#vivilskapeibergen - Vern om kommunens ordninger for å skape kunst i Bergen!

Kjære politikere, kjære kulturbyråd Reidar Digranes!

Vi, Bergens kunstnere, ser med bekymring på den økonomiske utviklingen i byen vår.

Det er tydelig at det sittende byrådet kommer til å gjennomføre betydelige kutt i alle sektorer av kommunen. Vi ser med uro på denne utviklingen, som vil få konsekvenser på mange nivå, samtidig er vi engstelige for at politikerne våre kanskje ikke forstår i hvor stor grad kommunens kulturmidler går til å skape livskvalitet for innbyggerne.

Vi er takknemlige for midlene som ligger i byens kulturbudsjetter og for at Bergens politikere, på tvers av partitilhørighet, over tid har satset på kunst av høy kvalitet og på kunstnerne. For disse midlene skaper vi kunstopplevelser for et bredt publikum. Vi er på besøk i barnehager og skoler, på eldresenter og i omsorgsboliger, i biblioteker, kulturhus, gallerier og konsertarenaer. Vi inviterer til utstillinger, forestillinger, konserter og gir ut bøker. Vi samler store og små bergensere til refleksjon, meningsutveksling og opplevelser. Vi gjør byen til et interessant sted å leve.

Vi som er selvstendig næringsdrivende kunstnere skaper kunsten vår for egen regning og risiko. Vi skaper våre egne arbeidsplasser, og har ikke rett på samme ytelser og trygghet innenfor folketrygden og NAV som ordinære lønnsmottakere har. Inntekten vi har som kunstnere kommer fra prosjektmidler og stipender, fra salg og fra ulike oppdrag.

Kulturmidlene fra Bergen kommune er ofte med på å utløse større nasjonale midler. Bergen kommune har som hovedregel at de ikke betaler for et helt prosjekt alene, og inngår vanligvis i et spleiselag med andre myndigheter, privat næringsliv, publikum og kunstneren selv. Dette signaliserer at kunst er ønsket og viktig, men at ingen kan ta regningen alene.

Stikk i strid med oppfatningen om at kunstnere utelukkende er mottakere av midler, er veksten i kulturnæringene på landsbasis like høy som i næringslivet generelt.Offentlige tilskudd er avgjørende for at verkene kan bli til. Dette fører både til økonomisk vekst, mer sysselsetting i kulturnæringene og glede for folk flest som kan nyte teater, film, musikk, litteratur, dans og alt annet som skapes.

Vi er viktige bidragsytere til at Bergen er en spennende by, en god by å leve i. Håpet vårt er at dere politikere forstår hvordan vi som kunstnere, og publikumsmøtene vi skaper, virker inn på hverdagslivet til store og små innbyggere. For å kunne fortsette å bo og virke som kunstnere i denne byen er vi helt avhengige av at Bergen kommune fortsetter å støtte opp om det arbeidet vi gjør.

Vi ber om at kommunen i den kommende budsjettprosessen

• Verner om prosjektmidlene til kunst og kultur
  • Verner om stipendordningene
  • Verner om støtten til infrastrukturen for den frie kunsten (gallerier, scener, verksteder, interesseorganisasjoner m.m)
  • Ivaretar den gode fagkompetansen i kulturadministrasjonen

Vi er bergensere. Det er her vi vil bo. Her vil vi skape vår kunst til glede for publikum i Bergen og i verden forøvrig.

#vivilskapeibergen

Dette oppropet er utformet av en rekke enkeltkunstnere, fagforeninger og mindre institusjoner og organisasjoner som jobber tett på sine respektive kunstfelt. Vi som står bak er blant annet Tekstallianse, Norsk Forfattersentrum, Den norske Forfatterforening, Norsk Skuespillerforbund krets vestlandet, Creo, Bergen Dansesenter, Proscen, Bildende Kunstneres Forening Hordaland, Forfatterforbundet (LO) og Brak.

De som signerer dette oppropet er kunstnere som virker i Bergen hele eller deler av sin tid, og som jevnlig søker prosjektmidler hos Bergen kommune. Støttespiller og samarbeidspartnere som arbeider for å fremme Bergens kunst- og kulturliv er også velkomne til å signere.

Underskriftene leveres til kulturbyråd Reidar Digranes og pressen fredag 20. september.

Lisa Nøttseter, Bergen Dansesenter    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Lisa Nøttseter, Bergen Dansesenter vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Vi viser ikke denne informasjonen offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: