Nei til KRLE!
Nei til KRLE! / Kunngjøringer / Twitter / Kommentarer
Gjest |
#12013-10-01 20:53Stå på! Håper det blir flere signaturer i løpet av 24 timer enn det er medlemmer i KRF. |
Gjest |
#32013-10-03 08:30Det er artig, godt og viktig å kunne si "ja!" men man må jo ikke! Det er jo ingen som blir tvunget til å ha kristendom i skolen - man man kan si ja til å bli undevist i det! Er du bare en nei-sier som ikke kan akseptere - endsige respektere - at faktisk godt 80% er medlemmer av en kristen kirke her i landet? I så fall hvilket demokrati er det så du promoverer? De som roper høyest forekommer det meg! Mindretals-diktatur, forekommer det meg! Du har med ditt lille stunt fått under 8000 mennesker til å signere - hva er det i forhold til 80% av 5.000.000? Et menneske som ville ha satt seg inn i kristendommens etik ville fjerne denne side og aldri mere melde seg til orde med slike opprop! Hva er du for et menneske? Venlig hilsen Allan Madsen Sokneprest i Hemsedal |
Gjest |
#4 Kjære Allan Madsen2013-10-03 09:08Nå må ikke du missforstå det dette oppropet går ut på, ettersom det jeg har skjønt så går det på forandringen som ble gjort grunnet regjerings skiftet at RLE (Religion, Livssyn og Etikk) faget ble igjen gjort om til å hete KRLE og vektlegge kristendom mer ( I følge aftenposten: "Selv om det nye faget skal inneholde minst 55 prosent kristendom, avviser Eriksen at det betyr at de gir kristendommen kvalitativ forrang."). Det har seg slikt i landet vårt at selv om man stemmer på et parti, så er det ikke alltid at man står for alle avgjørelser partiet tar på dine vegne. Jeg tror, og kan ikke si med sikkerhet at dette her er noe KrF har kjempet for å få igjennom som de andre borgelige partiene har sagt seg enig med, det betyr ikke at flertallet av det norske folk ønsker at Kristendommen skal ha større vekt på skolen, det her er en antagelse som du tar. Derfor synes jeg det er flott at slike opprop som dette blir laget, at vi faktisk for sett individuelt hva folk synes, imotsettning til partiene sitt valg.
For du snakker om demokrati, om de som roper høyest og de som er et mindretall, men det er jo allerede slikt i Norge idag. Er det slikt at en stemme i Oslo er verdt like mye som en stemme i Finnmark? Det er jo dette systemet du støtter, og fremmhever som demokrati, som du mener er riktig. I dette oppropet så signerer folk som individer så vi faktisk får se antallet, og ikke et fiktivt tall som er kommet frem igjennom målinger. "Hva er du for et menneske?" Nå er det ikke alltid like lett å forstå budskap over tekst, tolkning er ofte opptill individet og missforståelser oppstår lett, men tar jeg feil om du har ladet dette spørsmålende med dømmende energi og ser negativt på en person som prøver og dra folk rundt seg med på noe?
Hvorfor er engasjamang noe negativt på noe som helst måte? Han oppfordrer ikke til vold eller til å skade andre, men prøver å dra med seg folk til å bruke sin stemme, si hva de mener i stedenfor og la partiene som er valgt ta alle avgjørelser. Holdningen som går rundt om at, "Ja du har avgitt din stemme så nå for du godta det som skjer de neste 4 årene." er håreisende gal. Er du imot noe så for all del engasjer folk og ta med deg kunnskapen og erfaringen videre. Du snakker om respekt, men jeg må si din kommentar står frem som respektløs, at denne personen som har kommet med sitt syn burde heller tie og ikke bruke stemmen sin. Hvor er din respekt for han sine meninger?
