 2019-07-01)
#93
Det er helt uforståelig at disse forslagene har blitt lagt frem. Dette er er kutt som kommer til å hemme min og andres utvikling som regissør, og jeg er sterkt imot dem!(Oslo, 2019-07-01)
#94
Jeg er manusstudent ved Den norske filmskolen, som ønsker en bransje som også har plass til unge talenter og utvikling på lang sikt.(Oslo, 2019-07-01)
#98
Jeg signerer fordi de foreslåtte kuttene gir liten mening dersom målet med norsk film- og kulturpolitikk faktisk er å løfte kvaliteten på og synligheten til norske filmer og spill. Det finnes garantert langt mer fornuftige områder i NFIs organisasjon å gjøre nedskjæringer i, som potensielt også kan bidra til en sårt trengt effektivisering av driften, altså den avbyråkratiseringsprosessen som skulle være formålet med kuttene. De foreslåtte kuttene fremstår mer som en trassig protest mot at man har blitt pålagt å gjøre nedskjæringer i det hele tatt, og vitner om en holdning til det å oppfylle film- og spillbransjens, kulturdepartementets og NFIs egne målsetninger som det er all grunn til å sette store spørsmålstegn ved.(Oslo, 2019-07-01)
#118
Felles for de mange ordningene direktør Sindre Gulvog foreslår fjernet overfor Kulturdepartementet, er at de har vært der for å skape et dynamisk fagmiljø. De vedrører kompetansebygging, økt kunnskap om og interesse for film.Det er særlig de unge eller uetablerte filmskaperne dette går utover. Muligheten for å søke om deltagelse på kurs og filmfestivaler, er vesentlig i en formativ fase. Å kunne lese Montages og lytte til podkasten Filmfrelst vet vi har vært til stor inspirasjon for en hel generasjon norske filmarbeidere. Å diskutere bransjens muligheter og utfordringer på en konstruktiv måte i Rushprint, er en viktig ventil for alle som bærer på forskjellige tanker og ideer om hva norsk film kan eller bør være.
Sammen med andre tidsskrift, festivaler, cinemateker, engasjerte kinosjefer og cineaster rundt omkring i landet har Montages mobilisert og arbeidet hardt for å styrke filmkulturen i Norge. En kultur som for bare ti år siden føltes vesentlig mindre potent. De positive resultatene av utviklingen ser vi allerede: De nye stemmene som skal definere norsk film i årene fremover våger mer, virker mer opptatt av å undersøke randsonene av film som kunstuttrykk, teste grenser, være ambisiøse og inspirerte av alt som rører seg omkring ute i det internasjonale filmlandskapet.
Støtteordningene som foreslås fjernet er ikke minst et av de viktigste tiltakene for å sikre diversitet (alder, kjønn, etnisitet) i den norske filmbransjen, ettersom flere av disse primært henvender seg til dem som ikke har et massivt kontaktnett fra før av – som står utenfor etablerte kretser. Tidsskriftenes bidrag til «demokratiseringen» av bransjen er også betydelig. Montages har hele tiden arbeidet målrettet mot å viske ut grensene mellom den produserende og den formidlende delen av filmbransjen, det kunstige skillet mellom bransjen og akademia, og ikke minst avstanden mellom bransjen og publikum.
Les mer her: http://montag.es/gQC
(Halden, 2019-07-01)
#145
Det er en viktig sak(Gvarv, 2019-07-01)
#146
Montages er viktig for norsk film.(Alversund, 2019-07-01)
#164
Fordi kuttene vil rasere bransjen.(Sandnes, 2019-07-01)
#171
Jeg signerer fordi mangfold i filmbransje, produksjon og filmer (enten de er fullengde eller kortfilmer) er svært ønskelig for meg som forbruker. Det er uakseptabelt at kortfilmenes muligheter for finansiering, utvikling og satsing skal legges ned. De er viktige og de må fortsatt eksistere.(Oslo, 2019-07-01)
#192
For å sikre den viktigste kilden til god filmkritikk i Norge.(Fredrikstad, 2019-07-01)