Vi foreslår at Oslo kommune revurderer planen om gangvei gjennom Kampen barnehage og at kommunen i stedet prioriterer å beholde lekearealer og grøntområder som blir brukt av flere hundre barn.

Vi foreslår at Oslobygg og Plan- og bygningsetaten revurderer planen om gangvei og ber om en begrunnelse for hvorfor dere mener at behovet for gangvei er større enn behovet for uteoppholdsareal til Kampen barnehage, trygghet for skolebarna ved Kampen skole når de leker i området og bevaring av trær og vegetasjon?

I forbindelse med rehabilitering av Vesle Kampen barnehage (saksnr 202210681), Store Kampen barnehage (saksnr 202210698) og Kampen skoleidrettsplass (saksnr 202303375), planlegger kommunen å opparbeide en regulert gangforbindelse fra Skedsmogata og ned mot Jordal Amfi.

Opparbeiding av gangveien vil innebære at verdifullt uteareal til barnehagen blir omgjort til gangvei og noen trær må hugges. Gangveien vil kun føre til en marginal forkorting i avstand for enkelte som går mellom Elverumsgata/Hølandsgata og nordøst for Skedsmogata. For øvrig finnes det allerede en snarvei gjennom skolegården, som forbinder Skedsmogata og Jordal Amfi. En ny gangvei vil potensielt ødelegge grønne lunger, verdifulle trær, lekearealer og senke kvaliteten på tilstøtende lekeområder og gangarealer. Det er minimalt med vegetasjon rundt skolen særlig, og en ny gangvei blir særs ødeleggende for kvaliteten på skolegården. Trafikksikkerheten vil bli dårliigere, med økt trafikk av særlig sykler og e-sparkesykler, og skolens lekeareal vil bli delt i to, med fotballbanen på andre siden av gangveien

Arealene hvor kommunen planlegger å legge en gangsti, er verdifulle lekeområder for alle barna både barnehagebarn og skolebarna som bruker området både på dag- og kveldstid. Det indre livet mellom barnehagene, skolen og skoleidrettsplassen er barnas og rom, det er intimt og trygt der. Vi er bekymret for at den planlagte gangveien skal bli en gjennomgangsåre for folk som egentlig ikke trenger å gå eller sykle gjennom skoleområdet. Tiltaket vil dermed ha konsekvenser for hvordan hundrevis av barn kan leke her og i tillegg minske tryggheten deres.

Vi er bekymret for at en gangvei mellom Skedsmogata og Jordal Amfi vil endre den indre dynamikken i området, beslaglegge store deler av det trygge arealet barna har i dag, den lokale atmosfæren for barna i området vil opphøre og at utearealer for skolen får dårligere kvalitet og blir mindre forutsigbart å være i.

Byggesakene virker ikke å være planlagt i et helthetlig perspektiv der hovedbrukerne av området har blitt involvert. Det har vært en uoversiktlig prosess hvor det er vanskelig å gi gode innspill til riktig tid. Vi ikke har funnet noen hensiktsmessige måter å koble oss på for å gi innspill i de ulikeplanleggingsfasene. Både voksne og barn vi har snakket med føler seg oversett og maktesløse og vi er bekymret for at dette området som er kjernen og bærebjelken i nærmiljøet til barna her på Kampen skal bli ødelagt.

Vi anbefaler Oslobygg og Plan- og bygningsetaten om å skrinlegge planene om å bygge gangvei til dere har snakket med barna som bruker området og fått en oversikt over hvilken innvirkning dette grepet vil ha for barnas nærmiljø og trygghet.

Anna Malena Giske Skibevaag    Kontakt personen bak underskriftskampanjen