Si JA til #stillenatur
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Si JA til #stillenatur-oppropet.
Gjest |
#1076 S2014-01-21 21:30#10: neitakk - Snøscooterkjøring Se for eksempel Sverige, ingen dyr som blir plaget der! Snøscooterene bråker ikke så mye som folk skal ha det til, og vi har ingen hensikt i å kjøre akkurat der folk går tur eller på ski. Vi vil kjøre på egne leder, eller langt oppå fjellet. Snøscooter er bra, og skaper et godt fellesskap ;) |
Gjest |
#10772014-01-21 23:24I 2005 anmeldte jeg ulovlig kjøring av en gruppe på 8 scootere midt mellom Hovden og Fyresdal, i villreinens vinterbeite, publiserte et flott foto av alle i Fæ-vennen. Jeg fikk straks trusler og hatmails, men og varm støtte fra fortvilte støy-plagede hytte-eiere fra Vest-Agder, Norges Texas. Lensmannen ringte og spurte hvor jeg bodde, så la han på, og henla saken. Jeg var jo ikke Setesdøl! Er det slik vi vil la cowboyene styre landet? |
Gjest |
#1078 Re: S2014-01-22 16:20"skaper et godt fellesskap" Tja, det kommer vel mildt sakt ann på øynene som ser. Det hele ser greit ut i teorien men de av oss som har opplevd dette i praksis kan fortelle noe helt annet:Det er tut å kjør overallt alltid. Gjerne i fylla og nåde den som åpner kjeften med kritikk. |
Gjest |
#10792014-01-22 21:49I'm sorry I don't read or write Norsk, but I remember very well my feelings when we quietly descended through Stortinddalen, Lyngenhalvøya in january 2012, when suddenly a group of snowscooters ripped our peace to pieces. |
Østlending i scooterland |
#1080 Hva med småbåtene i Oslofjorden...2014-01-23 11:13Den dagen dere som er motstandere av scooterkjøring begynner å rette like mye kritikk mot den like forstyrrende (og forurensende) småbåttrafikken i indre Oslofjord, skal jeg vurdere å ta dere seriøst! Hva med en seriøs, sammenliknende studie? Hvor mange småbåter finnes det vs antall scootere? Hva er gjennomsnittlig støynivå på lette fritidsbåter vs scootere? Hvor stor innvirkning på dyre- og plantelivet i sjøen vs på landjorda? (tatt i betraktning av at det er NULL begrensning på kjøring av fritidsbåt på fjorden, sammenliknet med de absurde begrensningene til kjøring med scooter, selv på egen eiendom) Hvor mye som er nyttekjøring med lett fritidsbåt vs scootere? Hvor mye forurenser sjøfolk ved å kaste søppel på havet vs scooterkjørere? etc. etc. Anyone? Jeg mener: snakker man om råkjøring på scooter må man også ta avstand fra råkjøring på fjorden. At noen velger å bryte loven på sjøen, og ikke bruker redningsvest f.eks., skal det medføre at ingen skal få lov til å være på sjøen? Eller skal sjøfolket nå feie for egen dør og ta tak i egne problemer, på samme måte som vi godt voksne (ansvarlige) scooterkjørere tar tak i våre egne unge som råkjører (og naboens unge) og oppdrar dem? Jeg har ennå til gode å observere fyllekjøring på scooter, selv om det sikkert forekommer. Jeg har til gjengjeld opplevd MANGE farlige situasjoner på fjorden, med fulle ungdommer (og mange godt voksne menn) som overhodet ikke oppfattet den faren de utsatte seg selv og andre for. Så, DNT og alle dere andre, hvorfor denne ensidige kritikken av scooterkjøring? Er ikke havet som natur like viktig? Er det for ubekvemt å forby "fornøyelses- kjøring" med båt? Har du kanskje selv båt og har lyst til å bestemme selv? Hva med litt balanse i fremstillingen av scooterkjøring og oss som bedriver det? |
Gjest |
#1081 Re: Hva med småbåtene i Oslofjorden...2014-01-23 14:44#1080: Østlending i scooterland - Hva med småbåtene i Oslofjorden... Hvorfor denne evinnelige sammenligningen med småbåttrafikken. Bare for det ene er gale så skal vi få det like gale på fjellet?Skal gjerne med på protestere på galskapen på sjøen, men mange av oss bruker ikke sjøen og har friluftsinteresse. Hvis du ikke har sett fyllekjøring og farlige situvasjoner med snøskuter, da har ikke du opplevd mye. |
Gjest |
#1082 Re: Hva med småbåtene i Oslofjorden...2014-01-24 16:19#1080: Østlending i scooterland - Hva med småbåtene i Oslofjorden... Sammenligningen med lystbåter er alldeles merkelig. Tar du kyststripen fra Lindesnes til Kirkenes, med hav og fjorder, så er det vel for mye forlangt at folk skal ro eller seile i små farkoster. Det handler om sikkerhet. Du må gjerne få folk til å ro over Stadthavet eller Vestfjorden i åpne småbåter. Smart er det neppe. Det er videre angivelig 2000 år siden noen gikk på vannet. Jeg tenker på Kristus. Beina er følgelig heller ikke noe adekvat fremkomsmiddel til sjøs. Områdene langs norskekysten med hav og fjord utgjør mange flere km2 enn uberørt fjellnatur. Bortsett fra i de tettest befolkede områdene, som f.eks. Oslofjorden, så er det ikke vanskelig å finne områder med stillhet til havs eller på mange fjorder. En snøscooter i 60 km/t kjører 6 mil på en time i uberørt natur og støyforurenser i luftkorridorer enorme områder. Uberørte områder man kanskje bortsett fra Nord-Troms og Finnmark ikke har flust med lengre syd i landet, på grunn av veier, hyttefelt osv.. Det er det dette handler om for meg og mange med meg. Fjellet er den siste oasen for fred, ro til ettertanke og stillhet for et bymenneske som meg. Denne stillheten bør ikke folk med et nært forhold til natur gi fra seg uten "sverdslag".