Mvh Bekymret medborger |
hfloten@gmail.com |
#5 Re: Til Allan Madsen, Sokneprest i Hemsedal2013-10-03 09:25Allan Madsen. I kraft av ditt virke som sokneprest, sjelesørger og livsynsveileder, underskriver du din kommentar, hvori du gir uttrykk for at du ikke bifaller dette oppropet; og, videre, du stiller spørsmål ved personen som laget dette oppropet sin menneskelighet - i seg selv ikke særlig kristent. Du hensetter deg og dine meningsfeller på en moralsk pidestall som du kaller "kristendommens etikk". Det er uhyre dømmende og fornedrende - i seg selv ikke særlig kristent. Til slutt vil jeg si to ting til deg, og jeg håper at du leser dette, kontemplerer over det, og tar det inn over deg: den norske kirke er IKKE et tankepoliti som taler for 80% av Norges befolkning, og KrF er IKKE dennes politiske eller byråkratiske arm. Selv om 80% av Norges befolkning er medlem av et kristent trossamfunn, inkludert meg selv siden jeg ble ufrivillig innrullert i et ved fødselen, betyr ikke dette at 80% av Norges befolkning er troende/utøvende kristne. I så fall ville dette bety at KrF hadde fått 80% oppslutning ved stortingsvalget - det gjorde de ikke. De fikk 5,6%. Jeg vil, derimot, tørre å påstå at over halvparten av Norges befolkning er sekulære ateister og agnostikere. Mange er interessert i religion og livssyn, men, kristendommen bør ikke få forrang i skolen. Mange barn er lettpåvirkelige i ung alder; noe kirken skruppelløst har utnyttet siden dens unnfangelse. DET er realiteten - IKKE det du påstår med dine uklare og feilaktige påstander.
Takk for meg. Håper du og alle andre prester og kristne lobbyister i Norge leser dette.
Med vennlig hilsen og med ønsker om et langt og lykkelig liv for deg og din familie,
Håvard Floten |
Gjest |
#6 KRLE og Kristendom2013-10-03 09:55Ja til KRLE og mere Kristendom inn i skolen igjen. Dette mener jeg er et temmelig historie- og kulturløst opprop! Med vennlig hilsen fra en verdikonservativ og kristendomsvennlig Høyremann:) |
Gjest |
#7 Re: KRLE og Kristendom2013-10-03 11:28Nå har man da allerede et helt fag knyttet opp mot Norsk historie når det kommer til norsk faget, som ikke bare omhandler rettskrivning og gramatikk. Hvorfor kan man ikke knytte gammel norsk kultur og tradisjoner inn i det faget istedenfor å fjerne dyrebare timer fra sterke viktige temar som moral og etikk, som ja også kommer from i Kristendom, men for mange virker kanskje litt trangsynt i et moderne samfunn.
Selv synes jeg det er trist når politikk og religion blandes, jeg mener de burde holdes separat og at religion heller kan være noe personlig som man kan velge og dele, og velge og ta del i :) |
Luke |
#8 Re: Gjest2013-10-16 10:30Oh okay WOW du har dine tall prest! |
|
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Utesteng Israel fra Eurovision!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
Stopp store velferdskutt i Bærum!
Ekskluder Russland, Belarus, og Iran fra fredsprisseremonien i Oslo
Stopp endringene i smittevernloven!
Bevar Gaustadskogen
Grundig revisjon av rasering av norsk natur
Save NTA - the Norwegian Theatre Academy!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Stopp underfinansieringa av Trondheimsskolen!
1223 Laget: 2024-11-14
Åpent brev til FHI med forespørsel om data
2794 Laget: 2024-11-10
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
514 Laget: 2024-11-15
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
622 Laget: 2024-11-14
Bevar Gaustadskogen
1073 Laget: 2024-09-12
Sammen for Israel og det jødiske folket 2024. Deklarasjon til Knesset og Stortinget.
1940 Laget: 2024-06-20
Bevar håndverksutdanningene i Norge!
301 Laget: 2024-11-20
Nei til budsjettkutt! Prioriter Ski skole nå!!
492 Laget: 2024-11-13
Stopp nedleggelse av folkebadene i lørenskog!
666 Laget: 2024-11-12
Stopp at søndre vognhall i Magasinparken i Ski blir omregulert til parkeringsanlegg
337 Laget: 2024-11-14
Bevar Hovsenga barnehage - Vi trenger din støtte!
411 Laget: 2024-11-14
BEVAR RYGGE BIBLIOTEK!
140 Laget: 2024-11-22
REDUSER FAREN FOR EN TREDJE VERDENSKRIG!
135 Laget: 2024-11-19
La Kalnes videregående skole leve
345 Laget: 2024-11-14
Nei til ødeleggelse av Eikelandsskogen, Hundeskogen og Plassatjern!
2147 Laget: 2023-06-14
cannabis som medisin
3133 Laget: 2024-05-13
Stopp nedleggelse av Sleiverud barnehage!
117 Laget: 2024-11-18
Bevar Nordfjellet fritt for vindindustri
1018 Laget: 2024-10-02
BEVAR Energi og Miljøfag linja ved Stabekk VGS!
105 Laget: 2024-11-22
Nei til innstramning av familieinnvandring til eldre foreldre
968 Laget: 2024-11-08