Si JA til #stillenatur

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Si JA til #stillenatur-oppropet.

Gjest

#1076 S

2014-01-21 21:30

#10: neitakk - Snøscooterkjøring

Se for eksempel Sverige, ingen dyr som blir plaget der! Snøscooterene bråker ikke så mye som folk skal ha det til, og vi har ingen hensikt i å kjøre akkurat der folk går tur eller på ski. Vi vil kjøre på egne leder, eller langt oppå fjellet.

Snøscooter er bra, og skaper et godt fellesskap ;)

Gjest

2014-01-21 23:24

I 2005 anmeldte jeg ulovlig kjøring av en gruppe på 8 scootere midt mellom Hovden og Fyresdal, i villreinens vinterbeite, publiserte et flott foto av alle i Fæ-vennen. Jeg fikk straks trusler og hatmails, men og varm støtte fra fortvilte støy-plagede hytte-eiere fra Vest-Agder, Norges Texas. Lensmannen ringte og spurte hvor jeg bodde, så la han på, og henla saken. Jeg var jo ikke Setesdøl! Er det slik vi vil la cowboyene styre landet?

Gjest

#1078 Re: S

2014-01-22 16:20

#1076: - S

"skaper et godt fellesskap" Tja, det kommer vel mildt sakt ann på øynene som ser. Det hele ser greit ut i teorien men de av oss som har opplevd dette i praksis kan fortelle noe helt annet:Det er tut å kjør overallt alltid. Gjerne i fylla og nåde den som åpner kjeften med kritikk.

Gjest

2014-01-22 21:49

I'm sorry I don't read or write Norsk, but I remember very well my feelings when we quietly descended through Stortinddalen, Lyngenhalvøya in january 2012, when suddenly a group of snowscooters ripped our peace to pieces.
Here in Holland we hardly have snow, but we do have scooters! We're about to ban them from our bicycle roads, because they drive about twice thrice! as fast as most bicycles.

Good luck.
Thomas, Amsterdam

Østlending i scooterland

#1080 Hva med småbåtene i Oslofjorden...

2014-01-23 11:13

Den dagen dere som er motstandere av scooterkjøring begynner å rette like
mye kritikk mot den like forstyrrende (og forurensende) småbåttrafikken i
indre Oslofjord, skal jeg vurdere å ta dere seriøst!

Hva med en seriøs, sammenliknende studie?

Hvor mange småbåter finnes det vs antall scootere?
Hva er gjennomsnittlig støynivå på lette fritidsbåter vs scootere?
Hvor stor innvirkning på dyre- og plantelivet i sjøen vs på landjorda?
(tatt i betraktning av at det er NULL begrensning på kjøring av
fritidsbåt på fjorden, sammenliknet med de absurde begrensningene
til kjøring med scooter, selv på egen eiendom)
Hvor mye som er nyttekjøring med lett fritidsbåt vs scootere?
Hvor mye forurenser sjøfolk ved å kaste søppel på havet vs scooterkjørere?
etc. etc.

Anyone?

Jeg mener: snakker man om råkjøring på scooter må man også ta avstand fra
råkjøring på fjorden. At noen velger å bryte loven på sjøen, og ikke bruker
redningsvest f.eks., skal det medføre at ingen skal få lov til å være på
sjøen? Eller skal sjøfolket nå feie for egen dør og ta tak i egne problemer,
på samme måte som vi godt voksne (ansvarlige) scooterkjørere tar tak i våre
egne unge som råkjører (og naboens unge) og oppdrar dem?

Jeg har ennå til gode å observere fyllekjøring på scooter, selv om det sikkert
forekommer. Jeg har til gjengjeld opplevd MANGE farlige situasjoner på fjorden,
med fulle ungdommer (og mange godt voksne menn) som overhodet ikke oppfattet
den faren de utsatte seg selv og andre for.

Så, DNT og alle dere andre, hvorfor denne ensidige kritikken av scooterkjøring?

Er ikke havet som natur like viktig? Er det for ubekvemt å forby "fornøyelses-
kjøring" med båt? Har du kanskje selv båt og har lyst til å bestemme selv?

Hva med litt balanse i fremstillingen av scooterkjøring og oss som bedriver det?

Gjest

#1081 Re: Hva med småbåtene i Oslofjorden...

2014-01-23 14:44

#1080: Østlending i scooterland - Hva med småbåtene i Oslofjorden...

Hvorfor denne evinnelige sammenligningen med småbåttrafikken. Bare for det ene er gale så skal vi få det like gale på fjellet?Skal gjerne med på protestere på galskapen på sjøen, men mange av oss bruker ikke sjøen og har friluftsinteresse. Hvis du ikke har sett fyllekjøring og farlige situvasjoner med snøskuter, da har ikke du opplevd mye.

Gjest

#1082 Re: Hva med småbåtene i Oslofjorden...

2014-01-24 16:19

#1080: Østlending i scooterland - Hva med småbåtene i Oslofjorden...