|
Gjest |
#10832014-01-25 20:55Den som har problemer med å finne stillhet i naturen i dag må ha andre problemer enn motorferdsel. Det er rikelig med uberørt natur. Jeg personlig finner det enda mer irriterende med alle brede stier og skiløyper, men klarer lett å legge turene mine utenom disse. Det er mer enn rikelig med uberørt natur i nesten alle Norges kommuner |
Gjest |
#1084 Re:2014-01-26 11:22Godt du la til "nesten alle kommuner". Kom en tur til min kommune så hadde iveren for dette falt mange hakk. For her er det virkelig ille og nå vil resten av Norge følge etter i dette uføret. Jeg kan ikke annet enn å ønske lykke til. Kom ikke etterpå og si at det ikke ble advart mot dette. |
Gjest |
#10882014-02-08 18:48Når man oppsøker naturen er det ofte for å nyte "freden og roen". Fri snøscooterkjøring vil true denne freden. |
Gjest |
#10892014-02-12 17:53Motorstøy og høye hastigheter ødelegger naturopplevelsen. Spor og merker i naturen gjør det ikke bedre. Dette hører hjemme på lukkede baner. |
Gjest |
#10902014-02-24 17:39Jeg godtar næringsmessig skuterkjøring inkludert transport av vanføre i naturen med skuter. Jeg tror at den kommende statlige standardforskriften for skuterkjøringen og kommunal praksis vil kunne kollidere selv med varsel av og praksis med dryge ilagte bøter. Et annet poeng er at frislippet ikke kan reverseres når det først er innført. Videre kan kommunal praksis lett kunne bli slik at de mest "liberale" kommunenes praksis lett kan få gjennomslag. En slik "liberal praksis i en region kan bli normen om det slett ikke var hensikten av lovgiveren Stortinget. |
Gjest |
#10912014-02-25 21:42Dette er da absurd at et prøveprosjekt skal foregå over hele landet. Ikke minst vil dette ødelegge all rolig ferdsel i fri natur, og ikke minst vil dette påvirke hvordan folk selv kommer til å ferdes ute. Folk vil heller bruke snøscooter isteden for å gå tur på ski. |
håkon |
#1094 Re: S2014-03-27 18:48Sverige er vel ikke et særlig godt eksempel da scooterkjøring utenfor oppmerkede leder har eskalert.
http://www.nrk.no/ho/100-kommuner-vil-ha-skuterloyper-1.11634317 |
Gjest |
#10972014-04-20 10:04Har lyst å kommentere at, vi fortsatt må la hjelpekorps, politi og brann få gjøre arbeidet sitt også fra snøskuter. Samtidig ønsker jeg at bevegelseshemmede skal få komme seg på tur ut i naturen, da også med snøskuter. Til slutt, det må da være mulig med dagens teknikk å sørge for at disse maskinene ikke støyer så jævlig, fly hjullastere og motorsykler har klart det før. Men like fullt for oss som er i stand til å gå på egne bein, kan jeg ikke fatte å begripe med hvilken rett vi skal få lov å ødelegge andre levende vesen sin natur opplevelse, og heller ikke hvilken rett man skal påberope seg den faunakriminalitet som vi ser i de deler av landet der snøskuteren allerede har fått rasere nokså fritt til nå. |
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
Grundig revisjon av rasering av norsk natur
Save NTA - the Norwegian Theatre Academy!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Utesteng Israel fra Eurovision!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
Stopp store velferdskutt i Bærum!
Ekskluder Russland, Belarus, og Iran fra fredsprisseremonien i Oslo
Stopp endringene i smittevernloven!
Bevar Gaustadskogen
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Stopp underfinansieringa av Trondheimsskolen!
1826 Laget: 2024-11-14
BEVAR RYGGE BIBLIOTEK!
736 Laget: 2024-11-22
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
611 Laget: 2024-11-25
Åpent brev til FHI med forespørsel om data
2898 Laget: 2024-11-10
Bevar håndverksutdanningene i Norge!
401 Laget: 2024-11-20
Bevar Gaustadskogen
1100 Laget: 2024-09-12
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
701 Laget: 2024-11-15
Sammen for Israel og det jødiske folket 2024. Deklarasjon til Knesset og Stortinget.
2045 Laget: 2024-06-20
BEVAR Energi og Miljøfag linja ved Stabekk VGS!
328 Laget: 2024-11-22
Ja til utvikling av Nore og Uvdal kommune
215 Laget: 2024-11-22
REDUSER FAREN FOR EN TREDJE VERDENSKRIG!
201 Laget: 2024-11-19
Stopp nedleggelse av folkebadene i lørenskog!
723 Laget: 2024-11-12
Nei til ødeleggelse av Eikelandsskogen, Hundeskogen og Plassatjern!
2263 Laget: 2023-06-14
Bevar Skjomen Oppvekstsenter!
184 Laget: 2024-11-24
Hjelp oss å beholde Frisørlinjen i Nedre Glomma regionen!
184 Laget: 2024-11-22
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
659 Laget: 2024-11-14
Stopp nedleggelse av Sleiverud barnehage!
154 Laget: 2024-11-18
Innbyggerinitiativ for bevaring av skogene i Moss kommune
121 Laget: 2024-11-19
Porsche Taycans årspris på bruk av app og PAW
112 Laget: 2024-11-23
Å erstatte ukrainske førerkort med norske førerkort eller å bli kvalifisert for førerkort kun ved å ta førerprøve
345 Laget: 2024-11-05