Nei til bygging av underjordisk garasje og bom i sidebakken opp til Tangen Kirke!

Å GODTA ET SLIKT VEDTAK, vil ødelegge kjære og vernede kulturminner, og lage byggeplass av en gate tusenvis av mennesker bruker i året.
Hjelp til med å stoppe denne byggingen, som vil rasere og ødelegge Eliasbakken, også kjent som Skolebakken.

Denne lille veien, brukes av skolebarn, turgåere, kirkegjengere, naboer, lufteturer med hund. Daglig.
Her triller folk med barnevogn, bakken brukes av folk med rullestol. Og for oss som bor her nederst i Havnegaten, ødelegger
det fullstendig vår mulighet til å komme oss opp fra huset med bilene om vinteren. Les mer her:
-
Kommunen er i ferd med å gå med på, at tiltakshaver, eier av Kirkebakken 2, får lov til å lage bom nederst i Eliasbakken for å lage underjordisk garasje som skal romme 4 (!!!) biler. Dette er en skjør, liten gatestubb i et rolig, idylisk område.
Både historisk viktig for Drammen, og viktig for alle som liker å bo her, og ferdes her. Din signatur teller!
Link til kommunesaken ligger nederst hvis du ikke ønsker å lese hele saken.

tangen_kirke_fra_havna.jpgDette tiltaket vil ødelegge for turgåere, kirkegjengere, naboer og handikappede, men også skade og ødelegge fuglelivet, særpreget, sjarmen vi og alle andre har flyttet hit for.
Jeg  og min mann vil ikke til å klare å komme oss opp bakken fra huset vårt i vinterhalvåret. Tiltakshaver bor ikke selv i Kirkebakken 2.

Tiltakshaver lager utleieleilighet 3 av 2 nå, av vår tidligere nabo skomaker Gunnar Sverresons hus. Jeg har bodd her i 24 år. Alle som bor her, vet at bakken er umulig å komme opp om vinteren på grunn av bratthet og overvann.

Vi har forsøkt å klage på byggevedtak i Kirkebakken 2 uten hell hittil, men har klaget inn saken igjen, og trenger støtte.

Nå trenger vi deres hjelp!
Byggeplanen som omhandler en underjordisk garasje i Kirkebakken 2 vil ødelegge massivt for oss i hverdagen. En delvis privatisering som dette, kommer kun tiltakshaver til gode-selv om de 4 tiltenkte bilene til Kirkebakken 2 per nå kun utgjør 1 bil så vidt vi har forstått -og samtlige av disse også vil slite med å komme opp bakken.

Det er med andre ord ikke en gjennomtenkt eller gjennomførbar plan.

Det er en plan ingen vinner på, og som kun vil ødelegge kulturminner og skape enorm rasfare.

Klagen vi sendte  til kommunen ble avslått da de mente tiltaket ga flere fordeler enn ulemper for allmennheten.Dette stemmer overhodet ikke.

Planen vil by på store trafikale problemer og parkeringsvansker, i en allerede problematisk gate å kjøre og parkere i hele vinterhalvåret.

Vi MÅ stoppe disse byggeplanene umiddelbart, og permanent.
Før hele områdets blir en byggeplass, og Tangen kirkes ikoniske og antikke gjerder står i fare for å bli gjort uopprettelig skade på.

Tiltakshaver har hittil, og over tid, ikke vist noen former for hensyn til oss naboer, nabolaget, turgåere, natur, historie, eller Drammens kulturhistorie.

Da vi rett etter påske oppdaget at alle trær og busker var fjernet uten forvarsel i Kirkebakken 2, gikk vi inn på kommunens innsyns-sider og sjekket klagesaken vår med hensyn til bommen i Havnegata.

Tiltakshaver har uten igangsettingstillatelse,
og uten å varsle noen, startet prosessen ved å sage ned samtlige trær på eiendommen!
Stikk i strid med både Rådmannen og Byantikvarens anbefalinger.

KIRKENS SYN PÅ SAKEN

De ble svært sjokkert, hadde aldri hørt om dette, er strengt imot, og ønsker ingen bygging eller del- privatisering.

OPPSUMMERING AV MANGLENDE HENSYN TIL OMGIVELSER:

Tiltakshaver skriver til rådgiver i kommunen, Origene Mushorongabo, 1. sept. 2022, at han har prosjektert garasjen på en skånsom måte for kulturmiljøet.

Dette stemmer ikke.

Tiltakshaver har til tross for manglende igangsettingstillatelse startet med forberedelser av tiltaket uten varsling til verken nærmiljøet eller kommunen.