Sammenligningen med lystbåter er alldeles merkelig. Tar du kyststripen fra Lindesnes til Kirkenes, med hav og fjorder, så er det vel for mye forlangt at folk skal ro eller seile i små farkoster. Det handler om sikkerhet. Du må gjerne få folk til å ro over Stadthavet eller Vestfjorden i åpne småbåter. Smart er det neppe. Det er videre angivelig 2000 år siden noen gikk på vannet. Jeg tenker på Kristus. Beina er følgelig heller ikke noe adekvat fremkomsmiddel til sjøs.

Områdene langs norskekysten med hav og fjord utgjør mange flere km2 enn uberørt fjellnatur. Bortsett fra i de tettest befolkede områdene, som f.eks. Oslofjorden, så er det ikke vanskelig å finne områder med stillhet til havs eller på mange fjorder. En snøscooter i 60 km/t kjører 6 mil på en time i uberørt natur og støyforurenser i luftkorridorer enorme områder. Uberørte områder man kanskje bortsett fra Nord-Troms og Finnmark ikke har flust med lengre syd i landet, på grunn av veier, hyttefelt osv.. Det er det dette handler om for meg og mange med meg. Fjellet er den siste oasen for fred, ro til ettertanke og stillhet for et bymenneske som meg. Denne stillheten bør ikke folk med et nært forhold til natur gi fra seg uten "sverdslag".

Gjest

2014-01-25 20:55

Den som har problemer med å finne stillhet i naturen i dag må ha andre problemer enn motorferdsel. Det er rikelig med uberørt natur. Jeg personlig finner det enda mer irriterende med alle brede stier og skiløyper, men klarer lett å legge turene mine utenom disse. Det er mer enn rikelig med uberørt natur i nesten alle Norges kommuner

Gjest

#1084 Re:

2014-01-26 11:22

#1083: -

Godt du la til "nesten alle kommuner". Kom en tur til min kommune så hadde iveren for dette falt mange hakk. For her er det virkelig ille og nå vil resten av Norge følge etter i dette uføret. Jeg kan ikke annet enn å ønske lykke til. Kom ikke etterpå og si at det ikke ble advart mot dette.

Gjest

2014-01-26 13:19

Naturen er ikke bare i skogen og på fjellet, men overalt!

Gjest

#1086 Re:

2014-01-27 19:48

Gjest

2014-02-05 12:09

Hei!
Helt flott at dere er våkne og tar opp denne saken.

Gjest

2014-02-08 18:48

Når man oppsøker naturen er det ofte for å nyte "freden og roen". Fri snøscooterkjøring vil true denne freden.

Gjest

2014-02-12 17:53

Motorstøy og høye hastigheter ødelegger naturopplevelsen. Spor og merker i naturen gjør det ikke bedre. Dette hører hjemme på lukkede baner.

Gjest

2014-02-24 17:39

Jeg godtar næringsmessig skuterkjøring inkludert transport av vanføre i naturen med skuter. Jeg tror at den kommende statlige standardforskriften for skuterkjøringen og kommunal praksis vil kunne kollidere selv med varsel av og praksis med dryge ilagte bøter. Et annet poeng er at frislippet ikke kan reverseres når det først er innført. Videre kan kommunal praksis lett kunne bli slik at de mest "liberale" kommunenes praksis lett kan få gjennomslag. En slik "liberal praksis i en region kan bli normen om det slett ikke var hensikten av lovgiveren Stortinget.

Gjest

2014-02-25 21:42

Dette er da absurd at et prøveprosjekt skal foregå over hele landet. Ikke minst vil dette ødelegge all rolig ferdsel i fri natur, og ikke minst vil dette påvirke hvordan folk selv kommer til å ferdes ute. Folk vil heller bruke snøscooter isteden for å gå tur på ski.

Gjest

2014-03-10 15:57

vi må vente med scootere til vi får scootere som går på el kraft

Gjest

2014-03-18 13:02

Motorbråk og råkjøring i naturen må ikke slippes fri!
håkon

#1094 Re: S

2014-03-27 18:48

#1076: - S

Sverige er vel ikke et særlig godt eksempel da scooterkjøring utenfor oppmerkede leder har eskalert.

http://www.nrk.no/ho/100-kommuner-vil-ha-skuterloyper-1.11634317

Gjest

2014-03-31 12:18

quiet works
Velg alias

#1096 Tema

2014-04-03 06:26

Skriv en kommentar...b

Gjest

2014-04-20 10:04

Har lyst å kommentere at, vi fortsatt må la hjelpekorps, politi og brann få gjøre arbeidet sitt også fra snøskuter. Samtidig ønsker jeg at bevegelseshemmede skal få komme seg på tur ut i naturen, da også med snøskuter. Til slutt, det må da være mulig med dagens teknikk å sørge for at disse maskinene ikke støyer så jævlig, fly hjullastere og motorsykler har klart det før. Men like fullt for oss som er i stand til å gå på egne bein, kan jeg ikke fatte å begripe med hvilken rett vi skal få lov å ødelegge andre levende vesen sin natur opplevelse, og heller ikke hvilken rett man skal påberope seg den faunakriminalitet som vi ser i de deler av landet der snøskuteren allerede har fått rasere nokså fritt til nå.

Gjest

2014-04-20 18:40

Vær med og spre dette!

Gjest

2014-04-22 10:13

Oppfordrer alle i Troms Turlag å underskrive oppropet

Gjest

2014-05-02 17:40

Stillheten er det mest dyrbare vi har.