Han har skrevet til kommunen at byggingen vil bli skånsom for terreng (hage), men det er ingenting som tilsier dette.

Kloakk:
I fjor sommer rant det avføring og toalettpapir nedover gata mot oss fra Kirkebakken 2.Kommunen kontaktet eier flere ganger uten at noe skjedde og måtte til slutt true tiltakshaver med bøter.

Veldig illeluktende og veldig skjemmende for oss i Havnegata 48. I tillegg mengder med glava som er byggeavfall fra tiltakshaver. Størknet dopapir og glava ligger der ennå. Ett år senere.

Trær:

Eier av Kirkebakken 2 har kappet alle trærne i hagen,  en prisbelønt hage med verneverdi. Fruktbærende eple og pæretrær som vår tidligere nabo;Skomakeren på tangen, tok godt vare på. I tillegg, høye grantrær, store busker og tuja som omkranset den lille veien ned til huset vårt.

Ikke er det pent eller profesjonelt gjort heller. Gapende stubber står ned mot veien. Fjerningen av trærne  ble  ikke varslet til noen på forhånd. Det lå haugevis med lange greiner i hele bakken da vi kom hjem fra jobb, og vi  hadde store vanskeligheter  med adgang til vår egen tomt.

RYDDING OG VEDLIKEHOLD AV OMRÅDET:
Tiltakshaver har i årene han har eid Kirkebakken 2 i kke ryddet byggeavfall, kloakkavfall og hagesøppel nedenfor eiendommen, eller tatt noen form for hensyn.

VINTER

Om vinteren er det is og snø i bakken og umulig å kjøre oppover. Med underjordisk garasje råder fylkeskommunen Drammen kommune til å stenge bakken med bom nederst. Da blir det komplett umulig for oss å komme ut av egen eiendom vinterstid. Biler i den underjordiske garasjen vil heller ikke klare dette.  Dette vil føre til ekstrem overbelastning av parkering for besøkende til kirken, beboere og oss som bor i Havnegata 48.

ULOVLIG BRUK AV VÅR TOMT; RIVING OG TYVERI AV GJERDE:
Nabo/Tiltakshaver har revet og kastet gjerdet som skilte våre tomter. Vårt gjerde, ikke hans. Vi ble ikke forespurt om dette.

Eier av Kirkebakken 2/ Tiltakshaver bruker øverste del av vår hage etter eget forgodtbefinnende uten å spørre oss.
Nå sist med parkering av aggregat.

Vi tillater ikke tilgang for graving gjennom vår eiendom.
Dermed vil en eventuell utbygging blokkere Eliasbakken permanent i en byggeperiode.

STOR RASFARE OG VERNEVERDIGHET:

På vår tomt, står en sjarmerende gammel låve, verneverdig rød klasse B. Den er i direkte fare for å rase hvis tiltakshaver får sprenge og bygge på kloss hold.
Bakken/ Grunnen i Kirkebakken, består av mye leire, og det har gått massive steinras her, både på 70-tallet, og nylig.

Det gikk et massivt steinras gjennom min tomt og ned til min nabo i påsken for en del år tilbake. Grunnen er derfor ikke trygg.
Hvordan skal det da gå når det skal sprenges for underjordisk garasje?
Jeg frykter for at mitt hus kommer til å bli skadet og grunnen under huset som allerede står på skjør og utrygg grunn.
For ikke å snakke om Kirkens antikke gjerne med tilhørende steinmur.
Naboer i området:

Alle naboer vi har snakket med, er fullstendig i mot dette tiltaket. Kirken likeså. Vi ser kun at eier av Kirkebakken 2 får fordeler ved godkjennelse til dette tiltaket.Håper så mange som mulig får skrevet seg på denne listen som hjelper oss veldig med å bli hørt av kommunen.

Legger ved en link hvor man finner all informasjon om søknaden, uttalelser fra blant annet Byantikvar, fylkeskommune og Drammen kommune.

https://innsyn2020.drammen.kommune.no/applicationBare velg kategorien plan og bygg

Ingen hensyn er hittil tatt til oss eller miljøet rundt oss i løpet av siste år,

sannsynligheten for at hensyn vil bli tatt, eller løfter bli holdt om hensyn, er derfor liten.

VI TRENGER UNDERSKRIFTER FRA DRAMMENSFOLK FOR Å STOPPE DETTE! VÆR SÅ SNILL Å HJELPE OSS PÅ TANGEN.

Ved å signere godtar jeg at Leni Wagsas vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: